گسترش تنش میان ایران و امریکا

در ادامه‌ی تنش‌ها بین ایران و امریکا و در حالی که امریکا همچان به تلاش‌های خود برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران تلاش می‌کند، گزارش‌ها حاکی از تصویب طرحی علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران توسط کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا است.
این طرح که مورد حمایت نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات قرار دارد علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران به تصویب رسیده و طرح بودجه عملیات‌های خارجی وزارت خارجه آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۱ را تصویب کرده است.بر اساس این طرح درخواست شده است تا ۳ میلیارد دلار به عنوان کمک‌های امنیتی به رژیم اسرائیل اختصاص یابد. همچنین در این طرح دو میلیارد دلار دیگر نیز برای تقویت همکاری‌های آمریکا و اسرائیل برای مقابله با چالش‌های پیش رو در دنیا از جمله کمبود منابع آبی، کشاورزی و ذخیره انرژی در نظر گرفته شده است.در این طرح برنامه‌هایی نیز با عنوان جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران مورد تاکید قرار گرفته است و با اشاره به اقدامات هسته‌ای ایران ضمن محکوم کردن اقدامات ستیزه‌جویانه و بی ثبات‌کننده ایران در سراسر منطقه، خواستار اختصاص بودجه برای پیشگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران شده است.
گرچه این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده و باید ابتدا در صحن عمومی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و سپس در مجلس سنا هم به تصویب برسد، اما به گفته‌ی ناظران شرایط ایران را در سطح بین‌المللی دشوارتر خواهد کرد و به خاطر تاکید بر تهدیدآمیزز بودن ایران باز هم عادی شدن وضعیت ایران در سطح بین‌الملل را به یک چالش جدی برای این کشور تبدیل کرده است.
در همین حال مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا نیز از توقیف یک کشتی در آب‌های آزاد که حامل سلاح از طرف ایران برای یمن بوده، خبر داده است. امریکا با استناد به این خبر خواستار بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده که بر اساس برجام از سه ماه دیگر لغو خواهد شد. مایک پمپئو در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام این موضوع که یک شناورِ حامل سلاح‌هایی با منشا ایران برای شبه نظامیان جنبش‌ انصارالله یمن توقیف شده، تاکید کرد: شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند تا از درگیری و منازعات بیشتر در منطقه جلوگیری شود.
وی همچنین خاطرنشان کرده است که هیچ کس باور نمی‌کند که ایران سلاح‌های دریافتی را برای اهداف صلح‌آمیز به کار خواهد گرفت. وزیر امور خارجه ایران گفته است در این محموله، دویست قبضه آرپی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ عدد مسلسل کلاشنیکف، ۲۱ موشک سطح به هوا و تعدادی موشک‌های پیشرفته و ضد تانک کشف شده است. وی همچنین با استناد به این شناور گفته است ایران می‌تواند به یک تامین‌کننده سلاح برای تروریست‌ها و اوباش در سراسر جهان تبدیل شود.
این اظهارات در خصوص تامین سلاح توسط ایران برای دیگر کشورهای جهان در حالی توسط پمپئو مطرح می‌شود که ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های سلاح در سراسر جهان است و همواره از ارسال تجهیزات نظامی و سلاح برای انجام اقدامات تهاجمی در سراسر جهان حمایت کرده است.
در همین حال، ایران ادعا کرده است امریکا این ادعای نادرست و دروغ را با هدف پیگیری خواسته‌ی خود در شورای منیت مطرح کرده است و ادعا کرده است که این شناور متعلق به ایران نیست و اظهارات پمپئو را کذب خوانده است.
معلوم نیست که در شرایط حساسی که پرونده ایران در شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی قرار دارد چگونه ایران به این اقدام مبادرت ورزیده است . هر چند برخی ناظران نیز ادعای ایران را چندان دور از واقعیت نمی‌دانند و اظهار می‌دارند که ایران سلاح‌های مورد نظر خود برای ارسال به یمن را در مقابل چشم گشتی‌های امریکایی و متحدانش به دست یمنی‌ها نمی‌رساند.