سعید جلیلی و هشدار به برنامه داشتن اصولگرایان

سعید جلیلی کاندیدای پیشین ریاست جمهوری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که دوم اسفندماه برگزار می‌شود، گروه‌ها و کاندیداهای هم‌سو با وی کاندیداهای بلامنازع مجلس هستند و در فقدان کاندیداهایی از دیگر گروه‌ها بی‌تردید تمام کرسی‌های مجلس را اشغال خواهند کرد، چهارشنبه شب در مسجد امام صادق در مشهد، ضمن تاکید بر ضرورت ادای تکلیف برای انتخاب اشخاص مناسب برای رای دادن، اظهار داشت مهم‌تر از تلاش‌هایی که برای تهیه‌ی فهرست افراد مناسب نمایندگی انجام می‌شود، این است که تلاش شود تا این اقدامات به نتیجه برسد. وی افزود به جای توجه به اشخاص، آن چیزی که برای رای دادن مهم‌ است مورد توجه قرار بگیرد. وی تاکید کرد در انتخابات آنچه مهم است این است که این کاندیداها برای تحصیل‌کرده‌های بیکار، بی‌خانه بودن اشخاص، چه برنامه و چشم‌انداز کوتاه یا بلندمدتی دارند. جلیلی همچنین توجه به مشکلات اقتصادی مردم را بااهمیت دانست و اظهار داشت باید معلوم شود که برای این مشکلات راه‌حلی وجود دارد یا خیر.
این اظهارات جلیلی در حالی عنوان می‌شود که این مطالبات و رفع این مشکلات به هیچ عنوان به طور مستقیم جزو وظایف نمایندگی نیست و گرچه برخی مصوبات مجلس ممکن است تاثیر مثبت یا منفی بر کندشدن اقدامات اجرایی برای بهبود شرایط اقتصادی و یا کاهش بیکاری و اشتغال داشته باشد،
این عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه اظهاراتش در ادامه اظهاراتش در خصوص ضرورت توجه نمایندگان به مسائل مرتبط با اقتصاد، اشتغال، مسکن، آسیب‌های اجتماعی، کشاورزی، نظام سلامت، صندوق‌های بازنشستگی، صنعت و … اظهار داشت نمایندگان باید برای ناامیدی دشمن از شرارت‌هایش هم پاسخی داشته باشند. و افزود نمایندگان باید توجه کنند که چطور می‌توان دشمن را از اثرگذار بودن اقداماتی مانند تحریم و غیره ناامید کرد.
وی با کنایه به کاندیداهای پیشین مجلس که در توییتر نیز حضوری فعال داشتند اظهار داشت نامزدی که فقط حوصله توییت‌ خواندن دارد، حوصله نخواهد داشت چهار بار لایحه‌ی چندین صفحه‌ای بودجه را بخواند.
وی در حالی اقدام به حضور در توییتر را به عنوان نشانه‌ای از بی‌حوصله بودن نمایندگان عنوان می‌کند که فعالیت‌های تویتری برای نمایندگان فعلی مجلس فضایی بود برای طرح مستقیم مسائل و چالش‌های سیاسی کشور برای مردم و گفتگوی مستقیم با مردم نه اقدامی از سر وقت‌گذرانی و بی‌حوصله‌گی.
جلیلی در ادامه با طرح مجدد موضوع برجام که خود وی از مخالفان جدی آن است، از نمایندگانی که بدون خواندن برجام درباره‌ی ان اظهارنظر کرده بودند، انتقاد کرد و اظهار داشت که تنها استدلال آنها برای موافقت با برجام‌این بود که ادعا می کردند که احساس می‌کنند برجام چیز خوبی است.
این اظهارات جلیلی در حالی عنوان می‌شود که بر خلاف اظهارات جلیلی این طیف مقابل سیاسی دولت هستند که نادانسته و ناخوانده درباره هر مصوبه‌ای که به دولت مربوط می‌شد نادانسته و ناخوانده آن را رد کرده و غیر قابل قبول می‌دانستند.
بر خلاف اظهارات جلیلی، برعکس، بسیاری از افراد طیف مقابل دولت بودند که در حالی در مجلس FATF و سند ۲۰۳۰ را رد کردند، که حتی یک خط از آن را نخوانده بودند و بدون اطلاع از محتوای آنها، ضمن استناد به موضوعاتی که اصلا در لوایح وجود نداشت برای رد آنها، هیچ اطلاعی از جزییات مطرح‌شده در این لوایح نیز نداشتند.
این عضو مجمع تشخیص مصبحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه آرای مردم باید نقطه‌زن باشند، اظهار داشت مردم با رأیِ نقطه‌زن، نماینده‌ای را به مجلس می‌فرستند که می‌تواند تحریم دشمن را بی‌اثر کند.
جلیلی در ادامه با اشاره به بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سالانه و بودجه‌ی چهارساله‌ی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور اظهار داشت باید از نمایندگان این مطالبه وجود داشته باشد که هر نماینده برای این حجم از منابع ملت چه برنامه‌ای دارد و چگونه می‌خواهد درباره آن تصمیم بگیرد.وی اظهار داشت ۷۰ درصد بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است که اصلا در مجلس بحث نمی‌شود.
در عین حال اظهارات جلیلی در این خصوص که ۷۰ درصد بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است که د ر مجلس طرح نمی‌شود، در حالی عنوان می‌شود که بر عکس این بودجه شرکت‌های غیردولتی است که بدون هیچ اما و اگری به دولت تحمیل می‌شود و نه تنها در مجلس که بلکه حتی در دولت هم اجازه گفتگو درباره انها وجود ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد نمایندگان برای اجرای عدالت نیز باید برنامه روشنی داشته باشند و بتوانند برای مردم توضیح دهند که چه برنامه‌ای برای اجرای عدالت دارند و چگونه می‌خواهند عدالت را حاکم کنند؟