مقامات قضایی و ادعای انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور

مخالفت‌های مقام‌های جمهوری اسلامی با استفاده مردم از اینترنت و حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی مجازی همچنان ادامه دارد.
در حالی که در سال‌های اخیر اخبار متعددی در خصوص شکست جمهوری اسلامی برای انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور منتشر شده است و مدیران تلگرام نیز بارها اعلام کرده‌اند به هیچ قیمتی حاضر به افشای اطلاعات کاربران برای مدیران جمهوری اسلامی نیستند، جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی،‌ روز دوشنبه ادعا کرده است که سرورهای تلگرام به داخل کشور انتقال یافته است. بنا به اظهارات جاویدنیا سیاست‌گذاران با برخی از مدیران تلگرام گفتگو کرده و قرارداد‌هایی را امضا کرده‌اند و در پی این اقدام، سرور‌ها به داخل کشور آمده است. جاویدنیا همچنین گفته است دلیل روی‌آوردن مردم به تلگرام سرعت بالای ارائه‌ی مطالب در این پیام رسان نسبت به دیگر پیام‌رسان‌هاست که کاربران تلگرام را بسیار افزایش داده است.
وی سرعت بالای ارائه مطالب در تلگرام را ناشی از تلاش مدیران جمهوری اسلامی و انتقال سرورها به داخل کشور عنوان کرده است.
بارها گفته شده است که تلاش‌های جمهوری اسلامی برای متقاعدکردن مدیران تلگرام برای تحت نظارت گرفتن تلگرام توسط شبکه ارتباطی جمهوری اسلامی، با شکست مواجه شده و ظاهرا ناموفق بوده است،‌
وی همچنین اقدام به حذف بیش از شش هزار حساب کاربری در توییتر را از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی برای کنترل فضای مجازی عنوان کرد و اظهار داشت جمهوری اسلامی توانسته است این حساب‌های کاربری را که مستقیما زیر نظر عربستان و شخص بن سلمان اداره می‌شد، شناسایی و حذف کند.جاویدنیا مانند دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر ریشه‌ی تمام ناآرامی‌ها و اعتراض‌های مردم را فضای مجازی دانست و با بیان این موضوع که فعالیت های گروه‌های سازمان‌یافته‌ی مجازی موجب بالارفتن قیمت دلار و سقوط ارزش ریال شده است، ادعا کرد مشکلات اقتصادی کشور نیز تحت تاثیر فضای مجازی ایجاد شده است.
به نظر نمی‌رسد که اظهارات جاویدنیا در خصوص انتقال سرورهای تلگرام در داخل کشور درست باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد و تلگرام سرورهای خود را به جمهوری اسلامی انتقال داده باشد که زمینه دسترسی به محتوای تلگرام نیز هست، آن را می‌توان نقض حقوق بشر تلقی کرد.
در ماه‌های اخیر هشدارهایی در خصوص احتمال دسترسی حاکمیت به متن و محتوای پیام های تلگرامی در گفتگوهای خصوصی مطرح شده است،‌ اما این هشدارها هیچگاه جدی نبوده است. در حین حال برخی از کارشناسان مخابراتی نیز در ماه‌های اخیر ادعا کرده‌اند که برخی از برخوردهای امنیتی نهادهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با کاربران اینترنت، به واسطه و به دلیل اظهارات آنها در فضای خصوصی چت بوده است. در عین حال مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی مدام از شکست توطئه‌ی دشمنان در مواجهه با جمهوری اسلامی می‌گویند که بارها تنها دلیل ناآٰرامی‌های گسترده در کشور را وجود شبکه‌های مجازی عنوان کرده‌اند. بسیاری از منتقدان اظهار می‌دارند که در حالی که نظام با چند پیام در فضای مجازی در معرض بحران قرار می‌گیرد چگونه می تواند ادعا کند که توطئه‌های دشمنان را – اگر هست – شکست داده است.