واکنش در امریکا به ملاقات ظریف و سناتور مورفی

در پی انتشار خبر دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کریس مورفی سناتور دموکرات امریکایی،مقامات دولت امریکا به موضعگیری پرداختند و کریس مورفی نیز به انتقادات آنها پاسخ دادند . دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با انتقاد ازاین دیدار ضمن آنکه دیدار سناتور امریکایی با وزیر امور خارجه ایران را غیرقانونی و بر خلاف قانون لوگان در امریکا عنوان کرد، اظهار داشت دلیل بی‌میلی تهران برای توافق با امریکا، دیدار سیاستمداران دموکرات امریکا با مقام‌های ایران است. وی دیدار کریس مورفی و جان کری با محمدجواد ظریف را نقض قانون لوگان دانست و تاکید کرد که ایران به دلیل این دیدارهاست که با امریکا توافق نمي‌کند. ترامپ تاکید کرد باید قاطعانه به این مساله رسیدگی شود. اشاره ترامپ به قانون لوگان، مربوط به قانونی است که شهروندان آمریکا را از هرگونه ارتباط با طرف‌های خارجی با هدف اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت امریکا منع می‌کند. بر اساس قانون لوگان، هر شهروند ایالات متحده، صرف نظر از مکان سکونت و منصب خود، در صورتی که بدون اجازه ایالات متحده، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به آغاز یا انجام مکاتبه یا گفت‌و‌گو با هر دولت خارجی یا مقام خارجی یا مأموران آنها بکند و با این اقدام، موجب به شکست کشاندن تدابیر دولت ایالات متحده بشود، به موجب این قانون به پرداخت جریمه یا حبس تا حداکثر سه سال و یا هر دو محکوم می‌شود.
در همین حال مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا نیز در اقدام مشابهی در مخالفت با دیدار سناتور امریکایی با وزیر امور خارجه‌ی ایران، با اشاره به دیدار سناتورهای امریکای با محمدجواد ظریف، مدعی شد دموکرات‌ها در حال کمک‌رسانی و همدستی با ایران هستند.
مایک پمپئو با انتقاد از این دیدارها ظریف را وزیر خارجه کشوری دانست که موجب سقوط هواپیمای مسافربری شده و حامی تروریسم و یهودستیزی است. وزیر امور خارجه امریکا با اشاره به این دیدار، همچنین ابراز امیدواری کرد که در این دیدارها کریس مورفی تلاش کرده باشد تا سیاست خارجه امریکا را تقویت کند.
اما در همین حال مورفی گفت خبر ملاقاتش را به سفارت امریکا در آلمان اطلاع داده است . وی گفت هدفش از دیدار با وزیر امور خارجه ایران، اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است. وی اظهار داشت صحبت نکردن با دشمنان، به خصوص در بحبوحه تشدید تنش‌ها خطرناک است.مورفی همچنین در اظهاراتش در خصوص موضوع گفتگو با وزیر امور خارجه ایران یاداور شده است وی از وزیر امور خارجه ایران خواسته است تا نیروهای نیابتی ایران در عراق را که ممکن است به نیروها و متحدان آمریکا حمله کنند، کنترل کند. همچنین مورفی اظهار داشته است که وی در این دیدار، وزیر امور خارجه ایران را برای آزادسازی شهروندان آمریکا که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند تحت فشار قرار داده است و نیز از او خواسته است اقدامات حوثی‌ها در مسدود کردن کمک‌های بشردوستانه در یمن را متوقف کند.
مورفی همچنین در واکنش به انتقادات ترامپ از وی با بیان این موضوع که وی مقام دوم کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی سنا است،‌خاطرنشان کرده است که دیدار با رهبران منطقه‌ای دقیقا کار او است.مورفی همچنین از ترامپ به این علت که سیاست‌های وی در مقابل ایران موجب شکست خوردن سیاست‌های امریکا در قبال ایران شده است، اظهار داشته است که این سیاست‌های نادرست موجب شده است تا تهران برنامه هسته‌ای خود را از سرگرفته و به نیروهای آمریکایی حمله کند.
به نظر می‌رسد واکنش ترامپ در خصوص دیدار سناتورهای امریکایی با مقام های ایرانی بیش از آنکه ناشی از نگرانی وی از به خطر افتادن سیاست خارجی دولت امریکا باشد، ناشی از این است که وی با وجود تمایل به دیدار با مقام‌های ایرانی هنوز نتوانسته است مقام‌های جمهوری اسلامی را به چنین دیدارهایی متقاعد سازد. ترامپ قبلا گفته بود که جان کری گفته تا انتخابات مجدد در آمریکا وارد مذاکره با دولت دونالد ترامپ نشوند . همچنین قبلا تلاش سناتور راند پال نیز که از سناتورهای جمهوریخواه بود برای اقناع محمد جواد ظریف در ملاقاتش برای دیدار با ترامپ بخاطر مخالفت رهبر و رییس جمهور ایران به جایی نرسید .این در حالی است که مقامهای ایرانی تاکید کرده‌اند که این دیدار در چارچوب پروتکل‌های معمول دیپلماتیک صورت گرفته و رخداد خاصی نیست.و این نشانه ان است که ایران با انعطاف بیشتری به موضوع نگاه میکند و قصد خروج از بحران کنونی تحریمهای اقتصادی را دارد .