تقاضای پیشنهاد خروج ایران از ان پی تی

در واکنش به شرایط جدید جمهوری اسلامی و متحدان آن در برجام، و تنش های جدیدی که در این خصوص ایجاد شده است، محمود صادقی نماینده مجلس روز دوشنبه با اشاره به اینکه طرف‌های برجام به تعهدات خود بی اعتنا هستند، اعلام کرد قصد دارد طرح خروج دولت جمهوری اسلامی ایران از پیمان عدم اشاعه هسته‌ای موسوم به ان پی تی را به مجلس تقدیم کند.
وی خاطرنشان کرده است که بعید است گام پنجم کاهش تعهدات ایران تاثیری در الزام طرف‌های برجام به اجرای تعهداتشان داشته باشد. اظهارات رادیکال صادقی در خصوص خروج جمهوری اسلامی از ان پی تی انتقدات زیادی را به دنبال داشته است و برخی از تحلیل‌گران با ابراز شگفتی از واکنش صادقی، از اینکه اظهارات وی همسو با جریان‌های رادیکال جمهوری اسلامی خواستار خروج ایران از ان پی تی و تشدید مشکلات منطقه‌ای ایران خواهد شد، ابراز نگرانی کرده‌اند.
ناظران تاکید می‌کنند که اقدام اخیر امریکا در خصوص کشتن سردار سلیمانی که به افزایش سرمایه اجتماعی در داخل منجر شده است از سوی دیگر رفتارهای رادیکال نسبت به فضای سیاسی ایجادشده را نیز تشدید کرده است و به این همسویی نیروهای معتدل و منتقد جمهوری اسلامی با نیروهای رادیکال جمهوری اسلامی دامن زده است.
خروج جمهوری اسلامی از ان پی تی نه تنها قادر به کاهش بار تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی که در شرایط فعلی سیاسی و بین‌المللی مهم‌ترین مساله و چالش جمهوری اسلامی است، نیست، بلکه شرایط ایران را در مواجهه باامریکا بسیار دشوارتر و حل مسائل پرتنش منطقه‌ای را غیرممکن‌تر خواهد ساخت.
به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی بیش از حد بر روی عدم اقدام امریکا برای آغاز درگیری نظامی بین ایران و امریکا حساب باز کرده‌اند و با اتکا به نگرانی ترامپ از آغاز درگیری جدید در منطقه و نیز شرایط جدیدی که برای اجبار امریکا به خروج سربازانش از منطقه ایجاد شده، با ناممکن دانستن احتمال درگیری بین دو کشور، تلاش می‌کنند تا با افزایش قدرت‌نمایی منطقه‌ای قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهند و شرایط بین‌المللی جمهوری اسلامی را بهبود بخشند.
گرچه تحلیل‌گران با اشاره به آسیب‌هایی که تشدید تنش در منطقه و فعال ماندن مکانیسم نه جنگ نه صلح برای موقعیت اقتصادی ایران ایجاد می‌کند، موفقیت جمهوری اسلامی در این خصوص را بسیار دشوار ارزیابی می‌کنند.