پایان دولت روحانی ، افسوس برای توضیحات ناگفته بخاطر انسجام ملی

حسن روحانی روز یکشنبه در آخرین جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه بسیاری از موضوعات را برای مردم بیان نکرده است، از مردم برای عیوب و کاستی‌های دولت خود عذرخواهی کرد و اظهار داشت دولت وی بسیاری از مسائل را به جان خریده است و بسیاری از اشکالات را پاسخ نداده تا انسجام ملی و وحدت ملی در کشور حفظ شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه مردم به خوبی می‌دانند که شرایط دولت در چهار سال اول با چهارسال دوم یکسان نبوده‌، اظهار داشت در چهارسال اول از از لحاظ داخلی، بین‌المللی، سرمایه اجتماعی، امید مردم به آینده شرایط بهتری بود، اما در چهارسال دوم شرایط کمی تغییر کرد.
روحانی همچنین به ارتباط دولت با جهان اشاره کرد و با بیان این موضوع که در چهار سال اول با جهان در تعامل بوده است، اظهار داشت دولت به خود کاملا اطمینان داشت و مطمئن بود که در مذاکره حریف قدرت‌های بزرگ خواهد شد.
وی افزود دولت مطمئن بود که در مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهان شکست نخواهد خورد و شکست هم نخورد.
روحانی خاطرنشان کرد که همه دیدند که دولت وی توانست با دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های توانمند در مقاطع حساس به پیروزی برسد.
رئیس جمهور همچنین دلیل گرانی کالاها را ممنوعیت واردات کالا در کشور دانست و با بیان اینکه حتما کار دولت اشکالات و عیب‌هایی هم داشته است، از مردم به خاطر اشکالات احتمالی طلب بخشش کرد.
حسن روحانی کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی، اشتغال، و سرمایه‌گذاری پس از ۲۳ تیر سال ۹۴ را گواه پیروزی دولت در مذاکرات با قدرت‌های بزرگ دانست.
رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش ممنوعیت صادرات نفت و مسدود شدن تعاملات بانکی را عامل اصلی گران شدن اقلام وارداتی و کاهش درآمد‌های ارزی دانست و اظهار داشت طبیعی است که در چنین وضعیتی مردم تحت فشار قرار می‌گیرند.
وی افزود در چنین وضعیتی دولت ناچار بود تامین مواد اولیه کارخانجات و کالا‌های اساسی را در اولویت قرار دهد.
حسن روحانی با انتقاد از سیاست جیره‌بندی اظهار داشت جنس باید در بازار به وفور وجود داشته باشد. وی افزود قیمت اجناس در اختیاردولت نیست اما دولت می‌تواند مانع از محدودیت کالا در بازار شود.
رئیس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش در دفاع از برجام خاطرنشان کرد که دولت در تلاش برای رفع تحریم‌ها، اظهار داشت دولت می‌توانست در همان چارچوبی که آیت‌الله خامنه‌ای تعیین کرده است، اقدام به رفع تحریم‌ها کند، اما دولت در جای دیگر گرفتار شده است که جای بحث آن نیست.
وی افزود اگر کسی می‌خواهد درباره دولت قضاوت کند باید تحریم، کرونا و خشکسالی را با هم ببیند و بعد قضاوت کند.
حسن روحانی در حالی دولت را ترک می کند که به گفته بسیاری از تحلیلگران بدشانس ترین دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. دولت وی علاوه بر مشکلات بین‌المللی و همچنین چالش‌های داخلی که تقریبا همه دولت های جمهوری اسلامی با آنها مواجه هستند، در سال‌های پایانی دولت خود با تحریم همه جانبه، توقف فروش نفت، سیل گسترده در چندین استان کشور و همچنین کرونا و رکود گسترده اقتصادی ناشی از آن مواجه شد که مشکلات دولت را بیش از پیش افزایش داد وعملا کنترل شرایط را از دست دولت روحانی خارج کرد.
دولت روحانی تلاش زیادی کرد که بتواند در ماه های پایانی دولت با رفع تحریم ها شرایط را از نظر اقتصادی تا حدودی بهبود بخشد و از این طریق در افکار عمومی این تصور را ایجاد کند که وی دولت را در شرایط اقتصادی نسبتا مناسبی تحویل دهد، اما ناهمراهی حاکمیت با خواست وی از یکسو و تلاش های شخص خامنه ای برای عدم موفقیت توافق برجام از سوی دیگر از جمله عواملی بود که مانع از آن شد که دولت حسن روحانی بتواند دولت را با شرایط اقتصادی قابل قبولی به دولت رئیسی تحویل دهد.