موج جدید تنش در خلیج فارس و توقیف یک کشتی اماراتی از سوی ایران

در حالیک هنوز خبر مربوط به حمله به کشتی اسراییلی بحث قرار دارد باردیگر مجموعه اخباری در مورد از مدار خارج شدن چهار کشتی و توقیف یک کشتی اماراتی از سوی ایران تنش دریایی در خلیج فارس را به صدر اخبار جهان فرستاد . در همین
یک روز پس از آن‌که یک سازمان زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا از «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در دریای عمان خبر داد و سه منبع امنیتی دریایی، «نیروهای تحت حمایت ایران» را در آن دخیل دانستند، سازمان یادشده خبر داد که «ربایندگان»، این کشتی را در سواحل امارات به حال خود رها کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه یک کشتی با پرچم پاناما بوده به نام آسفالت پرنسس از سوی نیروهای طرفدار ایران در آب‌های نزدیک سواحل امارات متحده عربی توقیف شده است وهشت فرد مسلح به کشتی وارد شدند و احتمالا خدمه کشتی به خاک ایران منتقل شده اند .
وزارت امورخارجه ایران گزارش‌های مرتبط با چندین کشتی در نزدیکی سواحل عمان را مشکوک خوانده و نسبت به هر گونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داده بود. سپاه پاسداران ایران نیز این گزارش ها را رد کرده است .گروه عملیات تجارت دریایی بریتانیا، وابسته به نیروی دریایی بریتانیا نیز این گزارشها را تایید کرده است .
در رابطه با این موضوع ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه گفت آمریکا سرگرم بررسی و هماهنگی با متحدین هستیم. او گفت ماجراجویی ایران در زمینه دریانوردی تازگی ندارد اما اینکه با اطمینان گفت آیا این بار هم ایران دخیل بوده یا خیر هنوز زود است.
در این میان ودر تحولی دیگر کشورهای بریتانیا، رومانی و لیبریا روز سه شنبه ، در نامه مشترک به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کردند که به احتمال زیاد، ایران هفته گذشته از چند پهپاد برای انجام حمله خونین به نفتکش اسراییلی در سواحل کشور عمان استفاده کرده است. در این نامه تاکید شده که این حمله به ایمنی و امنیت حمل و نقل بین المللی آسیب رساند و نقض آشکار قانون بین الملی بود و جامعه بین الملل باید این کار را محکوم کند.
در صورتیکه این خبرها درست باشد جمهوری اسلامی تنش جدیدی را در خلیج فارس رقم زده است که میتواند بابالا رفتن تنش و امکان درگیری محدود نظامی میان ایران و امریکا افزایش یابد . همچنین هر نوع درگیری میتواند مذاکرات برجام را با مخاطره مواجه سازد . معلوم نیست جمهوری اسلامی با چه محاسبه ای وارد این نوع از تنشها در دور جدید شده است .