نتانیاهو به تلفن‌های رهبران کشورهای دوست پاسخ نمیدهد

شبکه اسرائیلی کان گزارش داد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تقاضاهای رهبران شمار زیادی از کشورهای غربی متحد و دوست را برای گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو رد کرد تا زیر فشار آن‌ها برای خودداری از حمله احتمالی اسرائیل در پاسخ به حمله نظامی شنبه شب ایران علیه این کشور، قرار نگیرد.
این شبکه یادآور شد این در حالی است که تمامی کشورهای دوست اسرائیل از این کشور در برابر حمله نظامی ایران حمایتی قاطع بیان کرده‌اند.
به گزارش اسکای نیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از پاسخ به درخواست ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا هم که قرار بود دیروز انجام شود، خودداری کرد.
طبق این گزارش، سوناک علناً اعلام کرده که تلفنی با نتانیاهو تماس می‌گیرد، اما چنین تماسی هنوز برقرار نشده است.
سوناک همبستگی خود را با اسرائیل در میانه تنش با جمهوری اسلامی اعلام کرده، اما همچنین از نتانیاهو خواسته که در واکنش به حمله اخیر ایران خویشتنداری نشان دهد.
رهبران گروه کشورهای صنعتی موسوم به جی هفت در نشست مجازی خود با رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، توافق کردند تا از تمامی نفوذ خود بر اسرائیل برای جلوگیری از یک ضد حمله اسرائیلی علیه ایران، استفاده کنند.

به گزارش کان، آمریکا اقدام احتمالی اسرائیل را کاملاً ممنوع نکرده اما خواهان خودداری اسرائیل است تا اتحادی که در قبال حمایت از اسرائیل در جهان دوباره بدست آمده، حفظ شود و به اسرائیل توصیه کرده به پیروزی خود در غلبه ۹۹ درصدی بر موشک‎‌ها و انهدام تمامی پهپادهای ایرانیَ بسنده کند.
همزمان، شبکه کان گزارش داد اسرائیل به کشورهای عرب «اطمینان» داده هر اقدامی که در پاسخ به حمله ایران انجام دهد، به منافع آن‌ها لطمه نخواهد زد.
این گزارش افزود اسرائیل به مصر، اردن و امیرنشین‌های خلیج فارس آگاهی داده به نحوی پاسخ خواهد داد که تهران نتواند این کشورها را درگیر کند.

به گفته کان، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، در گفت‎‌وگویی غیر معمول با همتای اسرائیلی خود پس از حمله جمهوری اسلامی، بر «اراده مصر» بر تقویت همکاری با اسرائیل تأکید کرد و ییسرائل کاتز در جواب گفت ما باید برای مهار جریان‌های افراطی در منطقه و خطرات ناشی از ایران همکاری کنیم.