تناقضات حکومت در نحوه برخوردنیروی انتظامی با اعتراضات مردمی

در حالی که مردم خوزستان در فقر و فلاکت مزمنی که گرفتارش هستند گیر افتاده‌اند و بسیاری از تحلیلگران اعتراضات مردم را نتیجه تبعیض مزمنی می دانند که سالهاست گریبان مردم خوزستان و عمدتا جنوب خوزستان را گرفته است، مواضع متناقض مقامات حکومت در برخورد با اعتراضات نشان از بی تدبیری و متناقضات حکومتی دارد . علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی در تویتی گفت به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. علی شمخانی همچنین در توئیت دیگری با اشاره به ملاقاتش با ابراهیم رئیسی گفت پس از جلسه بررسی مشکلات خوزستان با رئیس جمهور منتخب، امیدواریَم نسبت به جدیت ایشان برای حل مشکلات انباشته بیش از گذشته شد. همه باید با تلاش مضاعف برای به نتیجه رساندن تصمیمات راهبردی در مورد خوزستان گام برداریم. البته خشکسالی واقعیتی غیر قابل انکار است.این در حالیست که در موضعی متفاوت جدا از تهدید دادستان خوزستان علیه معترضان تهدیدها به برخورد قضایی با معترضان همچنان ادامه دارد و حسین اشتری رئیس پلیس کشور روز پنج شنبه با اشاره به اینکه مسببین در ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی، در رصد پلیس هستند، اظهار داشت کسانی که درصدد تخریب اموال عمومی و مردمی هستند، باید بدانند به سزای اعمالشان خواهند رسید.
وی که این اظهارات را از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با قرارگاه انتظامی امام علی در استان خوزستان، بیان کرد، اقدامات لازم برای برخورد با ناآرامی‌ها را به خوزستان ابلاغ کرد.
در این جلسه گرچه با اشاره به کشته شدن یکی از افراد نیروی انتظامی در جریان ناآرامی‌های اخیر در خوزستان، تاکید شده است که باید صف معترضان از آشوبگران جدا شود، اما در عین حال، به نظر می‌رسد که این تاکید فقط برای حفظ ظاهر موضوع در خصوص به رسمیت شناختن اعتراضات بیان شده و رویکرد اصلی نیروی انتظامی همچنان سرکوب و برخورد با معترضان است.وی در ادامه اظهاراتش با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت و آرامش خوزستان تاکید کرد نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهند عده‌ای فرصت‌طلب فضا را ناامن کنند.
این اظهارات به این معنی استکه نیروی انتظامی در ایران شناختی از ماهیت اعتراضات ندارد و نمی‌داند که ماهیت اعتراضات خیابانی با خشونت همراه است و اگر اعتراضات خیابانی با تخریب همراه شود، لزوما به این معنا نیست که از طرف نیروهایخارجی هدایت می‌شود.
دلیل پرهیز بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی از اعتراضات خیابانی و تاکید بر خشونت پرهیزی در اعتراضات عمدتا همین است که امکان اجتناب از خشونت در این اعتراضات وجود ندارد و آرام ترین و مسالمت‌آمیزترین اعتراضات هم اگر به خیابان کشیده شود، این ظرفیت را دارد که به خشونت کشیده شوند، به ویژه آنکه در مواردی مثل اعتراضات در مناطق پیرامونی ایران مانند خوزستان، سال‌ها ناامنی و تبعیض و خشم هم با اعتراضات همراه باشد.
اشتری دربخش دیگری از اظهاراتش به آمادگی کامل پلیس در صیانت از امنیت و آرامش مردم استان خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت پلیس برای ایجاد امنیت در خوزستان از حداکثر ظرفیت خود استفاده خواهد کرد.وی در عین حال تاکید کرد پلیس کسانی را که با ایجاد ناآرامی سعی در به خشونت کشاندن اعتراضات را داشتند شناسایی شدند.
مهم‌ترین خواسته فعالان مدنی ازنیروی انتظامی وقوه قهریه در جمهوری اسلامی برای مدیریت اعتراضات، به رسمیت شناختن اعتراضات مردم و فراهم کردن زمینه برای تحقق اعتراضات در چارچوب مدنی، تشکیل سندیکاها و تشکیل گروه های مدنی برای انجام اعتراضات است، که تاکنون هرگز به ان تن نداده اند و در عمل به خشونت بار شدن هرچه بیشتر این اعتراضات انجامیده است.
معمولا کشته شدن افراد نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی در مقابل برخورد خشونت‌باری که با مردم صورت می‌گیرد، آنقدر پربسامد نیست، اما نتیجه آن، همواره برخوردهای خشونت‌بارتر با مردم و کشتار بیشتر مردم بوده است. در تمام درگیری‌ها و اعتراضات در سال‌های اخیر میزان کشته‌شده‌های نیروی انتظامی در مقابل کشته‌شده‌های مردمی بسیار ناچیز بوده اما نیروی انتظامی همواره آن را بهانه‎ای برای برخورد شدید با مردم و سرکوب اعتراضات قرار داده است.