روحانی و انتقاد از فضای دو قطبی کشور

حسن روحانی روز دوشنبه همانگونه که انتظار می‌‌رفت بار دیگر از موضع انتقاد از فضای سیاسی کشور و در تقابل با اظهارات روزهای اخیر خود، خواستار دوری از فضای دوقطبی شد و اظهار داشت بهتر است فضا آرام شود و از دوقطبی کردن جامعه پرهیز شود و جامعه نسبت به آینده امیدوار باشد. وی با انتقاد از فضای دوقطبی کشور اظهار داشت ممکن است به زودی همه‌چیز در کشور از جمله پوشاک، غذا و لباس هم دوقطبی بشود. روحانی تاکید کرد باید مراقبت شود که فضای دانشگاه‌های کشور دو قطبی نشود. وی در ادامه با انتقاد از کسانی که معتقدند فیزیک و شیمی اسلامی و غیراسلامی وجود دارد، اظهار داشت در زمینه علوم پایه فرقی بین جناح راست و جناج چپ وجود ندارد و باید از تقویت فضای دوقطبی در حوزه‌ی علمی کشور نیز خودداری شود.
حسن روحانی که این اظهارات را در جشنواره‌ی خوارزمی بیان می‌کرد، بار دیگر مدعی شد جامعه ایران از نظر علم و فناوری در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دارد و شرایط کشور از نظر علمی نسبت به گذشته بهبود یافته است. وی افزایش تعداد پارک‌های علم و فناوری را از نشانه‌های پیشرفت علمی در کشور دانست و با اشاره به افزایش واحدهای فناوری به بیش از هفت هزار و ۷۰۰ واحد در سال ۹۸، ادعا کرد این امر نشان‌دهنده‌ی پیشرفت و رو به جلو بودن کشور است. وی همچنین از خامنه‌ای به این علت که از مردم به خاطر تاب‌اوری بالای ملت تشکر کرده تقدیر کرد و گفت کمترین رهبری در دنیا وجود دارد که از مردم به خاطر تحمل و تاب‌آوری آنها تشکر کند. این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که دلیل اصلی مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده است، سیاستهای راهبردی آیت‌الله خامنه‌ای است و به گفته ناظران، در واقع خامنه‌ای نه از تاب‌آوری مردم، بلکه از این که مردم فشارهایی را که توسط این سیاستها به مردم تحمیل می‌شوند،و آن را تحمل می‌کنند تشکر کرده است.
حسن روحانی در ادامه با اشاره به اینکه پایه‌های دموکراسی با انقلاب مشروطیت توسط ایران در منطقه گذاشته شده است، گفت ایران اولین کشوری است که قبل از کشورهای منطقه حق رای، انتخابات و و پارلمان ایجاد کرده است. گرچه ممکن است حرف روحانی در این خصوص که ایران اولین کشوری در منطقه است که دموکراسی را تجربه کرده است درست باشد،ولی ‌به گفته تحلیل‌گران شرایط فعلی جمهوری اسلامی وضعیتی را ایجاد کرده که مردم ایران یکی از سخت‌ترین شرایط در بین کشورهای منطقه را تجربه میکنند .
روحانی همچنین دعواهای سیاسی و جناحی را به ضرر کشور دانست و گفت افتخارات کشور نباید دو قطبی شود. رئیس جمهور افزود پس از انتخابات یکی برنده می‌شود، و باید پس از پیروزی قواعد بازی انتخابات را در جامعه تعطیل کرد و فعالان و رقبا تا انتخابات بعدی به اتاق‌های خود بروند. وی افزود به نظر می‌رسد رقبا می‌خواهند این بازی‌ها را تا انتخابات بعدی و بعدی مدام ادامه دهند.
حسن روحانی گویا فراموش کرده است که در کمتر از یک هفته قبل با طرح این موضوع که شورای نگهبان رقبای انتخاباتی را از عرصه انتخابات حذف کرده است، ادعا کرده بود برای پیدا کردن رقیبی از گروه مقابل در انتخابات باید با میکروسکوپ به دنبال نماینده‌های برخی از جناح‌ها گشت و تاکید کرده بود بعضی از جناح ها هم اصلا نماینده‌ای در انتخابات ندارند. وی همچنین اقدام شورای نگهبان برای حذف رقبا از انتخابات را به ارائه یک جنس واحد در مغازه تشبیه کرده و گفته بود وضعیت کاندیداها به گونه‌ای است که گویی از یک جنس واحد ۲۰۰ تا در یک مغازه وجود داشته باشد.
با این وصف و در حالی که تغییر محسوسی در وضعیت کاندیداها ایجاد نشده،‌ روحانی از رقبای انتخاباتی می‌گوید و ادعا می‌کند رقبا می‌‌خواهند بعد از انتخابات، باز هم به بازی انتخاباتی خود ادامه دهند؛ آن هم رقبایی که اصلا وجود خارجی ندارند.
حسن روحانی در ادامه اظهاراتش بار دیگر بر ضرورت ایجاد پل ارتباطی با دنیا تاکید کرد و اظهار داشت در شرایطی که تمام دنیا درصدد است تا دور ایران دیوار بکشد، جمهوری اسلامی باید تلاش کند تا پلی بین خود و جهان ایجاد کند و دیوار را دور بزند.
با اتمام مهلت ایران برای الحاق به FATF مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و به ویژه رئيس جمهور آخرین تلاش‌های خود را می‌کنند تا بتوانند مخالفان الحاق ایران به FATF را متقاعد سازندکه با پذیرش قوانین ضد پولشویی مانع از محدودیت‌های اقتصادی و بانکی شوند که لاجرم به جمهوری اسلامی تحمیل خواهد شد. شرایطی که به نظر می‌رسد اگر تحقق پیدا کند، ارتباطی مالی، بانکی و تجاری جمهوری اسلامی را به طور کامل با جهان قطع خواهد کرد.