ترامپ کلید زد و بایدن تمام کرد: پایان جمهوری اسلامی و آغاز امارات اسلامی افغانستان

بالاخره پروژه ای که دونالد ترامپ برای پایان دادن حضور امریکا در افغانستان و جنگهای بی پایان کلید زده بود و زلمی خلیل زاد نماینده ویژه در امور افغانستان که خود افغانی الاصل میباشد و سالها نیز سفیر امریکا در افغانستان بود ومایک پومپئو وزیر خارجه سابق امریکا آن را طراحی کرده بودند که سپتامبر زمان خاتمه آن بود توسط دولت بایدن خاتمه داده شد ، اما پایان فضاحت باری پیدا کرد که ممکن است سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه را سالها تحت تاثیر قرار دهد . با خروج اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان از کابل، نیروهای کابل بدون هیچ درگیری وارد پایتخت شده و کنترل برخی مراکز را در دست دارند. اکنون کابل نیز در اختیار طالبان قرار گرفته است و بجز مناطقی در پنجشیر تمام مناطق با عقب نشینی نیروهای مسلح افغانستان که به نظر میرسد تبانی میان اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان و امریکا با طالبان می باشد به دست طالبان سقوط کرده است . در این میان با فرار اشرف غنی از این کشوربه تاجیکستان ، وی با انتشار بیانیه ای گفت به منظور جلوگیری از کشتار مردم در کابل به دست طالبان، اوایل روز یکشنبه از مقام خود استعفا داد.غنی در بیانیه خود تأکید کرد که از حالا به بعد، طالبان مسئول عزت و مال و صیانت از مردم افغانستان است. به گزارش رویترز محمد نعیم ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت: امروز یک روز بزرگ برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها ۲۰ سال است که شاهد تلاش ها و فداکاری های خود بوده اند. به لطف خدا ، جنگ در کشور به پایان رسیده است نعیم گفت که نوع و شکل دولت جدید در افغانستان به زودی مشخص می شود و افزود که طالبان نمی خواهند در انزوا زندگی کنند و خواستار روابط بین المللی مسالمت آمیز است.وی گفت ما به آنچه که به دنبال آن بودیم ، یعنی آزادی کشور و استقلال مردم ، رسیده ایم. ما اجازه نخواهیم داد که از سرزمین های ما برای هدف قرار دادن کسی استفاده شود و نمی خواهیم به دیگران آسیب برسد. ما فکر نمی کنیم نیروهای خارجی تجربه شکست خورده خود را در افغانستان بار دیگر تکرار کنند وی افزود ما آماده گفت وگو با همه شخصیت های افغان هستیم و حفاظت لازم را برای آنها تضمین می کنیم.
نعیم افزود ، این گروه به حقوق زنان و اقلیت ها و آزادی بیان در قوانین شرعی احترام گذاشت.این سخنگو تاکید کرد که طالبان می خواهد روابط مسالمت آمیزی داشته باشند و مشتاق توسعه چندین کانال ارتباطی است که قبلاً با کشورهای خارجی باز کرده بود.
نعیم گفت که هیچ نهاد یا مقر دیپلماتیک توسط طالبان مورد هدف قرار نگرفته است و این گروه امنیت شهروندان و نمایندگی های دیپلماتیک را تامین خواهد کرد.او فرار غنی و پیروزی اسان در کابل را غیرمنتظره خواند و گفت حتی نزدیکانش نیز چنین انتظاری نداشتند. همچنین طالبان کنترل تلویزیون ملی افغانستان رانیر در اختیار گرفته است.طالبان در اولین پیام خود از این تلویزیون خطاب به مردم افغانستان اعلام کرده است که آرامش خود را حفظ کنند. به گزارش سی ان ان مردم کابل وحشتزده برای فرار از کابل به فرودگاه این کشور هجوم بردند و عملا اکنون فرودگاه کابل بر روی پروازهای عادی بسته شده و دراین ازدحام ودر گیریها پنج نفر نیز کشته شدند و مردم به هواپیمای ارتش امریکا به هنگام حرکت در باند فرودگاه چسبیده بودند . در این میان خبر نگار سی ان ان هم مجبور به رعایت پوشش اسلامی در حکومت روز نخست طالبان شده بود و زنان کمی در خیابانهای کابل دیده میشوند. در اخرین تحول سهیل شاهین نماینده دفتر سیاسی جنبش طالبان در قطر گفت: دولت جدیدی در افغانستان تشکیل خواهد شد که صرفا متشکل از اعضای این گروه نخواهد بود.وی افزودوقتی از یک دولت اسلامی منعطف سخن می گوییم، منظور این است که افغان های دیگری در دولت حضور خواهند داشت.
در این میان بلینکن وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه سفارت این کشور در کابل در حال تخلیه کامل است، تاکید کرد که کارکنان سفارت پیش از ترک ساختمان، تمامی اسناد و اطلاعات را نابود خواهند کرد. صبح دوشنبه تمام امریکاییهای دیپلمات از این کشور خارج شدند
.وی در ادامه سخنان خود افزود این پروژه با دست ترامپ کلید خورده بود امریکا کمتراز دو هزار و پانصدد نفر نیرو بیشتر نداشت و طبق قرار ماه سپتامبر این مسئله باید صورت میگرفت . واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند.وی گفت آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد. در این میان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت جهان با وحشت به پیامدهای یک آزمایش تاریخی دیگر آمریکا نگاه می کند.وی افزود روسیه هیچ برنامه ای برای تخلیه کارمندان سفارت روسیه در کابل ندارد و هیات نمایندگی دیپلماتیک روسیه به طور عادی همچنان کار خواهد کرد. طالبان نه تنها امنیت سفارت روسیه بلکه امنیت هیات‌های دیپلماتیک کشورهای دیگر را تضمین خواهند کرد.در همین حال، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در مساله افغانستان به رسانه ها گفت روسیه با دولت انتقالی افغانستان همکاری خواهد کرد. با این حال در حال حاضر در مورد به رسمیت شناخته شدن طالبان به عنوان حکومت قانونی این کشور صحبت نخواهد کرد.چین نیز در مورد همکاری با طالبان موضع مثبت اتخاذ کرد . بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که پیش از ایجاد یک موضع واحد، هیچ کشوری نباید بطور یکطرفه طالبان را به رسمیت بشناسد.وی از کشورهای غربی خواست تا درباره افغانستان از طریق سازوکارهایی مانند سازمان ملل و ناتو همکاری کنند.
وی افزود: ما می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد در بین همه همفکران خود یک موضع واحد در این زمینه داشته باشیم، بطوری که هرکاری که می‌توانیم انجام دهیم تا از تبدیل افغانستان به بستر رشد تروریست‌ها جلوگیری شود.