تصویب طرح صیانت از فضای مجازی علیرغم مخالفت همه جانبه افکار عمومی

با وجود همه مخالفت‌ها و با وجودی که همه مقام‌های کشور می دانند که اعمال محدودیت در حوزه رسانه‌ای هیچگاه در ایران موفق نبوده است و همچنان که در چهل سال گذشته حکومت نتوانسته محدودیت‌های خود را به مردم تحمیل کند، از حالا به بعد هم نخواهد توانست، مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه اقدام به بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی کرد.
نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای موافق به طرح صیانت از کاربران فضای مجازی رای مثبت دادند و طرح برای تصویب به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.
این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد و مجلس بررسی قانونی را که به طور مستقیم به مردم مربوط می شود و علاوه بر اینکه درباره حقوق اولیه آنهاست، به صورت مستقیم معیشت و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به صورت غیرعلنی ادامه داد.
مخالفت ها درباره این طرح به حدی بالاست که بسیاری از فعالان اصولگرای حامی مجلس نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و تاکید دارند که اجرای این طرح نه تنها به نفع حکومت نیست، بلکه اعمال این محدودیت ها مشکلات مردم و فشار بر آنها و همچنین خشم و نارضایتی انها را افزایش می دهد. قلیباف رییس مجلس نیز که میداند چقدر این طرخ در افکارعمومی منفی است ز برای نبودن در جلسه به سوریه سفر کرده است .
به نظر می رسد که دلیل اصلی این محدودیت ها فشار برای استفاده از نرم افزارهای داخلی و رانت گسترده ای است که از این طریق نصیب عده ای خاص می شود. مسیری که قبلا هم توسط حکومت طی شده و با وجود جرم انگاری کردن استفاده از تلگرام نه تنها با وجود صرف هزینه هنگفت کسی از نرم افزار سروش استفاده نکرده بلکه در نهایت خود دولت و حکومت نیز ناگزیر شد با بازگشت به تلگرام فعالیت های مجازی خود را از این طریق ادامه دهد.
تقی پوروزیر ارتباطلات دوره احمدی نژاد یکی از موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با اشاره به بودجه 350 میلیون دلاری تلگرام که برای توسعه خود مورد استفاده قرار داده تاکید کرده است که این بودجه با بودجه ناچیز پیام رسان های داخلی قابل مقایسه نیست و با این استدلال نتیجه گرفته است که با پرداخت چند میلیارد دلار نمی توان رسانه ای رقابتی با تلگرام تولید کرد.
وی توضیحی در این خصوص نداده است که با وجود بودجه نحیف دولت این بودجه هنگفت چگونه باید تامین شود ضمن اینکه تلگرام و دیگر رسانه های مجازی و پیام رسان هزینه ها ی خود را از طریق اقدامات اقتصادی خود تامین می کنند و بودجه مورد نیاز برای توسعه خود را از طریق دولت دریافت نمی کنند.
وی همچنین تلگرام را که یک نرم افزار پیام رسان است با دیجی کالا و اسنپ مقایسه کرد و با بیان اینکه اگر این نرم افزارها توسعه یافته اند می توان پیام رسان داخلی را هم توسعه داد نتیجه گرفته است تجربه استفاده از این نرم افزارها نشان می دهد که امکان چنین توسعه ای وجود دارد.
این اظهارات نشان می دهد که وی حتی از دلایل عدم توسعه نرم افزارهای پیام رسان داخلی بی اطلاع است و نمی داند که علاوه بر کیفیت یکی از دلایل عدم اقبال نسبت به پیام رسان های داخلی نامن بودن انها برای کاربران است و اینکه مردم می دانند که پیام های آنها در صورت استفاده از پیام رسان داخلی می تواند توسط دولت و نهادهای امنیتی و نظارتی و اطلاعاتی مانیتور شود.
ضمن اینکه ماهیت کیفی یک نرم افزار پیام رسانه بات یک نرم افزار فروش به کلی متفاوت است و موفقیت در توسعه نرم افزار فروش نمیتواند به معنی توانایی در توسعه پیام رسان هم باشد که نرم افزاری به مراتب پیچیده تر است.
وی در عین حال تاکید کرد در در طرح تاکید شده است که تا زمانی که پلتفرم داخلی و با کیفیت وجود نداشته باشد دولت اقدام به مسدود کردن نرم افزارهای خارجی نخواهد کرد.
مخالفان طرح تاکید دارن که اجرای این طرح به اشتغال افراد صدمه می زند و موجب خواهد شد که بسیاری از افراد که با سختی مشاغلی را برای خود ایجاد کرده اند با شکست مواجه شوند و امکان کسب درامد خود را به شکل فعلی را از دست بدهند.
در عین حال مخالفان تاکید دارند که شرط این طرح در خصوص اینکه اگر پلتفرم های خارجی تا 4 ماه نتواند دفتری در ایران تاسیس کنند، مسدود خواهند شد؛ تاکید دارند که این پلتفرم ها به دلیل تحریم ها چنین امکانی ندارند