تجمع سراسری معلمان در روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت

به دنبال انتشار فراخوان روز معلم در روزهای گذشته، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت از تجمع سراسری معلمان خبر داد و نوشت این تجمعات برای تحقق مطالبات صنفی و سیاسی و حرکت‌های برابری‌خواهانه در ایران شکل گرفته است.
طبق گزارش‌ها معلمان در تهران، مقابل سازمان برنامه‌وبودجه و در مراکز استان‌ها مقابل اداره کل و در شهرستان‌ها مقابل آموزش و‌ پرورش تجمع کرده‌اند.
در شهرستان هرسین در استان کرمانشاه، شماری از معلمان معترض مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند.
همچنین تجمع اعتراضی فرهنگیان اسلام آبادغرب بمناسبت روز معلم در روز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با وجود مخالفت و ممانعت نیروهای حراستی برگزار گردید.
در ادامه تجمع اعتراضی فرهنگیان شاغل و بازنشسته شهرستان الیگودرز ، درب اداره آموزش و پرورش برگزار شد.
در خبری دیگر تجمع اعتراضی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کردستان – مریوان ، درب اداره آموزش و پرورش برگزار گردید که علی رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی و یورش به معترضین، معلمان مقاومت کرده و با آرام کردن شرایط به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند.

همچنین خبر میرسد که «رضا امانی‌فر» یکی از اعضای کانون صنفی معلمان بوشهر در جریان تجمع امروز معلمان بوشهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
بر اساس خبر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران این معلم بازداشتی به مکان نامعلومی منتقل شده است.

این شورا پیشتر در فراخوانی از معلمان سراسر کشور خواسته بود تا در تجمع سراسری معلمان که روز ١٣ اردیبهشت‌ماه ١٤٠٣برگزار می‌شود، شرکت کنند. ساعاتی پیش قطع‌نامه پایانی این تجمع را هم در کانال تلگرامی شورا منتشر شده بود.
در قطعنامه پابانی صادر شده برای این تجمعات با اشاره به کاهش انگیزه آموزش و یادگیری معلمان و دانش‌آموزان به دلیل گرانی و تورم، آمده که نیروهای امنیتی و قوه قضاییه به جای مبارزه با اختلاسگران و فاسدان، به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه‌گر پرداخته و آن‌ها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم می‌کنند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با یادآوری اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر وظیفه دولت برای تامین وسایل آموزش و پرورش رایگان، تاکید کرده تغییرات مردسالارانه در کتب درسی، تخطئه علم جدید به بهانه سکولاریسم و سیطره هرچه بیشتر حوزه‌های علوم دینی بر آموزش و پرورش، حاصلی جز نفرت‌پراکنی، دوقطبی‌سازی و دین‌گریزی نداشته است.
آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی، آموزش رایگان برای تمامی دانش‌آموزان، حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی، ایمن‌سازی فضاهای آموزشی، جلوگیری از کالایی شدن و خصوصی‌سازی آموزش، رفع تبعیض جنسیتی و نگاه مردسالارانه در کتب درسی، اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان، از جمله مطالباتی است که در قطعنامه پایانی این تجمع مطرح شده است.

به دنبال انتشار این فراخوان در روزهای گذشته گزارش‌هایی از تهدید و احضار معلمان و کنشگران صنفی در منابع مستقل منتشر شده است.
روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ «اسماعیل عبدی»، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، توسط اطلاعات سپاه احضار شد.
آقای عبدی که پیشتر از تیرماه ۱۳۹۴ تا آذر ۱۴۰۲ برای گذراندن دوران محکومیت خود در حبس بود و با پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور و تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود.
علاوه بر آقای عبدی، بسیاری از فعالین صنفی معلمان نیز در روز معلم، به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند و آن‌ها را تهدید کرده‌اند که در تجمع اعتراضی و مناسبتی معلمان در روز معلم شرکت نکنند.
تجمعات معلمان ایران در شرایطی برگزار شده که طی سال‌های گذشته ده‌ها معلم در سراسر کشور، به دلیل فعالیت‌های صنفی یا حضور در تجمعات اعتراضی با برخوردهای امنیتی و قضایی مواجه شده یا به صورت موقت یا دائم از کار اخراج شده‌اند.