قتل رومینا اشرفی درراس توجه افکار عمومی

بار دیگر وقوع یک قتل ناموسی هم احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده و هم رفتارهای غیرانسانی و تعصب آلود والدین نسبت به اقدامات احساسی فرزندان را یادآوری کرده است و در عین حال اعتراض‌ها نسبت وجود قوانین غیرانسانی نسبت به فرزندان را در قوانین جاری کشور گوشزد می‌کند.
قتل رومینا اشرفی دختری ۱۴ ساله که به خاطر محدودیت‌های خانوادگی و همچنین علاقه به پسری ۱۴ سال بزرگ‌تر از خود، و فرار با وی، توسط پدرش و با داس به قتل رسیده است، به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران، نشان‌دهنده‌ی تعصبات ریشه‌دار در بین پدرانی است که خود را مالک دختران‌شان می‌دانند و در مقابل نارضایتی‌های خود از رفتار دختران‌شان خود را مجاز می‌دانند که با محدودیت یا مرگ مانع از بی‌آبروهایی شوند که به تصور خودشان با رفتارهای غیراخلاقی توسط دختر بروز پیدا کرده است.
قتل رومینا بار دیگر بحث‌های ریشه‌داری را که در خصوص سن ازدواج، سن رابطه‌ی جنسی، حقوق والدین بر فرزندان و مواردی از این دست در قوانین ایران وجود دارد و مشکلاتی را که در این خصوص در قانون مدنی جمهوری اسلامی وجود دارد گوشزد کرده است.
قتل رومینا اضرفی توسط پدرش در حالی صورت گرفته است که قانون دفاع از حقوق کودک با وجود سال‌ها پیگیری هنوز به تضویب نهایی رسیده است و در خصوص قتل رومینا اشرفی توسط پدرش هنوز قانون حمایة کننده‌ای نیز در کشور وجود ندارد.
ضمن اینکه بنا به گفته‌ی مادر رومینا و نیز بهمن خاوری پسری که رومینا اشرفی همراه با او فرار کرده است، رومینا در دادگاه از رئيس دادگاه خواسته است تا وی را به پدرش تحویل ندهند و تاکید کرده است که اگر وی به پدرش تحویل داده شود، وی او را به قتل خواهد رساند. اما به گفته‌ی کارشناسان به دلیل عدم وجود قوانین حمایتی از دختران در چنین شرایطی و به این دلیل که دادگاه پدر دختر را قیم وی تشخیص داده و در خصوص اقدامات قضائی، اظهارات دختر زیر سن قانونی را محرز و مستند و مستدل نمی‌داند، با وجود تاکید دختر بر اقدام پدر وی به قتل، وی را در اختیار خانواده قرار داده و موجب قتل وی توسط پدر وی شده است.
رومینا اشرفی در حالی توسط پدر وی به قتل رسیده که بهمن خاوری پسری که رومینا با او فرار کرده است در توضیح دلایل مخالفت پدر رومینا با ازدواج آنها، گفته است که پدر وی به خاطر سنی بودن با آزدواج آنها مخالفت کرده است. در همین حال هم خود بهمن خاوری و هم پدر وی اظهار داشته‌اند که پس از فرار رومینا و بهمن خاوری خانواده‌های برای هماهنگی به منظور ازدواج این دونفر با هم جلسه‌ای ترتیب داده و در این جلسه عاقد برای ایراد خطبه‌ی عقد نیز حاضر بوده است، اما به علت فریب توسط پدر رومینا، به جای جاری شدن خطبه‌ی عقد بین رومینا و بهمن خاوری، خاوری به جرم اقدام به فراری دادن دختر توسط پلیس آگاهی دستگیر باداشت شده است.
