تحریم چند نفر از اعضای شورای نگهبان از سوی امریکا

برایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه در یک نشست خبری جمهوری اسلامی ایران را به لفظ جمهوری دانست و با انتقاد از نحوه‌ی برگزاری انتخابات ایران، شورای نگهبان را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به اینکه احمد جنتی دبیر شورای نگهبان سال‌هاست در شورای نگهبان اقدام به محدودیت برگزاری انتخابات آزاد می‌کند، از تحریم پنج نفر از اعضای شورای نگهبان که در برگزاری انتخابات در ایران نقش دارند، خبر داد. افراد تحریم‌شده که شامل کدخدایی،احمد جنتی و شیخ محمد یزدی، سیامک ره پیک و محمد حسن صادقی مقدم میباشد . به گفته‌برایان هوک هیج دارایی در داخل خاک امریکا ندارند و وزارت خزانه‌داری امریکا این اشخاص رادر واکنش به رد صلاحیت گسترده افراد در انتخابات مجلس تحریم کرده است.
به گفته بسیاری از تحلیل‌گران این اقدام امریکا در تحریم افرادی همچوان محمد یزدی و احمد جنتی اقدامی نمادین است. چون این افراد نه دارایی در ایالات متحده دارند و نه اینکه قصد سفر به خارج از کشور را دارند که تحریم‌های آنها بتواند محدودیت یا مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند .
اظهارات برایان هوک در خصوص نحوه برگزاری انتخابات در ایران و بیان این موضوع که در ایران جمهوری وجود ندارد با واکنش عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مواجه شده است. وی در یک پیام توئیتری با انتقاد از سخنان برایان هوک با اشاره به اینکه امریکا هنوز نتوانسته است ابهامات راجع به انتخابات ریاست جمهوری را برطرف کند، اظهار داشت با چنین شرایطی امریکا حق ندارد راجع به مردم ایران صحبت کند.
نماینده دولت امریکا در امور مربوط به ایران، در بخش دیگر سخنانش درباره‌ی برجام، با اشاره به اینکه دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است، با ابراز امیدواری در خصوص دستیابی به یک توافق بهتر بین ایران و امریکا از کشورهای عضو توافق هسته‌ای فعلی خواست تا تلاش‌های امریکا برای خروج از برجام و دستیابی به یک توافق بهتر ملحق شوند.
برایان هوک تاکید کرد توافق جدید باید علاوه بر دسترسی ایران به انرژی هسته‌ای، باید بندهایی در خصوص برنامه موشکی و ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای ایران هم داشته باشد.
ایران همواره با چنین برنامه‌ها و درخواست‌هایی مخالفت کرده است و بعید است که به راحتی به درخواست‌هایی تن دهد که بنا به گفته‌ی تحلیل‌گران نتیجه‌ی آن تغییر ماهیت رژیم جمهوری اسلامی خواهد بود.
با اقدام به چنین تحریمی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی توسط دولت امریکا، و همچنین اظهارات تکراری مقام‌های جمهوری اسلامی علیه امریکا، بنظر میرسد که تنها نتیجه‌ای که این رجز‌خوانی‌های تکراری در پی دارد، فشار بیشتر به مردم و نابودی هرچه‌ بیشتر منابع اقتصادی در ایران و عقب‌ماندگی بیشتر کشور و تعویق توسعه در کشور است.
بسیاری از تحلیل‌گران اقدامات امریکا علیه جمهوری اسلامی را نه اقداماتی برای تغییر رفتار رژیم جمهوری اسلامی، آنگونه که امریکا ادعا می‌کند و نه حتی تقویت زمینه‌های لازم برای تقویت دموکراسی در ایران نمی‌‌دانند. بسیاری معتقدند هدف اصلی ایالات متحده در واقع تضمین نوعی تضعیف ساختاری نظم سیاسی کنونی است و نه اجرای ادعاهایی که مدعی می‌شود هدف از آنها تثبیت و تقویت دموکراسی در ایران است.