تشییع رسمی عضو هیات مرگ در تهران انجام شد

صبح روز چهارشنبه ۲ خرداد، در دانشگاه تهران، مراسم نماز میت که بخش اصلی از مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی عضو هیات مرگ و دیگر کشته‌شدگان سقوط هلی‌کوپتر ریاست‌جمهوری بود برگزار شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نماز میت را خواند. خواندن یا نخواندن عبارت «خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم» که در سال‌های گذشته در نمازهای خامنه‌ای بر اجساد مقام‌های جمهوری اسلامی به نمایش رضایت یا دلخوری‌اش از آن‌ها بدل شده این بار هم مورد توجه کانال‌های رسانه‌ای سپاه قرار داشت. برای نمونه صابرین نیوز که اخبار سپاه قدس را به‌صورت ویژه پوشش می‌دهد نوشت که رهبر جمهوری اسلامی عبارت «خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم» است را سه بار در نمازش بر جسد رئیسی تکرار کرد.

هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جنگل‌های ارسباران به کوه برخورد کرد. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، امام جمعه و استاندار تبریز به همراه کادر پروازی و سرتیم حفاظت هم در این هلی‌کوپتر حضور داشتند و همگی کشته شدند.

شامگاه سه‌شنبه در مصلای تهران، مراسمی برای یادبود رئیسی و دیگر کشته شده‌ها برگزار شد. در آن مراسم، منصور ارضی، مداح مشهور و از چهره‌های تندرو جمهوری اسلامی گفت که جسد ابراهیم رئیسی به‌حدی سوخته بود که او نتوانسته آن را غسل میت بدهد.

در مراسم نماز میت علاوه بر علی خامنه‌ای و کارگزاران نظامش، اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس، نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس هم حضور داشتند. هنیه پیش از مراسم در یک سخنرانی از رئیسی تقدیر کرد و گفت که اطمینان دارد جمهوری اسلامی به حمایتش از این گروه ادامه می‌دهد. اسماعیل هنیه همچنین اذعان کرد که ابراهیم رئیسی حمله پیکارجویان حماس به اسرائیل را در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تحسین کرده و آن را «تحولی در سطح جهانی» دانسته بود.

از نکات قابل توجه در این مراسم غیبت سه رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی است.
در حالی که بسیاری از چهره‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی در مراسم تشییع و نماز بر جنازه ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او حاضر بودند، تصویری از سه رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی در این مراسم از سوی خبرگزاری‌ها منتشر نشده است.

در صف نخست نماز افرادی چون احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، صادق لاریجانی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمد باقر قالیباف، به ترتیب رؤسای مجمع تشخیص مصلحت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی، محمد مخبر، معاول اول پیشین رئیسی و کفیل فعلی ریاست‌جمهوری، محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خامنه‌ای و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، در کنار علی خامنه‌ای دیده می‌شدند. در صف دوم نماز هم حسن خمینی و غلامعلی حداد عادل ایستاده بودند.

با این حال هیچ تصویری از حضور محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی در این مراسم منتشر نشده است. هر سه آن‌ها برای مرگ ابراهیم رئیسی، پیام تسلیت صادر کرده بودند.
خاتمی و روحانی، ابراهیم رئیسی را «شهید» نامیدند و احمدی‌نژاد «درگذشت» او را تسلیت گفت.

احمدی‌نژاد در آیین افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت داشت که پیراهن سفید او توجه زیادی را جلب کرد و از سوی شماری از هواداران حکومت در شبکه‌های اجتماعی به تندی مورد انتقاد قرار گرفت.

با اتمام این مراسم رسمی در دانشگاه تهران، اجساد کشته‌شده‌ها به سمت گورستان‌هایی که محل دفن آن‌هاست فرستاده می‌شود. حسین امیرعبداللهیان قرار است در شهر ری خاک شود و رئیسی در مشهد و در کنار مدفن امام هشتم شیعیان.

بر اساس اعلام رسانه‌های داخلی ایران، مراسم ابراهیم رئیسی و همراهانش با حضور شماری از مقام‌های خارجی از جمله رئیس دومای روسیه، نخست‌وزیر عراق، نخست‌وزیر پاکستان، نمایندگان دولت جمهوری آذربایجان و برخی مقام‌های گروه‌های نیابتی تحت حمایت سپاه پاسداران برگزار می‌شود.