غلبه هوای مرگ برتهران ودرماندگی مسئولین

جدا از مشکلات اقتصادی و سیاسی اکنون ناکارامدی اداره کشور به هوا هم رسیده و تهران در چند روز گذشته الوده ترین شهر جهان بود که هوای مرگ بر ان غلبه کرده بود . مقامات جمهوری اسلامی هم بدون انکه کاری کنند فقط چشم انتظار باران هستند . در همین زمینه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید: امسال یکی از بدترین سال‌ها از نظر آلودگی هوا و کم‌آبی است؛ چند استان کشور بی‌آب خواهند شد و باید با تانکر آبرسانی شوند و آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز افزایش خواهد یافت.وی گفت کمبود آب در تهران نیز حتمی خواهد بود و فعلا هم آلودگی هوا در حدی است که در خانه ماندن یا بیرون آمدن تفاوتی ندارد. این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده که بارش بتواند جلوی گرد و غبار را بگیرد
وی افزود امسال یکی از سال‌های خشک کشورمان خواهد بود و بارندگی‌ها نیز بسیار کم بود، به طوری استان ایلام در جنوب غرب کشور ۶۳ درصد بارندگی‌های آن از نُرم کمتر است، استان‌های خوزستان و کرمانشاه نیز همین شرایط را دارند. بسیاری از استان‌های ما در نوار غربی و شمال شرق، همین شرایط را دارند. این دومین سالی است که ما دچار بحران کم‌آبی و خشکسالی هستیم.
او با بیان اینکه این کم‌آبی و خشکسالی مختص ایران نبوده است، گفت: کشور‌های همجوار ما و جنوب اروپا نیز دچار همین موضوع شده‌اند.وی در مورد گردو خاک گفت منبع این گردوخاک‌ها عمدتا خارجی است، جنوب سوریه، غرب اردن، شمال عربستان، کویت منابع گردو خاک هستند و منطقه وسیعی را هم در برمی‌گیرند، هرچند که منابع داخلی در ایران هم باعث تشدید این اتفاق می‌شود.
وی افزود حل این موضوع راهکار عاجل و کوتاه‌مدت ندارد مصرف منابع آبی با توجه به جمعیت بسیار زیاد است و بیش از توان اکولوژی کشور است و بیش از حد مجاز منابع آبی برداشت می‌کنیم و طبیعت را از دسترسی به آب محروم می‌کنند، مثل زاینده‌رود که دیگر آنقدری آب ندارد که به تالاب گاوخونی هم برود و آبی که وجود دارد را یا کشاورزان برمی‌دارند یا بخش صنعت یا بخشی از آنهم برای شرب مصرف می‌شود و محیط زیست از آن بهره‌ای نمی‌برد و رفته رفته این مناطق تبدیل به کانون گردو غبار می‌شوند.
وی ادامه داد: موجی از گردوخاک از سمت عراق به سمت کشور در حال عبور است، اما خوشبختانه جلوی آن موجی از بارش وجود دارد، که احتمالا آن بارندگی تا حدی بتواند جلوی این توده گرد و غبار را در نوار غربی و ارتفاعات زاگرس را بگیرد و عمده آن را حذف کند. چون بارندگی تاثیر زیادی در جلوگیری از غلظت آن کم کند.
این مواضع نشان میدهد مقامات کشور هیج توجهی به سیاستهای محیط ز یستی ندارد و سیاستهای حکومت که باعث فرسایش خاک واب شده است را نمی توانند تغییردهند . از جنبه سیاست خارجی هم بخاطر ناتوانی حکومت و نداشتن کارت قدرت در صحنه بین المللی نتوانستند در مقابل سیاست سد سازی ترکیه که از عوامل تولید گردو غبار کنونی بوده است کاری انجام دهند . بی کفایتی مسیولین اکنون سبب شده که هوای مرگ بر سر تهران و کشور سایه افکند .