روحانی و بیان چالشهای دولتش

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش در بین موضوعات کشور، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات معلمین و فرهنگیان تاکید کرد بسیاری از مسائل کشور به واسطه آموزش و پرورش قابل رفع است.
وی در بخشی ا اظهاراتش با بیان این موضوع که بسیاری از مشکلات از اراده‌ی دولت خارج بوده است، اظهار داشت دولت در مقاطع مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.
وی به سیلاب سال 98 اشاره کرد و با با بیان اینکه سیلاب در 25 استان کشور همزمان با زلزله 7 ریشتری امتحان الهی است، به همکاری مردم برای بهبود وضع مردم اشاره کرد و آن را آزمایش الهی خواند.
روحانی تاکنون مشکلات کشور را به تقدیر الهی نسبت نداده بود که حالا با پایان رسیدن دولت و ناتوانی او در حفظ جایگاه خود در بین مردم، این را هم به پرونده خود در بین مردم افزوده است. وی در طی ریاست جمهوری خود همواره تلاش می‌کرد تا اقدامات و رویکرد دولت خود را رویکردی خردگرا و عقلانی نشان دهد. اما به نظر می رسد که با اتمام دولت و نابودی سرمایه اجتماعی او بین مردم، وی از این که دولت خود را دولتی تقدیرگرا هم معرفی کند، نگرانی ندارد.
مشکلات کشور در زمینه سیل و زلزله و تخریبی که از این طریق نصیب مردم شد بیشتر ناشی از ضعف نهادهای مدیریتی در کشور است، تا ناشی از ناگزیر بود در مقابل تقدیر الهی.
حسن روحانی همچنین با اشاره به تحریم‌ها اظهارداشت دولت به خاطر جنگ اقتصادی مجبور بود برای خرید یا فروش یک کالا از مسیرهای مختلفی عبور کند. وی همچنین به مسدود کامل سیستم بانکی کشور و همچنین ممنوعیت صادرات، واردات، کشتیرانی و بیمه اشاره کرد و اظهار داشت تمام این مشکلات از اختیار دولت خارج بوده است.
این اقدامی است که سالهاست جمهوری اسلامی انجام می دهد و نتیجه آن تحمیل هزینه های بیشتر به مردم، فشار روانی و اقتصادی بیشتر به مردمی است که اکثرا هیچکدام از این سیاست ها را قبول ندارند.
جمهوری اسلامی مدام اعلام می کند که در برابر آن رخ می دهد چاره ای ندارد و بسیاری از مشکلات از اراده دولت و حکومت خارج است، اما مردم تاکید دارند که تمام این محدودیت ها و مشکلات در شرایطی رخ می دهد که دولت و حکومت با تحمیل انتخاب های خود به مردم و انجام اقداماتی که موجب فشار هرچه بیشتر غرب به ایران می شود، در واقع این فشار را عمدا به کشور و به مردم تحمیل کرده است و نمی تواند بگوید که این مشکلات از اراده دولت خارج بوده است. انچه که در کشور رخ می دهد و محدودیت های که فشار را بر مردم افزایش داده است در اثر تصمیمات دولت و حکومت در مواجهه به غرب رخ داده و غیر ارادی و غیراختیاری نیست و نتیجه مستقیم و پیامد مستقیم تصمیمات صریح دولت است.
رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد دولت با وجود همه این مشکلات در هر ماه یارانه 78 میلیون نفر را واریز می‌کند، هیچگاه پرداخت حقوق و مستمری را به تاخیر نینداخته است. وی افزود این اقدامات در حالی توسط دولت انجام شده است که درامد کشور یک مرتبه صدها هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
این 78 میلیون نفر در حالی به عنوان یارانه بگیران معرفی می شود که تقریبا تمام جمعیت ایران را در بر می گیرد و نشان می دهد که بیش از 3 هزار و پانصد میلیارد تومان در ماه به پرداخت یارانه اختصاص می یابد که می تواند برای توسعه بیشتری از بخش های عمرانی و اقتصادی و اشتغال در کشور مورد مصرف قرار بگیرد.
به گفته تحلیلگران یارانه ها بخش قابل توجهی از منابع کشور را هر ماه می بلعد و علاوه بر اینکه به افزایش تورم در کشور کمک می کند آورده ای هم برای جامعه و مردم ندارد و ضمن اینکه پرداخت آن دردی هم از مشکلات اقتصادی مردم دوا نمی کند.
حسن روحانی چند برابر شدن حقوق کارمندان و بازنشستگان و همچنین مستمری بگیران را یکی از موفقیت‌های دولت خود عنوان کرد و اظهار داشت با وجودی تلاش‌هایی که دولت کرده است نتوانسته مشکلات مردم را کاهش دهد.
این در حالی است که افزایش حقوق کارمندان هم بدون اینکه به ارزش افزوده کشور کمک کند تنها کسری بودجه کشور را افزایش می دهد و نتیجه ان وخیم تر شدن اقتصاد و افزایش مشکلات اقتصادی و نارضایتی عمومی در کشور است.
وی همچنین به ضرورت حفظ وحدت در جامعه تاکید کرد و خاطرنشان کرد حل مشکلات فقط به دست دولت نیست. حسن روحانی نشانه این وحدت را همراهی دولت با حکومت دانست و اظهار داشت وقتی حاکمیت نظری دارد، دولت نیز در برابر حاکمیت تسلیم است و آن را می‌پذیرد.
حسن روحانی بار دیگر به نبود مدارس گلی و کپری در کشور اشاره کرد و اظهار داشت در حال حاضر هیچ کلاس کپری در کشور وجود ندارد.
این چندمین بار است که حسن روحانی این ادعا را مطرح می کند. به گفته افراد مطلع نه تنها مدارس کپری در کشور همچنان وجود دارد و بلکه در بسیاری از استان ها در کشور حتی مدارس کافی نیز وجود ندارد و در برخی روستاها به علت عدم وجود مدرسه، بسیاری از دانش آموزان وارد دوره آموزشی نمی شوند و در استان های شرقی به راحتی جذب مدارس تکفیری و آمرزشی انتحاری در پاکستان می شوند.