انتخابات مجلس، ابهامها و تردیدها

انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است یازدهمین گروه نمایندگان مردم را به مجلس بفرستد در حالی برگزار می‌شود که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی، یکی از کم‌مشارکت‌ترین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود. گرچه پیش از این هم اصلاح طلبان در واکنش به نظارت استصوابی از شرکت در انتخابات خوددداری کرده اند، اما این اولین بار است که رد صلاحیت گسترده کاندیداها عملا امکان مشارکت را نیز از مردم گرفته است و شورای نگهبان حتی با رد صلاحیت افراد اصول گرای منتقد دامنه انتخابات مجلس را به گروهی افراد مطیع رهبری تقلیل ده است. گروههای اصلی اصلاح طلب گفته اند که لیست انتخاباتی نخواهند داد . و حزب کارگزاران سازندگی برای انکه از دایره قدرت بیرن رانده نشود به انتشار لیست انتخاباتی دست زده ولی چندان هزینه ای برای تبلیغات انها انجام نداده است .لیست های اصول گرایان نیز در حالی ارائه شده است که به علت ناتوانی از تجمیع اسامی و کاندیداها، هر گروهی بدون توافق با دیگر گروه‌ها لیست موردنظر خود را ارائه داده است. در همان حال اصول‌گرایان که به نظر می‌رسد بتوانند بخش اصلی صندلی‌های مجلس یازدهم را اشغال کنند، حتی در زمینه‌ی ارائه‌ی سرلیست نیز نتوانستند به توافق برسند.در این میان جبهه پایداری خرج خود را کاملا از دیگر گروهها جدا ساخته است . .
برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی نظرسنجی‌هایی که توسط نهادهای وابسته و نزدیک به حاکمیت انجام شده، تایید کرده‌اند که در انتخابات اخیر به ویژه در تهران، میزان مشارکت مردم از ۲۵ درصد بالاتر نخواهد رفت. اصرار فعالان سیاسی نزدیک به حاکمیت بر رای دادن به جای تاکید به رای دادن به اشخاص ویژه دلیل دیگری است که نشان می‌دهد که مشارکت در این دوره بسیار محدود خواهد بود.
برخی تحلیل‌گران مشارکت زیر چهل درصد مردم در کل کشور را، شکست تبلیغاتی نظام جمهوری اسلامی می دانند که مدعی است با رای 98 درصدی مردم روی کار آمده است و طی چهل سال خود را از جایگاه محبوبیت نظام سیاسی انقلابی به نازلترین سطح خود رسیده است .به گونه ای که حتی طرفداران و حامیان خود را نیز به اپوزیسیون خود تبدیل کرده و آنها را به منتقدان و معترضان درجه یک خود تبدیل کرده است. در عین حال، بسیاری از گروه‌های مدنی با اعلام موضع آشکار نسبت به تحریم‌انتخابات، در این خصوص بیانیه‌های رسمی منتشر کرده و خواستار خودداری از شرکت در انتخابات شده‌اند. این گروه‌های سیاسی با اشاره به بی‌اعتبارشدن صندوق رای، احزاب و جریان‌های رسمی سیاسی را به فاصله‌ داشتن از مردم متهم کرده و ادعا کرده‌اند آنها توان درک سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از شرایط را ندارند. رهبر ایران سرمایه گذاری سنگین تبلیغاتی برای حضورمردم در انتخابات کرد هر چند که حاضر نشد برای افزایش مشارکت از شورای نگهبان بخواهد که از رد صلاحییتها بکاهد بلکه برعکس از آنها حمایت کرد و منتقدان انها را مورد حمله قرار داد.