سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه، تلاش برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه وارد عربستان سعودی شد. ریاض اولین ایستگاه او در سفر تازه به خاورمیانه است که بحث در مورد مسائلی از جمله حکومت غزه پس از پایان جنگ با اسرائیل از جمله موضوعات مورد توجه در این سفرها است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات ارشد آمریکایی اواخر این هفته عازم اسرائیل می‌شود، جایی که انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را برای برداشتن گام‌های ملموس که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در این ماه برای بهبود وضعیت وخیم انسانی در غزه خواسته بود، تحت فشار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: این حمله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.
جمهوری اسلامی اولین حمله مستقیم موشکی و پهپادی خود علیه اسرائیل را در ۱۳ تا ۱۴ آوریل انجام داد. این حمله تلافی‌جویانه پس از آن صورت گرفت که در ۱ آوریل طی حمله‌ای هوایی به یک ساختمان در کنار سفارت جمهوری اسلامی در دمشق هفت نیروی وابسته به سپاه قدس که دو نفر از آنها از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند کشته شدند. این حمله به اسرائیل نسبت داده شد اما مقامات اسرائیل بطور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفتند. پس از حملات جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل نیز گفته می‌شود که اسرائیل با حمله موشکی به یگان پدافند هوایی جمهوری اسلامی در داخل ایران به حملات حکومت ایران پاسخ داده است.

در خبری دیگر در همین رابطه جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور ارتباطات، روز یکشنبه ٩ اردیبهشت گفت اسرائیل پذیرفته است که به نگرانی‌های آمریکا درباره تهاجم به مرز رفح در غزه توجه کند.
یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل روز چهارشنبه گفته بود به‌رغم هشدارهای بین‌المللی درباره وقوع یک فاجعه انسانی، ارتش اسرائیل آماده تخلیه غیرنظامیان از رفح و حمله به مواضع حماس در این شهر است. کاخ سفید اعلام کرده که بدون یک طرح بشردوستانه مناسب و معتبر نمی‌تواند از عملیات رفح پشتیبانی کند.
کربی در مصاحبه روز یکشنبه خود گفت: آنها به ما اطمینان داده‌اند تا زمانی که فرصت نداشته باشیم دیدگاه‌ها و نگرانی‌هایمان را به طور واقعی با آنها در میان بگذاریم، وارد رفح نخواهند شد.
جان کربی گفت جهان به فشارهای خود برای برقراری آتش‌بس موقت که واشنگتن می‌خواهد حداقل شش هفته طول بکشد، ادامه خواهد داد.
این در حالی است که یک مقام حماس روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت هیئتی از این گروه اسلامگرا برای مذاکرات آتش‌بس روز دوشنبه وارد قاهره می‌شود.
جان کربی گفت کاخ سفید امیدوار است پس از آتش‌بس موقت شش هفته‌ای، توافق پایدارتری حاصل شود. به گفته او، اسرائیلی‌ها شروع به انجام تعهداتی کرده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا از آنها خواسته است.
جو بایدن اوایل ماه آوریل به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت اسرائیل از غیرنظامیان و امدادگران خارجی در غزه محافظت کند چون در غیر اینصورت آمریکا حمایت از اسرائیل در جنگ علیه شبه‌نظامیان حماس را محدود خواهد کرد.