آخرین سخنان روحانی در آخرین روز، تعامل و نه تقابل تنها راه بقا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در آخرین روز دولت دوازدهم، با اشاره به اینکه سال 92 تصور او این بوده است که تنها راه نجات کشور اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج است، اظهار داشت هنوز هم بعد هشت سال همان فکر را می‌کند.
وی افزود با چنگ انداختن به صورت هم با هتاکی و تخریب یکدیگر نمی‌توان کشور را به پیشرفت رساند. روحانی همچنین خاطرنشان کرد کشور باید به این نتیجه برسد که دوران تندروی به پایان رسیده است. وی اظهار داشت البته برخی فکر می‌کنند تازه آغاز شده و اشتباه می‌کنند.
روحانی همچنین خاطرنشان کرد که در این هشت سال جناح‌های مختلف کشور به آینده امیدوار شده بودند.
اظهارات حسن روحانی در این خصوص که جناح‌های مختلف کشور با ریاست جمهوری وی به آینده امیدوار شده بودند کاملا درست است، اما حسن روحانی این نکته مهم را نادیده می گیرد که در ناامید شدن آنها حسن روحانی و اقدامات و سکوت وی در مقابل حاکمیت، مهم‌ترین دلیل ناامیدی جریان های سیاسی از یکسو و مردم از سوی دیگر است.
رئیس جمهور به وضعیت کشور در روز‌های نخست پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و آغاز فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت در آن روز‌ها امید در سراسر ایران موج می‌زد.
وی دلیل امیدواری مردم را انتظارات آنها دانست و با اشاره به اینکه این آثار هم در داخل و هم در افکار عمومی قابل مشاهده بود اظهار داشت در همان امیدواری اقدامات بزرگی انجام شد.
اظهارات حسن روحانی در خصوص امیدواری مردم در روزهای نخست شکل گیری دولت حسن روحانی کاملا صحیح است؛ اما کسی در نابودی این امیدواری بیش از حسن روحانی نقش ندارد. وی با نادیده گرفتن انتظارات مردم و ناهمراهی با مردم در تحقق خواسته‌هایی که از وی داشتند و بی توجهی به تمام وعده هایی که به مردم داده بود نقش اصلی در نابودی این امیدواری را داشت.
گرچه با بالاگرفتن اعتراضات در دی ماه 96 و شدت گرفتن اعتراضات مردمی، شعارهای ضد حسن روحانی هم توسط رسانه های خارج از ایران و گروه‌های برانداز به صراحت و به شدت بینال شد و این گفتمان هم نقش مهمی در ناامیدی مردم داشت، اما خود حسن روحانی با نادیده گرفتن وعده هایی که به مردم داده بود و همراهی مستمر با حاکمیت بالاترین وزن را در این نابودی ناامیدی غیرقابل ترمیم به عهده دارد.
حسن روحانی همچنین به موفقیت دولت خود در 100 روز اول شروع دولت یازدهم اشاره کرد و مصوبه دولت یازدهم در خصوص احیای دریاچه ارومیه را یکی از این موفقیت ها برشمرد.
وی افزود قبل از پایان 100 روز اولین آثار تعامل سازنده با جهان را در حصول توافق با قدرت‌های بزرگ آشکار شد.
حسن روحانی برای تاکید بر موافقت علی خامنه ای با اقدامات وی برای تعامل با جهان، به اظهارات علی خامنه ای در ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم در خصوص ضرورت تعامل گسترده با جهان اشاره کرد و اظهار داشت گرچه مذاکره کردن سخت است و مذاکره نکردن و ایستادن در بیرون گود آسان، اما راهی جز مذاکره و تعامل وجود ندارد.
رئیس جمهور همچنین واردات هواپیما پس از برجام را یکی از نتایج برجام دانست و اظهار داشت علاوه بر اینکه این هواپیما‌ها کاغذی نبودند، میلیارد‌ها دلار سرمایه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتی عظیم و بزرگ شکل گرفت. وی به پایان رسیدن فاز‌های پارس جنوبی، گسترش معادن، احداث خطوط ریلی و بزرگراهی در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سد‌ها و ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و هزاران اقدام دیگر را از جمله نتایج موفقیت های دولت در برجام دانست.
رئیس جمهور شکست در مذاکرات را نتیجه سنگ اندازی های اسرائیل و دولت های مرتجع منطقه دانست و گفت با آغاز مذاکرات ایران و پیشرفت مذاکرات و حتی پس از توافق، آنها آرام ننشستند و دور جدید تلاش‌های خود را برای به شکست کشیدن توافق آغاز کردند. وی افزود اقدامات زیادی انجام شد که برجام اجرایی نشود.