بیانیه انتقادی اصلاح طلبان از روند برگزاری انتخابات و هدفهای راهبردی نظام

برخی از اصلاح‌طلبان که عمدتا ازجناح چپ اصلاح طلبان به شمار میروند ودر حوادث بعد از 88 نیز زندانی سیاسی بوده اند از جمله محسن آرمین، مصطفی تاجزاده، ، جلال جلالی‌زاده، سعید حجاریان، و عبدالله مومنی، بار دیگر با صدور بیانیه‌ای ضمن انتفاد از رد صلاحیت گسترده داوطلبان اصلاح‌طلبان به نفع داوطلبان جناح محافظه‌کار و اصولگرا، با بیان اینکه به علت ردصلاحیت گسترده و سازمان‌یافته‌‌ داوطلبان به‌نفع یک جریان خاص، اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان سیاسی دارای پایگاه وسیع اجتماعی در اکثریت قاطع حوزه‌های انتخابیه امکان معرفی کاندیدا ندارند، با ابراز تاسف از این که اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند اظهار داشتند اصلاح‌طلبان در بیشتر حوزه‌های انتخابیه عملا هیچ نامزد اصلاح‌طلب شناخته‌شده‌ای ندارند که او را معرفی کنند.
در این بیانیه تاکید شده است بخش مهمی از جامعه از حق انتخاب محروم شده‌اند. در عین حال در این بیانیه با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان به عملکرد خود در انتخابات مجلس ۹۴ انتقاد دارند تاکید شده است اصلاح‌طلبان در دوره اخیر تصمیم داشتند صرفا از نامزدهای اصلا‌ح‌طلبی حمایت کنند که لیاقت و سلامت آنها مورد تایید فعالان در حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته باشد. همچنین در این بیانیه تاکید شده است همزمانی و هم‌افزایی بی‌سابقه‌ی بحران‌های ناشی از فقر، فساد، تورم، بیکاری، نابرابری‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی، تشدید تحریم‌ها و تهدید مستمر خارجی، امور کشور را به حال تعلیق درآورده است. فعالان اصلاح طلبان در این بیانیه تنها راه برون‌رفت از این وضعیت را احیای امید و بسیج تمام ظرفیت‌های اجتماعی و ملی دانسته‌اند.
این فعالان سیاسی به عنوان جمعی که دغدغه‌ی استقلال و امنیت و آبادانی برای ایران و عدالت و آزادی و رفاه را برای ایرانیان دارد، هشدار داده‌اند این وضعیت نه‌تنها به حل یا کاهش مشکلات اساسی کشور نخواهد انجامید، بلکه مصالح و منافع ملت ایران را در معرض بحران‌های سخت‌تر قرار خواهد داد و کشور را به پرداخت هزینه‌های سخت‌تری مجبور خواهد کرد.در این بیانیه از حاکمیت خواسته شده است تا تلاش کند جایگاه ازدست‌رفته‌ی مجلس را به آن باز گرداند و مجلس را به تنها مرجع قانون‌گذاری تبدیل کند و زمینه ملی شدن صدا و سیما و مبارزه با فساد فراگیر وسیستماتیک را فراهم سازد .و همچنین امکانی را ایجاد کند تا همه مردم امکان مشارکت ازاد را پیدا کنند.
همچنین در این بیانیه از حاکمیت خواسته شده است تا زمینه ایجاد ارتباط موثر با جهان را فراهم کند و فرماندهی سیاست خارجی را به دستگاه دیپلماسی رسمی کشور باز گرداند. همچنین در این بیانیه از معدود کاندیداهای اصلاح‌طلب خواسته شده تا در صورت راهیابی به مجلس در مسیر این اهداف گام بردارند.
این واکنش اصلاح‌طلبان و درخوست تلویحی برای شرکت در انتخابات انتقادها و واکنش‌های تندی را در رسانه های اجتماعی به همراه داشته است . بسیاری از تحلیل‌گران اصلاح‌طلبان را که با وجود حذف سیستماتیک از انتخابات مجلس، همچنان امیدوار به بازگشت به صندوق رای هستند مورد انتقاد قرار داده‌ند.
گرچه اصلاح‌طلبان معتقدند این اقدامات را تنها برای دفاع از جمهوریت نظام و صیانت از صندوق رای انجام می‌دهند، اما در عین حال منتقدان تاکید دارند که با یک بار رویگردانی از صندوق رای و واکنش نسبت به حذف یکپارچه و سیستماتیک اصلاح‌طلبان از امکان حضور در مجلس، اگر هم چیزی از صندوق رای باقی مانده باشد با یک بار شرکت نکردن صندوق رای به خطر نخواهد افتاد.
در عین حال در بین امضاکننده‌ها اسامی تعدادی از اصلاح‌طلبان شاخص وجود ندارد؛ موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا تحت تاثیر محدودیت‌هایی صورت گرفته باشد که از طرف دستگاه‌های امنیتی علیه امضاکننده‌های بیانیه‌های پیشین اعمال شده است. تعدادی از امضاکننده‌های بیانیه قبلی همچنان دارای پرونده باز امنیتی هستند و به صراحت هشدار گرفته‌اند که حق مشارکت در فضاهای مجازی و اظهارنظر در خصوص انتخابات را ندارد در عین حال برخی از تحلیل‌گران اظهار می دارند صدور بیانیه‌های اخیر اصلاح‌طلبان که با شکل و شمایلی شبیه به هشدار به نظام حاکمیتی صورت می‌پذیرد به نوعی تقلید از واکنش‌های سیاسی جبهه ملی و نهضت آزادی در دهه چهل و قبل از فروپاشی رژیم پهلوی نیز هست که با احتمال اینکه جمهوری اسلامی نیز به سمت فروپاشی سیستماتیک در حرکت است، در تلاش هستند تا با صدور این بیانیه‌ها نام خود را در تاریخ سیاسی ایران به عنوان گروهی که اخرین هشدارها را به نظام حاکم داده است ثبت کند.