اعلام اجرای حکم اعدام جلالی در هفته های آتی، پاسخی به تقاضای حکم دادگاه نوری

پس از سال‌ها مناقشه درباره ی صدور حکم احمدرضا جلالی شهروند ایرانی سوئدی که سال‌هاست به جرم جاسوسی برای اسرائیل زندانی است، برخی منابع مرتبط با قوه‌ي قضائیه، از تایید حکم اعدام وی توسط دیوان عالی کشور خبر داده و گفته‌اند که این حکم تا آخر اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد.بنا بر گزارش‌ها حکم اعدام احمدرضا جلالی در دستور اقدام قرار گرفته و حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه جاری اجرا خواهد شد.
جلالی که یکی از فعالان و متخصصان در حوزه‌ی مدیریت بحران است، از سال‌ها پیش به جرم جاسوسی برای اسرائیل زندانی است و پس از محاکمه و طی مسیر طولانی قضائی به اعدام محکوم شده و در حال حاضر حکم صادره هم مورد تایید دیوان عالی کشور قرار گرفت.
بنا بر گزارش‌هایی که در ابتدای محاکمات جلالی مطرح شد وی متهم است که در قالب برگزاری سمینار، امکان حضور و مشارکت دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در این سمینار فراهم کرده که بعد از این سمینار این افراد توسط رژیم اسرائیل شناسایی شده و ترور شده‌اند.
بسیاری از ناظران و تحلیلگران با بی‌منطق دانستن این ادعا، معتقد هستند و تاکید دارند که اگر جلالی جاسوس اسرائیل بود و هدف وی از برگزاری سمینار،‌ شناساندن دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به اسرائيل بود،‌نیازی به برگزاری سمینار نبود و درست برعکس آنچه که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند، بدون علنی کردن موضوع این افراد را به اسرائیل معرفی و زمینه‌ی حذف آنها را فراهم می‌ساخت.
جلالی یک متخصص مدیریت بحران دوتابعیتی ایرانی – سوئدی است که برخی تحلیل‌گران تاکید دارند که هدف از اقدام جمهوری اسلامی ایران،‌ تحت فشار دادن سوئد برای جلب امتیازاتی از این طریق است.
در همین حال، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه در پاسخ به تماس تلفنی خانم آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، به برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد اشاره و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرآیند دادگاه تبعه ایرانی، حمید نوری را غیر قانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری وی است.
امیرعبداللهیان همچنین در گفتگو با خانم لینده، از این که مجاهدین و دیگر گروه های مخالف با جمهوری اسلامی ایران اقدام به فضاسازی علیه حمید نوری کرده‌اند از وی و دولت سوئد انتقاد کرد.
این اظهارات و همچنین تایید حکم اعدام احمدرضا جلالی در حالی صورت می‌گیرد که برخی از ناظران این دو موضوع را به هم مرتبط می‌دانند و تاکید دارند که تایید حکم اعدام احمدرضا جلالی توسط دیوان عدالت اداری همزمان با برگزاری دادگاه حمید نوری از این جهت صورت گرفته است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از این فرصت برای فشار بر دولت سوئد برای آزادی حمید نوری استفاده کند و همچون رویکردهای سابق خود، از احمدرضا جلالی به عنوان گروگان برای مبادله حمید نوری استفاده کند.
حمید نوری اولین فرد متهم در جمهوری اسلامی است که برای اولین بار در یک دادگاه نظامی مورد محاکمه قرار می‌گیرد و در صورت موفقیت این دادگاه، به گفته‌ی ناظران، هیمنه‌ی غیر قابل مجازات بودن مقامات جمهوری خواهد شکست و می‌تواند زمینه‌ساز محاکمه‌های بعدی در این خصوص باشد که در واکنش به جنایت‌های جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه‌های بین‌المللی انجام خواهد شد. تحلیلگران معتقدند محاکمه‌ و موفقیت دادگاه و صدور حکم مجازات برای حمید نوری، راه محاکمه‌های بعدی مقام‌های جمهوری اسلامی را تسهیل خواهد کرد.