شریعتمداری: لایحه حجاب کنار گذاشته شود؛ همین طرح نور خوب است

نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان می‌گوید از ابتدای تدوین لایحه موسوم به حجاب و عفاف، «ناهنجاری کشف حجاب» گسترده‌‌تر شده و شورای نگهبان باید آن را کنار بگذارد و در عوض «طرح نور» شامل برخورد پلیس با زنان مخالفان حجاب اجباری ادامه یابد.
حسین شریعتمداری در یادداشتی که روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در روزنامه کیهان به چاپ رسید، نوشته است بر اساس ماده ۴۹ لایحه موسوم به حجاب و عفاف، پلیس از برخورد قانونی با «کشف حجاب» منع شده، در حالی که این کار به ادعای او «‌جرم‌ مشهود» است و باید بلافاصله از آن جلوگیری شود.
وی می‌گوید: این نگرانی جدی است که مبادا همان‌گونه که برجام به جای لغو تحریم‌ها، تعداد آنها را دو برابر کرد، لایحه عفاف و حجاب نیز به جای پیشگیری از ناهنجاری کشف حجاب، گسترش این پدیده پلشت را به دنبال داشته باشد! مجلس قبلی برجام را بی‌توجه به انتقادات جدی و مستند منتقدان، ظرف ۲۰ دقیقه تصویب کرد و شد آنچه نباید می‌شد! مراحلی که در تصویب لایحه عفاف و حجاب دنبال می‌شود نیز با آنچه بر سر تاسیسات هسته‌ای کشورمان آوار شد، شباهت‌هایی دارد و صد البته با دامنه‌ای بسیار گسترده‌تر و خطرناک‌تر! تعجب نکنید.
او سپس اقدام نیروی انتظامی در قالب «‌طرح نور‌» را تنها طرح «موفق» و «کارساز» طی یک سال گذشته خوانده و گفت: اقدام اخیر نیروی انتظامی در قالب «‌طرح نور‌» نه فقط تاکنون طرح موفقی بوده است بلکه با جرأت می‌توان گفت که تنها طرح و اقدام موفق و کارساز طی یک‌سال اخیر است. در این خصوص گفتنی است که اولاً؛ این طرح، کمترین ربطی به لایحه عفاف و حجاب ندارد بلکه اجرای قوانین موجود است که طی یک سال گذشته در حرکتی مشکوک، متوقف مانده بود و از این روی سند دیگری بر غیر‌ضروری بودن لایحه حجاب و عفاف است .
شریعتمداری همچنین گفت: پلیس از برخورد قانونی با کشف حجاب که «‌جرم‌مشهود» است و باید بلافاصله از آن جلوگیری کند، منع شده است! و به جای آن باید پس از مشاهده کشف حجاب از کشف‌حجاب‌کننده عکس بگیرد و خانم کشف‌حجاب‌کننده را از طریق سامانه‌ها شناسائی کند و سپس به او پیامک بزند و در نهایت خانم کشف حجاب‌کننده به جریمه نقدی محکوم خواهد شد و مطابق این ماده «‌اخذ جریمه مذکور به مدت ۳ سال معلق می‌شود‌»! و… یعنی پول بده و کشف حجاب کن! و تازه این جریمه هم ۳ سال به حالت تعلیق خواهد بود!
همزمان بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان مجلس در روز یکشنبه، با امضای بیانیه‌ای از فرماندهی فراجا برای اجرای طرح جدید گشت ارشاد موسوم به «طرح نور» قدردانی کردند.
مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با شهروندان را دوباره آغاز کرده‌اند و نام این برنامه را «طرح نور» گذاشته‌اند.
این در حالی‌ است که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در واکنش به موج مخالفت زنان با حجاب اجباری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان بین این مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز مرتفع نشده است.
در این میان کشمکش‌ها و جدال لفظی ميان طيف‌های مختلف سیاسی در ایران بر سر مكانيسم برخورد با افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند نیز ادامه دارد.
در روزهای اخیر انتقاد چهره‌های مدنی و شهروندان علیه برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با زنان و دختران در خیابان‌ها افزایش یافته است.
صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و از منتقدان حجاب اجباری در نامه‌ای از زندان اوین، روز دوشنبه سیاست حجاب اجباری در ایران را سیاستی شکست خورده نامید و نوشت ادامه دادن این سیاست جز به بروز رفتارهای منحط از سوی ماموران حکومتی به چیز دیگری منجر نخواهد شد.
روز شنبه نیز نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، در یادداشتی از زندان نوشت: بازگشت دوباره گشت‌های ارشاد، حضور نیروی انتظامی با یونیفرم و درجه‌دارانش و گارد و لباس شخصی‌ها به خیابان‌ها و شدت خشونت اعمال شده در انظار عمومی، اقدامی از سوی حکومت برای ایجاد رعب و وحشت است و به همان نسبت، مقاومت زنان و افزایش برخوردهای حکومت، نشان از قدرت و اقتدار معترضان دارد.
محمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم درباره گشت ارشاد با اشاره ضمنی به رهبر جمهوری اسلامی گفت: وقتی پای اختلاس و فسادهای مالی پیش می‌آید می‌گویند آن را کش ندهید، برخورد مومنانه کنید، ولی راجع به حجاب شاهد این نوع برخوردها می‌شویم.
روز شنبه ۶١ وکیل دادگستری در بیانیه‌ای برخورد نیروهای «گشت ارشاد»‌ جمهوری اسلامی با زنان مخالف حجاب اجباری را محکوم کردند و اجرای طرح‌های «حجاب و عفاف» و «نور» را خارج از حیطه صلاحیت پلیس و برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری را «خلاف قانون و آزادی های عمومی» خواندند.