کارگزاران سازندگی و انتقاد از ضعف کابینه رئیسی

دولت رئیسی در حالی شروع به کار کرده است که نگرانی‌ها در خصوص افزایش مشکلات کشور به خاطر ناوارد بودن کابینه وی، همچنان ادامه دارد و روز به روز نگرانی‌ها در این زمینه بین کارشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی افزایش می‌یابد.
عطریانفر فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که حزب وی در انتخابات ریاست جمهوری رسما از عبدالناصر همتی حمایت کرد، در یک گفتگوی رسانه‌ای با بیان این موضوع که کابینه ابراهیم رئیسی از حد انتظار نیز ضعیف تر است، اظهار داشت چهره‌های ضعیف کابینه وی نمی‌توانند کار را آن گونه که مورد انتظار است پیش ببرند. وی تاکید کرد در مجموع دولتی که تشکیل خواهد شد دولت ضعیفی است.
محمد عطریانفر مشکل اصلی دولت ها در جمهوری اسلامی در شرایط فعلی را تحریم فروش نفت دانست و اظهار داشت دولت به دلیل تحریم‌ها از فروش نفت و تامین نیازها و اعتبارات دولت محروم است و به همین دلیل دست دولت در حوزه درآمدی دچار محدودیت جدی و کاستی سنگینی است که این مشکلات را برای کشور و دولت ایجاد می‌کند.
عطریانفر در عین حال با بیان این موضوع که آقای رئیسی تاکنون تجربه کار اجرایی در دولت نداشته است، با تاکید بر اینکه سنخ کار در دستگاه قضایی با سنخ کار اجرایی کاملا متفاوت است، اظهار داشت وی شناخت مستقیم و مؤثر از نیروهای کارآمدی که بتوانند بطور شایسته نظام مدیریتی کشور را عهده‌دار شوند ندارد و مجبور است که به نیروهای پیرامون خود تکیه کند که معمولا افراد مناسبی را معرفی نمی‌کنند.
گرچه این موضوع که ابراهیم رئیسی تاکنون تجربه اجرایی نداشته در نحوه گزینش نیروهای موردنیاز در دولت تاثیرگذار است، اما در دولتهای قبلی هم برخی اعضای کابینه خود را از میان نیروهای ناکارآمد انتخاب می‌کردند و افراد شایسته کمتر شانس حضور در دولت را پیدا می کردند ، در دولت های قبلی و به ویژه دولت دوم روحانی هم کاملا مشهود است. هر چند که در دولت فعلی سطح پایین تجربه کاری افراد انتخاب شده در مقایسه با دولتهای قبل کاملا مشهود است .
عطریانفر همچنین اظهار داشت با توجه به شرایط انتخاب ابراهیم رئیسی انتظار می رفت که بخش عمده اعضای کابینه ابراهیم رئیسی از بین اصولگرایان انتخاب شوند، اما این امر محقق نشد.وی خاطرنشان کردکف نیروهای دولت احمدی نژاد به عنوان بهترین وزرای ابراهیم رئیسی انتخاب شده اند.
وی در عین حال نقطه قوت دولت ابراهیم رئیسی را هماهنگی قوای مقننه و قضاییه با قوه مجریه و دولت ابراهیم رئیسی دانست و تاکید کرد این موضوع می تواند بخشی از چالش های را که دولت ابراهیم رئیسی با ان مواجه است برطرف کند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی که یک دولت اصولگراست، طرفداران اصولگرایی و شخص آقای رئیسی الان در شرایطی قرار گرفتند که دیگر دست از مخالفت‌ها برخواهند داشت و به سمتی پیش خواهند رفت که آقای رئیسی بتواند با سیاست‌های خارجی خود و حمایت‌هایی که مستقیما از ناحیه رهبری دارد بتواند هرچه زودتر بر مسائل تحریمی فائق آید و و موضوع درآمدهای نفتی مطابق با نظام فروش عادلانه ، به سبد اعتبارات برگردد و دولت بتواند به مشکلات مردم از این طریق پاسخ دهد.
وی در ادامه اظهار داشت نخبگان حزبی و سیاسی بتوانند به عنوان لایه واسط و حلقه میانی با نظرات تخصصی، حرفه ای و کارشناسی خود دولت را به گونه ای هدایت و کمک کنند تا نفعی به جیب مردم برود و شرایط زندگی و معیشت شهروندان تا حدودی بهتر شود و قدرت خرید آنها افزایش یابد.
ابنکه افراد شاخص احزاب و‌گروه‌های سیاسی با دولت ابراهیم ریسی همکاری کنند یا خیر، در ماه‌های اخیر روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی به یک چالش جدی درون گفتمانی احزاب سیاسی تبدیل شده است. برخی از افراد تاکید دارند که با توجه به شرایطی که دولت ابراهیم رئیسی روی کارآمده است، هرنوع کمکی به وی به معنی حمایت از دولت کودتا است، در عین حال مخالفان این ایده تاکید دارند در شرایطی که ایران در شرایط وخیمی قرار دارد، هرگونه کمک ‌به دولت در واقع کمک به نجات ایران است و‌ نباید از انجام آن خودداری کرد. برخی تاکید دارند با توجه ضعف‌های جدی کابینه و کارشناسان ابراهیم رئیسی، برعکس، دولت وی بیش از دولت‌های قبلی با کمک‌ کارشناسان نیاز دارد و‌ نیاید از آن خودداری کرد.