در عین حال مادر رومینا با ابراز بی‌اطلاعی از مخالفت پدر رومینا با ازدواج رومینا و بهمن خاوری به علت اختلاف مذهبی اظهار داشته است وی قبل از فرار دختر نیز اعلام کرده بود که وی را خواهد کشت. بنا به اظهارات مادر رومینا، پدر رومینا اشرفی اقدام به خرید مرگ موش کرده و رومینا را تهدید کرده است که خودش خود را بکشد تا وی مجبور به قتل رساندن دختر نشود. همچنین بنا بر اظهارات مادر رومینا پدر وی از مادر رومینا خواسته است که به وی طریقه‌ی حلق‌آویزکردن خود را آموزش دهد.
ضمن اینکه به گفته‌ی مادر رومینا موضوع سوءاستفاده جنسی از رومینا توسط بهمن خاوری رد شده و به گفته‌ی مادر رومینا، توسط پزشکی قانونی نیز عدم ارتباط جنسی این دو به اثبات رسیده است.
در همان حال بهمن خاوری نیز در اظهارات خود تاکید کرده است ارتباط آنها قبل از فرار رومینا از خانه تلفنی بوده است و این دو ارتباطی با هم نداشته‌اند.
در واکنش به قتل رومینا اشرفی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان، با اشاره به تلاش وی برای تسریع و اولویت‌بخشی به تامین نوبت برای ارائه‌ی لایحه تامین امنیت زنان از پیگیری‌های دفتر حقوقی رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برای بررسی خارج از نوبت لایحه در کمیسیون تاکید کرده است.
حسن روحانی نیز روز چهارشنبه در واکنش به قتل صورت گرفته آن را خشونت خانگی خواند خواستار تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت در مجلس شد.
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از تحلیل‌گران وجود این رویکرد در دولت و تقلیل چنین قتل‌هایی به خشونت خانگی را از جمله مهم‌ترین دلایل شیوع این رفتارها در سطح کشور می‌‌دانند و تاکید دارند از وقوع چنین قتل‌هایی با تغییر در نگرش‌های کلان جامعه نسبت به زنان و دختران و حقوق فرزندان نسبت به والدین می‌توان جلوگیری کرد و تقلیل آنها به خشونت خانگی تنها به ادامه‌دار شدن و تداوم آنها کمک می‌کندو کمکی به قطع ریشه‌ی این قتل‌های ناموسی نمی‌کند.
در عین حال برخی از تحلیل‌گران در وقوع چنین قتل‌هایی وجود اطرافیان و اظهارات تند و توهین آمیز اطرافیان به ویژه در شهرهای کوچک را عامل مهمی در هیجانی شدن و تشدید خشم والدین نسبت به فرزندان می‌دانند و تاکید دارند که آنچه که رویکرد ناموسی را در این نوع قتل‌ها در بین پدران افزایش می‌دهد، بیشتر رفتار اهالی محل و سرکوفت‌ها و توهین‌هایی است که توسط اهالی محل نسبت به خانواده فرد ابراز می شود و به خشم این افراد می‌انجامد و به خیال خود تلاش می‌کنند تا خود را از بی‌آبرویی و رسوایی که توسط اطرافیان به آنها القا می‌شود نجات دهند.
در عین حال مادر رومینا در حالی خواستار قصاص پدر رومینا اشرفی شده است که بر اساس قوانین ایران، پدر وی ولی دم محسوب می‌شود و مادر رومینا اشرفی نمی‌تواند خواستار قصاص یا بخشش قاتل وی که پدر رومینا اشرفی است بشود، مگر اینکه مدعی‌العموم به واسطه‌جنبه عمومی جرم، پدر وی را مجرم تشخیص داده و به قصاص محکوم کند.
بسیاری از کارشناسان اجتماعی تاکید دارند که در قانون ضمانی برای جلوگیری از این قتل‌ها وجود ندارد و بنا بر ربرخی پژوهش‌های انجام‌شده، در برخی از استان‌های جنوبی کشور، اعضای خانواده فرد را به قتل می‌‌رسانند و به عنوان اولیای دم خود را نیز به آگاهی معرفی می‌کنند و در قانون زمینه‌ای پیش‌بینی نشده که بتوان این افراد را با وجود اعتراف و اقرار به جرم قتل مورد تعقیب قرار داده یا به قصاص محکوم کرد.