تاکید مجدد مقامات جمهوری اسلامی در خصوص افزایش جمعیت

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنج شنبه از تصویب قانونی در حوزه جمعیت و خانواده، خبر داد.
آیت الله حسینی بوشهری بحث سیاست جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبری را بسیار مهم برشمرد و با اشاره به اینکه جمعیت رو به پیری می‌رود،‌دلیل این موضوع را شعاری دانست که مدت‌ها تحت عنوان فرزند کمتر، زندگی بهتر رواج یافته بود. البته عده ای هم بهانه هایی نظیر تربیت و معیشت فرزندان مطرح می کنند لذا مسأله جمعیت دغدغه جدی است.

وی در عین حال تاکید کرد گرچه سلاح و ادوات نظامی یک موضوع مهم برای رویارویی با دشمن است، اما یکی از تسلیحات کلیدی در مقابله با طراحی‌های دشمن جمعیت جوان محسوب می‌شود.
بوشهری همچنین یکی از دلایل بیکاری را خالی از سکنه شدن روستاها و عدم حمایت از روستا و کشاورزی دانست و تاکید کرد رفع این مشکل نیازمند قانون است.
موضوع افزایش جمعیت در سال‌های اخیر به مهم‌ترین دغدغه‌ی سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی تبدیل شده است و با وجودی که ارائه‌ي آمار توسط این افراد دقیق نیست و در واقع، طبق گفته‌ی جمعیت‌شناسان بی‌طرف، جمهوری اسلامی در سال‌های آینده با رشد منفی جمعیت مواجه نخواهد بود، اما تلاش‌ها برای متقاعد کردن مردم به فرزندآوری هرچه بیشتر همچنان ادامه دارد.
بسیاری از کارشناسان با اشاره به اینکه با توجه به شرایط خاص کشور و با توجه به اینکه وضعیت اکولوژیک کشور امکان توسعه و افزایش جمعیت را فراهم نمی‌کند، تاکید دارند جمهوری اسلامی باید به رشد طبیعی جمعیت اکتفا کند و از تلاش برای دوبرابر کردن جمعیت دست بکشد. در همان حال کارشناسان تاکید دارند که برای جبران و مدیریت مساله‌ی سالمندی بهتر است که دولت و سیاست‌گذاران اقدامات لازم در زمینه‌ی بهبود شرایط سالمندی را فراهم سازند و با فراهم کردن امکانات مدیریتی لازم، زمینه را برای بهبود شرایط سالمندان در آیندّ‌ی نه چندان دور فراهم سازند.
سیاستگذاران جمهوری اسلامی توجه ندارند که گرچه مساله‌ی سالمندی در ایران مساله‌ای جدی است،‌ اما راه حل مدیریت‌آن افزایش جمعیت جوانان نیست که به زعم این برنامه‌ریزان اقدام به نگهداری از سالمندان کنند و مدیریت امور آنها را به عهده بگیرند.
با توجه به جمعیت بزرگی که به زودی به عنوان جمعیت سالمندان به جمعیت ایران افزوده خواهد شد و مدیریت امور آنها و نگهداری از آنها به یک مساله‌ی جدی تبدیل خواهد شد، بی‌شک برنامه‌ریزی برای چگونگی مراقبت از این افراد و همچنین مدیریت نیازها و خواسته‌های مادی، عاطفی و اجتماعی آنها باید مهم‌ترین اولویت سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در این حوزه باشد که نیست و با طرح غلط صورت مساله، مسائل اصلی سالمندی از نظر برنامه‌ریزان و کارشناسان دور مانده است.