دولت رییسی و ادعاهای بی معنا در مورد مبارزه با فساد

ابراهیم رئیسی روز شنبه بر ضرورت و اهمیت پرهیز از عادی‌انگاری فساد در هر سطح و مقداری تاکید کرد و گفت اولین گام در ایجاد امیدواری میان مردم در زمینه مبارزه با فساد، داشتن گوش شنوا برای شنیدن گزارشات مردمی از سوی دولت است. وی اصلاح امور و ایجاد تحول را در گرو سلامت نظام اداری کشور دانست و گفت اگر نظام اداری کشور عاری از فساد نباشد، اصلاح امور مردم نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که وی در دوره ریاست قوه قضائیه، خط قرمزها را به هم زده است گفت پیش از این بعضی از مسئولین می‌گفتند فلان شخص خط قرمز آنهاست و نباید به او نزدیک شد. وی تاکید کرد وی در قوه قضائیه این خط قرمزها را به هم زده است. رئیسی افزود اگر کسی روحیه فسادستیزی نداشته باشد و نسبت به وقوع فساد بی‌تفاوت باشد، در همکاری او با دولت تجدیدنظر صورت خواهد گرفت.رئیسی با بیان این موضوع که خط قرمز منافع ملی است، تاکید کرد با مفاسد ولو در اندرونی افراد دارای مسئولیت و نفوذ باید برخورد شود. وی گفت با آنها برخورد هم شده است.
رئیسی که این سخنان را در مرکز شبانه‌روزی مبارزه با مفاسد نهاد ریاست جمهوری بیان می کرد، طی سخنانی در جمع مدیران و کارشناسان این مرکز، حساسیت افکار عمومی در جامعه اسلامی را نسبت به وقوع کمترین فساد و مطالبه‌گری برای رفع آن، کاملا درست و بجا دانست و گفت مبارزه با فساد از اهداف محوری و اصلی دولت مردمی سیزدهم است. وی تصریح کرد فسادستیزی پیمان نانوشته بین دولت و مردم است.رئیسی همچنین گفت اولین کسانی که باید در زمینه مبارزه با فساد پیشرو و پیش‌قدم باشند، دولتمردان هستند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش اولین گام در ایجاد امیدواری میان مردم در زمینه مبارزه با فساد را داشتن گوش شنوا برای شنیدن گزارشات مردمی از سوی دولت عنوان کرد و اظهار داشت اصلاح امور و ایجاد تحول در گرو سلامت نظام اداری کشور است.
رئیسی با تاکید بر اقدامات خود در قوه قضائیه برای مبارزه با فساد، گفت وی در دولت هم مقرر کرده است که هم سرچشمه فساد کور شود، و هم این که اگر هم تخلف یا فسادی رخ داد، خود دولت در برخورد، پیشرو و پیش‌قدم باشد.
وی همچنین به اقدامات دولت برای مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت در معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت اطلاعات در این دو سال، موارد مهمی را کشف و با آنها برخورد کرده است و عوامل فساد هم به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.
رئیسی خاطرنشان کرد در دولت مردمی برای رویکردهای اصلی از جمله مبارزه با فساد، سازوکار مشارکت مردم دیده شده است. وی همچنین اظهار داشت که یکی از شروط اصلی وی در انتخاب اعضای دولت اعم از وزرا و استانداران برخورداری آنها از روحیه فسادستیزی بوده است. رئیسی تصریح کرد اگر کسی روحیه فسادستیزی نداشته باشد و نسبت به وقوع فساد بی‌تفاوت باشد، در همکاری او با دولت تجدیدنظر صورت خواهد گرفت.
رئیسی همچنین بر ضرورت پیگیری مجدانه گزارش‌ها تاکید کرد و آن را در موفقیت مبارزه با فساد مهم و ضروری دانست و اظهار داشت اعلام مصادیق فساد در جامعه بدون برخورد یا بیان نتایج پیگیری، از اشکالات اساسی و آسیب‌های امر مبارزه با فساد است و موجب نا امیدی و بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.
ابراهیم رئیسی در حالی مبارزه با فساد را مهم ترین اولویت دولت خود می داند که طی این سال ها نه تنها اقدامی برای مقابله با فساد نکرده است بلکه اقداماتی که دولت خود او انجام داده از جمله مصادیق بارز فساد بوده است.اخبار مربوط به اختلاس ها و حیف و میل ها در دستگاه های دولتی عملا و عامدا منتشر نمی شود و دولت ابراهیم رئیسی با در اختیار داشتن همه بخش های اجرایی و طلاعاتی عملا جلوی انتشار اخبار مرتبط با فساد را گرفته است. فقط در مورد وزارت کشاورزی به گزارش نهاهای رسمی یک اختلاس یک میلیارد دلاری صورت گرفته است .
همچنین واردات خودرو، تسهیلات بانک ها و صدور مجوزهای غیرقانونی از مهم ترین بسترهای تولید فساد هستند که همچنان هم ادامه دارند. خارج بودن هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی مانند ستاد اجرایی، خاتم الانبیا، بنیاد علوی، آستان قدس، اوقاف و … از سازوکار رسمی اقتصادی کشور، از مهم ترین بسترهای فساد در کشور هستند که نه تنها در دولت ابراهیم رئیسی جلوی آنها گرفته نشده است، بلکه وی حتی در حد روسای جمهور پیشین از آنها انتقاد هم نمی کند.
به گفته تحلیلگران تا زمانی که بر تعامل اقتصادی در کشور و نهادهای بزرگ اقتصادی کشور، شفافیت حاکم نباشد، گفتگو درباره‌ی رفع فساد در کشور هم در حد حرف باقی خواهد ماند علاوه براین انتصاب افراد نالایق خود مهمترین اقدام فساد برانگیز است.