چالشهای طرح صیانت و محدود سازی اینترنت

در حالی که نمایندگان مجلس اصرار دارند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را که در عمل در ضدیت با حقوق اولیه کاربران در فضای مجازی است اجرایی کنند، اخبار مرتبط، حاکی از این است که جلسه مجازی مربوط به این طرح، در اینستاگرام برگزار خواهد شد که احتمالا یکی از حیطه‌های است که در صورت اجرای طرح صیانت‌، محدودیت‌های جدی در آن اعمال خواهد شد.
در همین حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ضمن تاکید بر این موضوع که روند بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی علنی خواهد بود، اظهار داشت کسانی که در کمیسیون د ر حال بررسی این طرح هستند، متخصصین این حوزه هستند. وی در عین حال از کمیسیون خواست تا همه ذی‌نفعان این موضوع به کمیسیون دعوت شوند و همه حرف‌های آن‌ها را بشنوند.
این تاکید در حالی صورت می‌پذبرد که بخش اصلی ذینفعان در عرصه دیجیتال مردم عامه هستند که نماینده‌ای در حوزه‌ی سیاسی ندارند که از آنها برای شرکت در کمیسیون و ارائه‌ی نظر دعوت شود. اجرای طرح صیانت عمدتا مردم عادی، بخش خصوصی و افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یا اقدامات پژوهشی و یا اقدامات اقتصادی آنها تماما وابسته به فضای مجازی است و در صورت اعمال محدودیت بر آن، این گروه‌ها مجبور هستند که فشارها و محدودیت‌های زیادی را تجربه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی که این اظهارات را در کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی عنوان می‌کرد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت فضای مجازی ضمن تاکید بر این موضوع که فضای حقیقی که امروز دارد زندگی مردم را شکل می دهد وارد فضای مجازی شده است، تاکید کرد نمایندگان مجلس باید دقت و توجه داشته باشند که به عنوان نمایندگان مردم، این فضا را برای زندگی بهتر فراهم کنند.
وی همچنین به استفاده‌ی حوزه آموزش از فضای مجازی از مقطع مهدکودک تا تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و یادآور شد در حوزه کسب و کار نیز به همین شکل بوده و اولویت کار با فضای مجازی در شرایط کرونایی است. قالیباف تاکید کرد به همین دلیل دقت در قانونگذاری در این حوزه بسیار مهم و حیاتی است.
وی به حوزه‌های سرگرمی جوانان در فضای مجازی اشاره کرد و تاکید کرد جوانان با سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف همه با فضای مجازی سرو کار دارند و به همین دلیل باید در حوزه قانونگذاری به این مسائل و حضور کاربران مختلف با گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف در این فضا توجه شود.
نکته همین است که بسیاری از سیاست‌گذاران یا افراد موثر و تاثیرگذار بر حوزه‌ی فضای دیجیتال، از جزئیات کاربری فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال برای عموم مردم و گره‌های مختلف کاربران فضای مجازی توجه ندارند.
بسیاری از حوزه‌های پژوهشی برای توسعه‌ی فعالیت‌های خود و همچنین بسیاری از کاربران برای انجام فعالیت‌های پژوهشی خود به فضای دیجیتال و فضای مجازی وابسته هستند و پایین بودن سرعت اینترنت که یکی از پیامدها و تبعات اجرای طرح صیانت است، به طور مستقیم بر آن تاثیر می‌گذارد و در عمل فعالیت در این حوزه‌ها را بسیار دشوار می‌کند. پایین آمدن سرعت اینترنت فعالیت عادی بسیاری از پژوهشگران حوزه‌های آزاد را دچار اختلال می‌کند و علاوه بر خشم و ناامیدی فعالیت‌های افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش، مخالفت‌ها علیه این طرح را جوسازی‌ خواند و با اشاره به ظرفیت‌های قانون اساسی در این خصوص اظهار داشت در اصل ۸۵ قانون اساسی پیش‌بینی شده است که برای مسائل مهم و حیاتی که نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد، طرح‌ها با کار کارشناسی و مطالعات بسیار بررسی و تصویب شود.
وی انتشار اخبار در خصوص غیرعلنی بودن مراحل اجرای این طرح را نادرست خواند و با اشاره به شایعات در این خصوص که مجلس قصد دارد پشت درهای بسته قانونگذاری کند، اظهار داشت امکان ندارد که پشت درهای بسته یکی از اصول قانون اساسی اجرایی شود.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که در حال حاضر هم بخش‌های مختلف کارشناسی مجلس از حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، صنعتی و آموزشی در این کمیسیون حضور دارند. قالیباف ابراز اطمینان کرد که این طرح با دقت و توجه شکل خواهد گرفت. وی همچنین تاکید کرد همه ذی نفعان این موضوع به کمیسیون دعوت شوند و همه حرف‌های آن‌ها را بشنوند.