تداوم تعطیلی دانشگاه‌ها

در حالی که دولت اعلام کرده است در هفته آینده و روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین ماه درباره ادامه‌ی فعالیت‌ها با ادامه‌ی توقف فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، روز پنج‌شنبه با بیان این موضوع که وزارت علوم تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص زمان تشکیل کلاس های حضوری است، از احتمال ادامه آموزش مجازی در دانشگاه‌ها خبر داده و تاکید کرده است سیاست وزارت علوم ادامه ی اموزش الکترونیکی است. وی همچنین با بیان این موضوع که توسعه زیرساخت‌ها و آموزش‌های غیرحضوری در دانشگاه‌ها از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است تاکید کرده است وزارت علوم بسته به دانشگاه‌ها و ظرفیت‌هایی که دانشگاه‌های مختلف در این خصوص در اختیار دارند در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد و برنامه عملیاتی خود را برای توسعه آموزشی الکترونیکی سازماندهی خواهد کرد.
وی تاکید کرده است وزارت علوم قصد دارد آموزش غیرحضوری را در کنار آموزش حضوری به عنوان یک آموزش مکمل ادامه دهد.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در حال حاضر نیز وبینارها که بخشی از فعالیت‌های مجازی علمی در این حوزه هستند سال‌هاست به عنوان یکی از روش‌های جدی در آموزش عالی در حوزه آکادمی دنبال می‌شود و تعداد قابل توجهی از سخنراني‌های تخصصی و علمی در مجامع علمی و دانشگاهی در ایران از طریق وبینار برگزار می‌شود.
در عین حال در دو ماه اخیر وبا توجه به شیوع کرونا در ایران برگزاری این وبینارها نیز افزایش یافته است و تعدادی از دانشگاه‌ها با تعطیلی سخنرانی‌های حضوری، ارتباط با مخازطبان را از طریق فضای مجازی و برگزاری سخنرانی های مجازی ادامه داده‌اند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران اجتماعی اعتقاد دارند که شیوع کرونا در جهان تغییر معنی‌دار و گسترده‌ای در تمام روش‌های ارتباطی، تعاملی و آموزشی در دنیا ایجاد خواهد کرد و ادامه‌ی فعالیت‌های مجازی آموزشی به بخش مهمی از فعالیت‌های آموزشی در جهان تبدیل خواهد شد.
گرچه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بسیاری از دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌هاکه به روش‌های پیشین خو کرده‌اند بعید است که با این دگرگونی‌های جدید به راحتی کار بیایند و سازگار شوند که می‌تواند خود به موضوعی چالش برانگیز برای حوزه علمی و آکادمی تبدیل شود.