چالشها و تحولات برای احیا مذاکرات و برجام، دعوت گروسی به تهران و تهدید مجدد اسراییل

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دعوت ایران از وی برای دیدار با رهبران سیاسی جمهوری اسلامی خبر داده و گفته است در حال حاضر دو کشور ایران و امریکا در مرحله‌ی تعیین‌کننده‌ای در خصوص توافق فی مابین قرار دارند، گروسی خاطرنشان کرده است که ایالات متحده و ایران وارد یک دوره‌ی تعیین‌کننده برای از سرگیری مذاکرات برای بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای ایران می‌شوند.
وی که این اظهارات را در مصحبه با واشنگتن پست عنوان ‌کرده است،‌ با اشاره به دعوت از وی برای گفتگو با رهبران سیاسی ایران، گفته است قصد دارد در مورد اختلال در نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعاتی که می‌تواند بازگشت به برجام را دشوارتر کند، بحث و گفت‌وگو کند.
گروسی در عین حال خاطرنشان کرده است که طرف‌های توافق،‌شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایالات متحده به او گفته‌اند که اگر نظارت آژانس به طور کامل بازیابی نشود، دستیابی به توافقی از این نوع بسیار دشوار خواهد بود.
در همان حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه قبل از دیدار با گروسی در واشنگتن تاکید کرده است که آمریکا قاطعانه از کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.
وی کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ صلح و ثبات در جهان دانسته و تاکید کرده است که آژانس نقش حیاتی در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، نیز پیش از این تاکید کرده بود که هدف ایالات متحده پیگیری یک مسیر دیپلماتیک و بازگشت به وین برای گفت‌و‌گو بر اساس رعایت متقابل برجام است. و با اشاره به این که ایالات متحده آماده و مشتاق بازگشت به میز مذاکره است، گفته است هیچ خبر تازه‌ای درباره از سرگیری مذاکرات ندارد. وی یادآور شد که تیم مذاکره‌کننده‌ی ایالات متحده کاملا آماده است تا گفت‌و‌گو‌ها را دنبال کند. جن ساکی با تاکید بر این موضوع که تنها تحت برجام امکان نظارت و رصد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، خاطرنشان کرده است که فقدان این توانایی در جهت منافع ملی ایالات متحده نیست. سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرده است که به دلیل نظارت بر فعالیت‌های ایران، ایالات متحده مشتاق بازگشت به میز مذاکره است.
این در حالیست که لیبرمن وزیر دارایی اسراییل گفت که تقابل اسراییل با جمهوری اسلامی اجتناب ناپذیر است و فقط تابع زمان است . او افزود این تقابل حتمی است . این در حالیست که ارتش اسراییل مانورهای آمادگی نظامی خود را علیه جمهوری اسلامی برای مقابله
با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را از سر گرفته است .
جمهوری اسلامی ابراز تمایل امریکا برای حل مساله‌ی هسته‌ای و رفع نگارانی‌ها در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی هسته‌ای و همچنین اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را با تمایل و اشتیاق غرب برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی و نیاز به جمهوری اسلامی اشتباه می‌گیرد.
آنچه امریکا به عنوان تمایل برای ادامه‌ی گفتگوها با ایران مطرح می‌کند، در واقع، تلاش امریکا برای بازگرداندن جمهوری اسلامی ایران به مسیر گفتگوها و تعامل عادی با جهان است که بتواند در چارچوب روابط دیپلماتیک خواسته‌ها و درخواسة‌های خود را دنبال کند.
جمهوری اسلامی با دور نگه داشتن خود از فضای تعامل منطقی و دیپلماتیک در جهان، گرچه اهداف خود و خواسته‌های سیاسی و ایدئولوژیک خود را پیش می برد، اما در واقع با سخت‌تر کردن شرایط سیاسی و اقتصادی، شرایط زندگی را برای مردم ایران دشوار می کند و هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی، روانی و اجتماعی،‌ مسائل و بحران‌هایی را به مردم ایران تحمیل می‌کند که ممکن است حتی توان حل و مدیریت آنها را نداشته باشند.