انتقادها از موضع روحانی در خصوص رفراندوم

اظهارات رئیس جمهور در خصوص برگزاری رفراندوم و بیان این موضوع که امکان برگزاری رفراندوم در قانون پیش‌بینی شده است، بار دیگر انتقادها را از وی به دنبال داشته است. محسن رضایی، با انتقاد از اظهارات روحانی گفته است که رئیس جمهور به جای اینکه در ماه‌های پایانی مسئولیت خود در دولت در خصوص مشکلات اقتصادی به مردم پاسخگو باشد، موضوع انحرافی رفراندوم را مطرح می‌کند.
وی در یادداشت خود خاطرنشان کرده است که مردم از فرافکنی و سلب مسئولیت دولت از خود خسته شده اند. وی همچنین خاطرنشان کرده است که خوب است دولت به جای این فرافکنی‌ها به مردم پاسخگو باشد و در خصوص میزان تحقق وعده‌ای بر زمین مانده به مردم گزارش دهد.
این اظهارات رضایی در حالی عنوان می‌شود که اتفاقا برگزاری رفراندوم یکی از همان وعده‌های بر زمین مانده‌ روحانی به مردم است که مردم به امید تحقق آن در سال ۹۶ به روحانی رای دادند.
گرچه محسن رضایی خاطرنشان کرده است که طرح رفراندوم با اشاره به بازنگری در قانون اساسی، آدرسی انحرافی است، اما واقعیت این است که مردم به ویژه در انتخابات دوم ریاست جمهوری وی، انتظار داشتند که روحانی زمینه‌ای را برای تغییرات ساختاری در جمهوری اسلامی فراهم کند و هم برگزاری رفراندوم برای نظرخواهی از مردم در خصوص موضوعات کلیدی را به امری نهادینه در جمهوری اسلامی تبدیل کند و هم اینکه شرایط دموکراتیک در جامعه را با بازنگری در قانون اساسی بهبود بخشد و به تقویت جمهوریت نظام کمک کند.
موضوعاتی که روحانی با وعده‌ی نسبی درباره‌ی آنها توانست برای بار دوم رای مردم را به خود جلب کند و با اشاره به اینکه انجام برخی از امور مستلزم این است که وی رای حداکثری مردم را داشته باشد تا بتواند نظر مردم را تامین کند و خواسته‌های مردم را دنبال کند، توانست مردم را متقاعد سازد که با رای حداکثری به او رای دهند.
در همین حال یکی از نمایندگان مجلس نیز با اشاره به اینکه رئیس جمهور سالی یک بار موضوع رفراندوم را مطرح می‌کند، خواستار آن شد که رئیس جمهور رفراندوم برگزار کند تا ببیند که چند درصد از مردم رئیس جمهور را می‌خواهد .
این اظهارات این نماینده در حالی عنوان می‌شود که نمایندگان مجلس فراموش کرده‌اند که حسن روحانی خوب یا بد، با رای حداکثری مردم روی کار آمده است و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دلیل قاطعی بر این است که وی در رفراندوم مردم رای آورده است. ضمن اینکه این نمایندگان بدون توجه به میزان رای مردم در هر انتخابات این نکته را از نظر دور داشته‌اند که اگر هم قرار باشد رفراندومی برای نظر مردم در خصوص منتخبان برگزارشود،‌این رفراندوم باید در خصوص ادامه کار مجلس فعلی باشد که با رای حداقلی روی کار مده است و همچنان درباره سرنوشت اکثریت مردم تصمیم‌گیری و اظهار نظر می‌کند.