طالبان و سیاست راهبردی در مورد ایران

گروه طالبان که دو هفته پیش در کنفرانس بین الافغانی در تهران شرکت کرده بود و هم اکنون بیش از نیمی از افغانستان را در اختیار دارد و بعد از خروج کامل امریکا روز به روز قدرتش گسترش مییابد و اکنون مذاکراتش با دولت افغانستان به نتیجه نرسیده است و در عین حال سعی میکند با راضی نگهداشتن پاکستان ، روسیه ،چین وجمهوری اسلامی موقعییت بین المللیش را تحکیم ببخشد ، مولوی خیرالله خیرخواه، عضو ارشد مذاکره کننده طالبان در سفر به ایران در گفتگویی با رسانه بین المللی جمهوری اسلامی سعی کرده نشان دهد که طالبان قصد هیچ نوع ایجاد تنشی با جمهوری اسلامی ندارد . در همین رابطه وی گفت. روابط با جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک و همکاری ما با یکدیگر است؛ زیرا ما برای رفع مشکل مردم خود باید روابط متقابلمان را روز به روز تقویت کنیم. این کار به نفع هر دو کشور اسلامی و دو ملت مسلمان ایران و افغانستان است. وی گفت. امروز دنیا یک دهکده است. ما نمی خواهیم با کسی ارتباط نداشته باشیم، می خواهیم بنا بر اصول خود با همه روابط خوب داشته باشیم وی افزود ما می خواهیم با همه روابط خوب داشته باشیم؛ به خصوص با کشورهای همسایه و مسلمان. این طبیعی است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، روابطمان با آنها یک ضرورت است. هم ضرورت ما است و هم ضرورت آنها است. به‌طور مثال، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از ناحیه قوای خارجی آسیب بسیاری دیده اند و ضروری است برای حل مشکلات روزمره‌شان با هم همکاری کنند و ملت های خود را به سمت آسودگی و ترقی سوق دهند و این هدف را بسیار به‌آسانی می شود عملیاتی کرد. وی گفت اگر روابط دوجانبه حسنه باشد، اگر کشورهای همسایه روابط حسنه داشته باشند، به‌جای این که ما منافع خود را از کشورهای دور به دست بیاوریم، این منافع را از ناحیه همسایگان خود به دست می‌آوریم.
وی در مورد نوع رابطه با داعش گفت گروه طالبان در نبرد با داعش است واز این بابت تعداد زیادی از نیروهایش نیز کشته شده اند
. وی افزود بین داعش و امارت اسلامی تفاوت زیادی وجود دارد.وی داعش را منحرف خواند زیرا آنها جان و مال مسلمانان را بر خود روا و حلال میدانند . وی افزود ما هم می‌گوییم که این نوع عقیده در امارت اسلامی وجود ندارد که که مال و جان مسلمان را بر خود روا و حلال بدانیم. وی در مورد توقف جنگ طالبان با داعش گفت درکجا با داعش بجنگیم مگر داعش مرکزیت دارد که ما با آنها بجنگیم آنها در مهمانخانه‌های کابل هستند و مرکز مشخص در ولایات افغانستان ندارند. اگر می داشتند طالبان با آنها می جنگید. الان داعشیان در جای دیگر نیستند و فقط در کابل هستند و دولت افغانستان از آنان استفاده اطلاعاتی می کند. وی در مورد رابطه با عربستان گفت که ما مانند سابق با عربستان ارتباط نداریم و ما سفر علنی به این کشور نداشته ایم وی همچنین حضور ترکیه در افغانستان را به مثابه اشغال دانست و گفت
ما ترکیه را یک کشور اسلامی می‌دانیم؛ ولی حضور آنان را اشغال می دانیم. ما چه آمریکایی ها و چه نیروهای دیگر زیر پوشش ناتو را که به اداره افغانستان کمک کنند، اشغالگر می دانیم. این را واضح گفته ایم که هرکس که به این شکل وارد افغانستان شود، ملت افغانستان به آنها به عنوان اشغالگر نگاه می کند و برخوردی را با آنها می کند که با اشغالگران آمریکا و ناتو کرده است . وی در انتقاد از ترکیه گفت وقتی آمریکایی ها و ناتو نتوانستند امنیت برقرار کنند، ترکیه از کجا می‌تواند برای افغانستان امنیت بیاورد؟ وی حتی حضور نیروی حفاظتی خارجی از سفارتخانه ها را نیز رد کرد و گفت اگر ما حکومت افغانستان را در دست بگیریم، حفاظت سفارت و دیپلمات‌های آنها به عهده ما است. جز دیپلمات‌هایشان، همه آمریکایی‌ها باید از افغانستان خارج شوند.
وی در مورد چگونگی عملیات طالبان در شهرهای بزرگ افغانستان گفت مردم می دانند که حکومت فعلی افغانستان دوام نمی آورد؛ به همین خاطر سقوط در جریان است. وی افزود اینکه ما به شهرهای بزرگ حمله نمی کنیم، از جنبه احتیاط است که خدای‌ناکرده سبب تلفات وسیع مردم نشود.وی تاکید کرد . مجاهدین به آسانی ولسوالی ها را فتح می‌کنند و این توان الحمدالله در مجاهدین هست که شهرهای بزرگ را هم فتح کنند؛ منتها هنوز بزرگان دستور فتح شهرهای بزرگ را نداده اند.
وی در مورد وضعییت زنان گفت تحت هر شرایطی، قوانین سختگیرانه برای زنان وضع نخواهد شد؛ به همین خاطر من می گویم که برای آنها مشکلی ایجاد نمی شود. وی افزود افغانستان یک کشور است و برای اداره کشور به وجود زنان نیاز است؛ به طور مثال در فرودگاه‌ها برای بازرسی بدنی زنان و در بیمارستان ها به عنوان پزشک زن، به وجود زنان نیاز و ضروت است و مسلماً اداره کشور فقط و فقط توسط جامعه مردان امکان ندارد و این یک ضرورت است. حتما این کار اتفاق خواهد افتاد. مردم با فرهنگ غربی و نگاه آن به مسئله زنان مخالفت دارند و کسانی که خواستار حضور زنان با فرم و سلیقه غربی در جامعه هستند، بسیار محدودند و باید گفت دچار غربزدگی شده اند. ما با نگاه شریعت به جایگاه زن هیچ وقت مخالف نبوده ایم و تمام حقوق زنان را طبق شریعت اسلام به آنها خواهیم بخشید .