اعتراض پاریس و چین به پیمان استرالیا، امریکا و بریتانیا

به گزارش رویترز، در پی انعقاد یک پیمان نظامی جدید میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا، چین و فرانسه از این اقدام یکجانبه انتقاد کردند. چین با محکوم کردن این پیمان، از سه کشور مشارکت کننده در آن خواست علیه هیچ کشور سومی وارد عمل نشوند. چین همچنین انعقاد چنین پیمان‌هایی را باعث به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواند.براساس این پیمان نظامی جدید که آکوس نام دارد، آمریکا و انگلیس، استرالیا را به قابلیت و توانمندی زیردریایی‌ اتمی مجهز می‌کنند. بلافاصله پس از انتشار خبر اعلام شد که تیم‌هایی راهبردی و فنی قرار است به زودی از سوی واشنگتن و لندن عازم کانبرا شوند تا نحوه در اختیار گذاردن زیردیایی‌های هسته‌ای به استرالیا را با مقامات این کشور مورد بررسی قرار دهند.
.با اینکه بایدن، موریسون و جانسون هیچ اسمی از چین در بیانیه‌ پایانی انعقاد این پیمان نظامی نیاوردند، اما مشخص است که هدف این پیمان چین است. توافق ایالات متحده، انگلیس و استرالیا بر سر یک پیمان دفاعی که برخی تحلیل‌گران اعلام خبر آن را بویژه برای اروپایی‌ها غافلگیرکننده خواندند تا حدی دست واشنگتن برای مقابله با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام را باز‌تر می‌کند.
فرانسه که پیشتر قرار بود زیردریایی اتمی به استرالیا بدهد، این اقدام آمریکا و انگلیس را ظالمانه و غیرقابل پیش‌بینی نامید. استرالیا قرار بود در یک قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری، ناوگان فرسوده زیردریایی استرالیا را بازسازی کند. فرانسه این اقدام آمریکا را ضربه‌ای از پشت نامیده و آن را محکوم کرده است
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنشی صریح و بسیار انتقاد آمیز نسبت به دولت آمریکا رویکرد بایدن را با آنچه پیشتر ترامپ در تقابل با اروپایی‌ها انجام می‌داد مقایسه کرد.
به گزارش سی ان ان این توافق ضمن برافروختن خشم فرانسوی‌ها مقامات اتحادیه اروپا را تا حدودی نسبت به آنچه باید در قبال چین انجام دهند دچار سردرگمی خواهد کرد. پیمان دفاعی و ژئوپولیتیک جدید میان سه کشور انگلیسی زبان دردسر تازه‌ای نیز برای اتحادیه اروپا خواهد بود.
سی‌ان‌ان به نقل از مقامات بروکسل اعلام کرده که زمان رونمایی از پیمان اوکوس شرایط را کمی مبهم و پیچیده کرده است زیرا مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان بنا داشت عصر روز پنجشنبه در سخنانی استراتژی اتحادیه اروپا را در قبال هند و اقیانوس آرام تشریح کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که بروکسل در خصوص توافق واشنگتن و کانبرا بر سر تامین یک ناوگان زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا که مستلزم لغو توافق قبلی با فرانسه بود طرف مشورت قرار نگرفته است. وی با اشاره به این نکته که می‌داند دولت فرانسه چقدر از این موضوع سرخورده است یاد آور شد ما باید همانند دیگران به خودمان متکی باشیم آقای بورل که بنا بود راهبرد اتحادیه اروپا برای هند و اقیانوس آرام را در این سخنان تشریح کند سپس به طرح موضوع خودمختاری استراتژیک پرداخت که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش‌تر از آن دفاع کرده بود.
طرح راهبردی اتحادیه اروپا برای منطقه اقیانوس هند و آرام آنگونه که جوزپ بورل به آن اشاره کرد شامل بررسی راه‌هایی با هدف تقویت حضور دریایی کشورهای عضو به منظور کمک به حفاظت از خطوط دریایی و آزادی ناو‌بری است.سایر محورهایی که این طرح به آن می‌پردازد تقویت همکاری با کشورهای منطقه در زمینه تجارت، بهداشت، تبادل اطلاعات، ارتقا زیرساخت‌ها و محیط زیست خواهد بود.