تحولات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی

به گزارش رسانه ها دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی جمهوری اسلامی ایران که با هدف بحث در مورد هواپیمای سانحه‌دیده اوکراینی به کی‌یف رفته، روز دوشنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرده است.همچنین قرار است به زودی گروهی از نمایندگان دولت ایران با سفر به اوکراین از نزدیک با توانایی فنی کی‌یف آشنا شود. به گفته دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، دو طرف توافق کرده‌اند که تمام تکه‌های باقی‌مانده از هواپیما، به اوکراین منتقل شود.زلنسکی همچنین در این دیدار در مورد پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و پیگرد قضایی عوامل این حادثه، صحبت کرده است بر اساس بیانیه کی‌یف، زلنسکی در این دیدار تصریح کرده است که ایران به آنچه برای تحقیق در مورد دلایل بروز این حادثه وعده داده بود، عمل کرده است. وی در این خصوص گفت اصل همه آنچه که در موردش با رئیس‌جمهور ایران صحبت کرده بودیم، انجام شده است.وی گفت دسترسی‌هایی که ایران به ۴۵ متخصص اوکراینی ارائه داد، این امکان را فراهم کرد تا قربانیان اوکراینی این حادثه شناسایی شوند. زلنسکی در عین حال تأکید کرد که لازم است تحقیقات مؤثر بیشتری در خصوص این حادثه انجام شود.
بر اساس این گزارش، در دیدار اسلامی و زلنسکی در مورد مسئله انتقال سامانه‌های ضبط اطلاعات هواپیمای سانحه‌دیده به اوکراین رایزنی شده است. زلنسکی اشاره کرده است که اوکراین برای رمزگشایی از اطلاعات این سامانه‌ها از توان و فناوری لازم برخوردار است.
همچنین در تحولی دیگر در دومین گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری ایران آمده است: با توجه به اعلام عمومی ۲۱ دی ۱۳۹۸ مبنی بر پذيرش يکی از نهادهای داخلی درخصوص عمليات دفاعی موشکی در زمان پرواز اين هواپيما، دسترسی مسئول بررسی سانحه به اطلاعات آن نهاد فراهم آمد و مشخص شد كه دو موشک مجاورتی از نوع تور-ام 1از سمت شمال به سمت هواپيما شليک شده است. سازمان هواپیمایی کشوری ایران با وجود اینکه تاکید کرده است که دسترسی مسئول بررسی سانحه به اطلاعات آن نهاد فراهم آمد .در این گزارش از سپاه پاسداران به طور مستقیم و به صراحت به عنوان عامل شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی نام برده نشده است . همچنین در مورد به خاکسپاری مجتبی عباس نژاد ملقب به سروش در اهواز سختگیریهای زیادی انجام شد تا در محلی که از خانواده وی میخواستنددفن نشود . وی که در کانادا دانشجو بود در هواپیما تویت کرده بود که دم پرواز کانادا جنگ شده است واز همه تقاضای حلالیت طلبیده بود و به همین خاطر مشهور شده بود . سختگیری در مورد مراسم خاکسپاری وی بسیاری را شگفت زده و متعجب ساخته است .