توسعه چالش هسته‌ای و رایزنی تلفنی رییسی با رییس شورای اتحادیه اروپا

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در گفتگو با شارل میشل رئیس شورای اروپا، ضمن اشاره به تمایل جمهوری اسلامی برای توسعه مناسبات با اتحادیه و کشورهای اروپایی، بر ضرورت استمرار و پایداری روابط دو جانبه با اتحادیه اروپا و هرکدام از کشورهای عضو تاکید کرد و اظهار داشت این پایداری مستلزم رعایت اصل احترام متقابل، تمرکز بر مشترکات و جلوگیری از تاثیرگذاری عوامل برون‌زا بر این روابط است. وی خاطرنشان کرد تحقق این موارد نیازمند اراده عملی طرف اروپایی و وابسته نکردن آن به اراده قدرت های یکجانبه‌گرا مثل آمریکا است.
رئیسی حضور امریکا و دولت‌های خارجی در افغانستان را عاملی مخل امنیت دانست و تاکید کرد حضور این کشور نتیجه‌ای جز جنگ، خونریزی و خرابی نداشته است. وی افزود با وجود بیست سال حضور مستقیم آمریکا و ناتو در افغانستان، حضور آنها موثر نبوده است و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نه تنها متوقف یا حتی کم نشده، بلکه حجم آن بیش از چهل و پنج برابر شد.
ابراهیم رئیسی همچنین یادآور شد رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان از دغدغه‌های جدی جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان است و تاکید کرد ایران همه تلاش خود را برای حفظ حقوق ملت افغانستان به کار خواهد گرفت.
ابراهیم رئیسی به حضور ایران در سوریه و عراق برای مقابله با داعش اشاره کرد و اظهار داشت همه دنیا شاهد بودند که ایران تنها کشوری بود که به شکلی جدی و واقعی به مقابله با داعش در عراق و سوریه پرداخت.
وی اظهار داشت با توجه به این اقدامات جمهوری اسلامی انتظار داشت اروپا نسبت به ترور قاسم سلیمانی واکنش نشان دهد، تاکید کرد کشورهای اروپایی باید نسبت به ترور وی توسط آمریکا موضع عادلانه ای را در جهت محکومیت تروریسم و دفاع از یک قهرمان مبارزه با تروریسم اتخاذ می‌کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه ایران هرگز ناقض برجام نبوده و نیست. تاکید کرد آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و آن را نقض کردند. وی افزود با این وجود اروپایی‌ها هم بر خلاف انتظار به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.
ابراهیم رئیسی همچنین همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نمونه بارزی اراده ایران برای شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای خود عنوان کرد و یادآور شد در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای آن، واکنش مخرب ناعادلانه‌ای داشته باشد، منطقی نیست که از ایران انتظار داشته باشد که با آژانس برخورد سازنده داشته باشد. وی افزود اقدامات غیرسازنده مخل مسیر مذاکره است.
رئیس قوه مجریه همچنین خاطرنشان کرد با وجود جابجایی دولت در امریکا و جابجایی ترامپ با بایدن، در عمل تغییری در سیاست‌های آمریکا درباره ایران رخ نداده و همان رویکرد و اقدامات یعنی تحریم و فشار علیه ایران باقی مانده است.
شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید بر علاقمندی اتحادیه اروپا برای تقویت روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران، با اشاره به اینکه تحریم‌ها تاثیر نامطلوبی بر روابط اتحادیه اروپا و ایران باقی گذاشته اظهارد اشت این تحریم ها موجب شده است تا مفهوم استقلال استراتژیک برای اتحادیه اروپا اهمیت پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد خود وی با جدیت حامی این ایده است که اتحادیه اروپا باید در درجه اول منافع خود را پیش ببرد.
رئیس اتحادیه اروپا همچنین ضمن ابراز نگرانی از سرازیر شدن موج بزرگی از پناهجویان به اروپا، از ایران خواست تا در این زمینه نقش آفرینی کند و برای بازگشت ثبات به افغانستان تلاش‌های لازم را انجام دهد.
جمهوری اسلامی در دوره روحانی بارها اروپا را تهدید کرده بود که در صورتی که تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد، جمهوری اسلامی ایران مسیرهای ترانزیتی ایران به اروپا را باز خواهد گذاشت و تضمینی نخواهد داد که این موج فراگیر پناهندگان وارد اروپا نشوند.
در ماه‌های اخیر گرچه با کشیدن دیوار مرزی بین ایران و ترکیه که برخلاف تصور عمومی، عمدتا با هدف جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی افغان به ترکیه صورت گرفته است، ورود مهاجران غیرقانونی به ترکیه و در پی آن به اروپا به احتمال زیاد کاهش خواهد یافتُ هرچند جمهوری اسلامی ایران فکر میکند همچنان از اهرم فشار پناهندگان می‌تواند برای تهدید اتحادیه اروپا و تحت فشار دادن اروپا برای کاهش فشار اقتصادی به ایران استفاده کند
جمهوری اسلامی همواره تمامی وقت مذاکرات خود را به جای چانه زنی برای گرفتن امتیازات و لابی گری، به گلایه کردن و تکرار این موضوع سپری می کند که سایر کشورها حقوق این کشور را مراعات نمی کنند.