ترامپ در راه داووس و جلسه استیضاحش در واشنگتن

به گزارش سی ان ان ، در حالیکه دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا شب گذشته واشنگتن را به مقصد سویس برای حضور در اجلاس اقتصادی داووس ترک کرده است وقرار است در انجا به سخنرانی و ملاقات با سران کشورها بپردازد در واشنگتن روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا از امروزسه شنبه آغاز میشود . دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا قرار است شش روز در هفته جریان داشته باشد و روزهای یک‌شنبه تعطیل خواهد بود.
مجلس نمایندگان آمریکا رأی به استیضاح دونالد ترامپ داده و در همین راستا نیز ادامه این روند به مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه دارد.
جان رابرتس رئیس دیوان عالی آمریکا که قرار است به عنوان رئیس جلسه محاکمه عمل کند، به‌مانند قاضی ناظر، روند استیضاح را اداره خواهد کرد. طرفین در روند استیضاح ترامپ دعوی و اظهارات اولیه خود را ارائه کرده اند.ترامپ متهم به سوءاستفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش بر دولت اوکراین است و سپس تلاش کرده تا با ممانعت از انجام تحقیقات در مورد این اقدام خلاف، بر قضایا سرپوش بگذارد.
تیم وکلای ترامپ می‌گویند رئیس‌جمهور هیچ کار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است.وکلای دونالد ترامپ نوشته‌اند، مجلس نمایندگان آمریکا از قانون اساسی به‌طور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فورا و شدیدا آن را محکوم کند.انتظار می‌رود ابتدا بر سر پیشنهادهای میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، در مورد روند استیضاح مباحثه و رای‌گیری انجام گیرد.وی پیشنهاد کرده است که بر اساس آن دمکرات‌ها و وکلای کاخ سفید، هر یک ۲۴ ساعت برای طرح دعوی و دادخواهی اولیه خود وقت خواهند داشت.دمکرات‌ها میخواهندتغییراتی در ضوابط پیشنهادی مک‌کانل ایجاد کنند تا به این طریق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.پس از تصویب مقررات، دمکرات‌های ‌مانند دادستان‌ها در این دادگاه عمل خواهند کردو علیه دونالد ترامپ طرح دعوی خواهند کرد.
آدام شیف نماینده دموکرات کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعات مجلس که نمایندگان که سال گذشته وظیفه انجام تحقیقات رسمی درباره ضرورت استیضاح دونالد ترامپ و استماع شهادت افراد مرتبط با این پرونده را برعهده داشت و جری نادلر رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان که پس از پایان تحقیقات در کمیته اطلاعات و جمع‌ آوری ادله کافی برای استیضاح ترامپ، مسئولیت تهیه پیش‌ نویس طرح دو ماده‌ ای استیضاح و تصویب آن را عهده دار بود.از جمله این افراد میباشند .
آدام شیف نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا در گفت و گو با شبکه سی ان ان گفت: به نظر می‌ رسد که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در برابر فشار دولت تسلیم شده‌ اند.وی افزودآژانس امنیت ملی مشخصا از ارائه اسنادی که به مسئولیت‌ های نظارتی ما در رابطه با اوکراین مرتبط است، خودداری می‌ کند. این نهاد از ارائه اسناد به سناتورها نیز امتناع می‌ کند. این موضوع عمیقا نگران‌ کننده است. به گفته وی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا –سیا- نیز همین رویکرد را در پیش گرفته است.
ترامپ متهم است که تابستان امسال در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، وی را تحت فشار قرار داده تا در مورد فعالیت‌ های اقتصادی پسر جو بایدن در آن کشور تحقیق کند.هدف از این اقدام، لطمه زدن به اعتبار بایدن به عنوان اصلی‌ ترین رقیب انتخاباتی ترامپ عنوان شده است .برکناری ترامپ به دو سوم آرای نمایندگان سنا نیاز دارد. از آن‌جایی که اکثریت در سنا با سناتورهای جمهوری‌خواه است، چنین چیزی تقریبا غیرممکن است.