تحولات پرونده هسته‌ای، کاهش تنش و بارقه‌های امید برای از سرگیری مذاکرات و انجام توافق

معضل پرونده هسته ای ایران در ارتباط با قدرتهای غربی روز پنجشنبه وارد مرحله ای جدید شد در نخستین تحول سه کشور اروپایی ازارائه قعطنامه به شورای حکام در روز جمعه خودداری کردند اقدامی که با حمایت امریکا رویرو شد . همچنین سه کشور اروپایی خواستار مذاکره ایران و امریکا در بستر غیر رسمی برجام شدند .
به گزارش رسانه ها در نخستین اقدام که بارقه های امید را در پیشرفت مذاکرات ایجاد کرد این بود که سه قدرت اروپایی، که همه آنها طرف برجام هستند ومشغول لابی کردن به منظور صدور قطعنامه ای در نشست سه ماهه شورای حکام آژانس بودند که سی و پنج کشور در آن عضویت دارند ، در این هفته بودند تا در آن از تازه ترین نقض تعهدات ایران در برجام ابراز نگرانی شود و از تهران خواسته شود که از اقداماتی که در نقض تعهداتش برداشته، برگردد به حال تعلیق در آمد .ایران تهدید کرده بود که در صورت بروز چنین اتفاقی، به توافق اخیر خود با آژانس برای ادامه برخی از بازرسی‌ها پایان خواهد داد.که در نهایت که بنا به گزارشها دیپلمات‌ها می‌گویند که بریتانیا، فرانسه، و آلمان از ارائه یک طرح مورد حمایت آمریکا برای صدور قعطنامه و توبیخ کردن ایران از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل کاهش همکاری‌های تهران با آژانس صرف‌نظر کرده‌اند. اما در این میان این سه کشور با انتشار بیانیه ای دلایل صرفنظر کردن از اقدام خودرا توضیح دادند و گفتند که دلیل تعلیق ارائه قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام در محکومیت اقدامات ایران، در نقض برجام را دادن فرصت به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت ادامه تلاش‌ برای متقاعد کردن تهران به همکاری عنوان کردند کاظم غریب آبادی نماینده جمهوری اسلامی در آژانس،در واکنش به کنار گذاشتن طرح صدور قعطنامه گفت عقلانیت بر آژانس چیره شد.
.در این میان سه کشور اروپایی دربیانیه خودکه به شورای حکام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند، خواستار حضور بی قید و شرط جمهوری اسلامی در نشست غیررسمی اعضای برجام با حضور آمریکا شدند. تقاضایی که تاکنون ایران با ان موافقت نکرده و قبلا خواستار ان شده بود که بعد از جلسه مذاکره امریکا بخشهایی از تحریمهایش را بردارد که امریکا با انجام این کار موافقت نکرده بود .
ایران می‌خواهد مطمئن شود که هرگونه نشستی در آینده، منجر به گام‌های اولیه برای کاهش تحریم‌ها خواهد شد.
سه کشور اروپایی امضاکننده توافق برجام همچنین در این بیانیه به فهرستی از اقدامات تهران در نقض تعهدات خود در برجام، به ویژه از ماه نوامبر گذشته به این سو، اشاره و نگرانی شدید خود را از آن اقدامات ابراز کردند. انها تاکید کردند که عبور ایران از تعهدات برجامی‌اش علاوه بر آن که توافق را تضعیف می‌کند، بلکه کار جامعه بین‌المللی را برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دشوارتر از پیش می‌کند.
همچنین آمریکا از طریق سخنگوی وزارت خارجه اش ند پرایس نیز اعلام کرد که امریکا اقدام سه کشور اروپایی را قویا مورد حمایت قرارداده است تا به ایران یک فرصت دیگر داده شود تا نگرانی های آژانس در خصوص موضوع ذرات اورانیوم کشف شده در سایت های قدیمی و از پیش گزارش نشده را برطرف کند.
آمریکا همچنین می گوید که این کشور نظیر دیگر اعضای شورای حکام، دیدگاه خود را در خصوص گام بعدی شورای حکام، بر اساس واکنش ایران به فرصتی که دوباره یافته است، تنظیم می کند.
بنظر می رسد اگر همکاری ایران با آژانس کافی نباشد، و با توجه به مذاکرات فنی، طرح صدور قطعنامه ممکن است احیا، و در نشست بعدی شورای حکام در ژوئن انجام شود.
در تحولی دیگررافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری اعلام کرد که این آژانس قصد دارد اوایل ماه آوریل در ایران نشست فنی برگزار کند.وی گفت ما روند تجزیه و تحلیل هدفمند اوضاع را با نشست فنی که اوایل ماه آوریل در ایران برگزار خواهد شد، آغاز خواهیم کرد؛ جلسه ای که امیدوارم نشست‌های فنی و سیاسی دیگر در پی داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که بررسی مسائل حل نشده از حدود نامه نگاری و پیام فراتر برود و طرفین به درک و تفاهم برسند.رافائل گروسی همچنین در خصوص اینکه روابط ایران و آژانس صرفا فنی است، تاکید کرد ما کانال های فنی را باز می کنیم. این چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم. ما در سطوح سیاسی نیستیم بلکه راه حل های فنی ارائه می دهیم. از سخنان گروسی چنین استنباط شده است که ایران اجازه داده که کارشناسان مربوطه در جلسه حضوری به پرسشهای آژانس در مورد سایتهایی که مواد هسته ای در انها پیدا شده است . پاسخ دهند .
ناظران در مجموع معتقدند که یکی از دلایل عقب نشینی اروپاییها این بوده است که ایران علیرغم شعارهای تندی که سر میدادند طی روزهای اخیر نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در زمینه دیپلماسی هسته‌ای و احیای مذاکرات غیررسمی در این ارتباط نشان داده است که در این میان میتوان به توقف تولید اورانیوم فلزی اشاره کرد که بسیار نگران کننده برای غرب بوده است . همچنین قبول برخی بازرسیها باعث شده که
دیپلماتهای اروپایی گفته اند که امور در حال حرکت در مسیر درست هستند و ما نشانه‌های مثبتی این هفته و به خصوص در روزهای اخیر دریافت کرده‌ایم.و در نتیجه هدف سه کشور اروپایی از کنار گذاشتن طرح قطعنامه این بود که به دیپلماسی فرصتی دیگر داده شود و چشم‌انداز نشست غیررسمی هسته‌ای صدمه نبیند وهمه طرف‌های موضوع هسته‌ای ایران پیش از آغاز نوروز به میز مذاکره آورده شوند.
ود رعین حال از رادیکال شدن اقدامات جناح تندرو در تهران کاسته شود