سفر نخست وزیر عراق به ایران، لغو ویزای هوایی بجای آزاد سازی پول

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست خبری با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، توسعه مناسبات در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و عراق را یکی از اولویت‌های دولت عنوان کرد و تاکید کرد اراده دو کشور بر توسعه این مناسبات قرار دارد.
رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد ارتباط ایران با عراق، فقط یک ارتباط همسایه‌ای نیست، بلکه ارتباط در باورها و ارتباط عمیق بین دو کشور و دو ملت و دولت است. وی افزود جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد علیرغم خواست دشمنان، نمی‌توان این مناسبات را در توسعه روابط بین دو کشور از بین برد.
ابراهیم رئیسی همچنین نقش‌آفرینی دو کشور ایران و عراق در منطقه، جهان و ارتباطات بین‌المللی را بسیار تاثیرگذار دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.رئیسی همچنین ابراز امیدواری کرد این تصمیمات سریع اجرا شود.
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به لغو روادید برای توسعه روابط دو کشور، به اقدامات دو کشور برای حل مسائل و روابط مالی و پولی بین دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت تصمیم دو کشور این بوده است که پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.
موضوع بدهی‌های دولت عراق به ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های بین دو کشور در سال‌های اخیر پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران بوده است.
کشور عراق بابت انتقال گاز و برق از جمهوری اسلامی ایران به این کشور دارای بدهی گسترده‌ای به ایران است، که مدت‌هاست از پرداخت و تسویه آن با ایران خودداری می‌کند.
عراق به بهانه‌ی تحریم‌ها و توقف امکان تعامل تجاری ایران با دیگر کشورها و محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌ها در خصوص انتقال پول به ایران ایجاد شده است، از پرداخت نقدی بدهی ایران در سال های اخیر خودداری کرده است و در موارد معدودی بخشی از بدهی ایران را از طریق تهاتر کالاهایی که جمهوری اسلامی به این نیاز داشته است انجام داده و از این طریق ضرر زیادی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. جمهوری اسلامی به بهانه حفظ انرژی هسته ای و به بهانه منافع ملی ایران، تحریم های گسترده ای را به مردم ایران تحمیل کرده است، اما در نهایت جز هدر رفتن یخش مهمی از سرمایه های جمهوری اسلامی در عمل دستاوردی هم برای ایران نداشته است.
ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین با بیان این موضوع که وضعیت کرونایی فقط برای دو کشور ایران و عراق نیست و در کل جهان وجود دارد، تاکید کرد توسط عراق فرصتی فراهم شده که کسانی که عاشق امام حسین هستند بتوانند از فرصت زیارت استفاده کنند.
وی افزود نخست وزیر عراق وعده داده است که امکان افزایش تعداد کسانی که امکان سفر دارند، را فراهم کند.
این اظهارات در خصوص افزایش سفر به عراق برای زیارت اربعین در حالی عنوان می شود که ایران هنوز در پیک پنجم کرونا قرار دارد و مرگ و میر گسترده ای را تجربه می کند. در همان حال بخش مهمی از مردم هنوز واکسینه نشده اند و گرچه دولت وعده داده است که در ماه های آینده بخش اعظم جمعیت را واکسینه خواهند کرد، اما کارشناسان تاکید دارند که با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از مردم هنوز واکسینه نشده اند،‌سفر به عراق و تشدید امکان ابتلا به کرونا در بین زائران، پیک ششم کرونا را نیز تشدید خواهد کرد.
گرچه مقام های مسئول در ستاد ملی کرونا هم پیش بینی کرده اند که موج بعدی کرونا هم به زودی و‌ در آبان ماه فرا خواهد رسید. علاوه براین بنظر میرسد مقامات ایرانی بیش از انکه دغدغه بازگشت منابع مالی فریز شده در عراق را به کشور داشته باشند. بیشتر نگران افزایش تعداد زایران به عراق برای مراسم اربعین هستند .