اصلاح طلبان و چالشهای حزب اتحاد ملی

در شرایطی که به علت چالش‌های سیاسی اخیر در کشور، اعتبار احزاب سیاسی و به ویژه حزب اتحاد ملی که پس از متلاشی شدن حزب مشارکت، از سال ۹۴ به بعد اعلام موجودیت کرده، به حداقل خود رسیده است، روز پنج‌شنبه پنجمین کنگره حزب اتحاد ملی،‌ به منظور انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار شد و اعضای شورای مرکزی جدید که ترکیبی از اعضای قدیم و اعضای جوان جدید هستند انتخاب شدند.
شعار جوان‌گرایی در سال‌های اخیر به مهم‌ترین دست‌‌آویز گروه‌های سیاسی تبدیل شده و بسیاری از گروه‌های سیاسی چه آن دسته از گروه‌های سیاسی که به طور رسمی در داخل حاکمیت حضور دارند و چه آنهایی که بیرون از دایره اصلی قدرت تلاش می‌کنند تا پیوند خود را به نوعی با قدرت مرکزی محفوظ نگه دارند، شعار جوان‌گرایی را به ابزاری برای حفظ جایگاه سیاسی خود در بین مردم تبدیل کرده و تلاش می‌کنند تا از این طیق برای خود محبوبیت و اعتبار کسب کنند.
حضور جوانان در هسته مرکزی حزب اتحاد ملت بیش از انکه نشان‌دهنده‌ی تلاش این حزب برای واگذاری قدرت به جوان‌تر‌ها باشد، بیشتر ابزاری برای موجه جلوه‌ دادن رانت‌های سیاسی است که با هدف حفظ افراد خاص در دایره‌ی قدرت انجام می‌شود.
حزب اتحاد ملت که موفق‌ترین دستاورد خود را لیست سی‌نفره‌ی امید می‌داند که در سال ۹۴، منجر به حضور صد درصدی کاندیداهای پیشنهادی این حزب در مجلس دهم شد، اکنون اعضای جدید شورای مرکزی خود را در سال ۱۳۹۸، یعنی ۴ سال پس از تاسیس در حالی معرفی می‌کند که نه تنها نسبت به اعتبار پیشنهاد‌های انتخاباتی خود برای مردم، اطمینانی ندارد، بلکه حتی تردید دارد که حداقل مشارکت مردم در انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد.
در عین حال، کنگره پنجم حزب در حالی برگزار شد که این حزب همچون گذشته منفعلانه، نگران و چشم انتظار تایید صلاحیت کاندیداهای ثبت‌نام‌شده برای انتخابات مجلس نیز هست. با این وصف، علی شکوری راد دبیرکل پیشین حزب که در کنگره اخیر نیز مجدد به دبیرکلی این حزب انتخاب شد، وی در سخنرانی افتتاحیه حزب، ضمن ابراز وفاداری به ولایت فقیه، ولایت‌فقیه را جزئی از قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی دانست و اظهار داشت اصل ولایت فقیه محل بحث و مناقشه نیست. شکوری راد در ادامه با انتقاد از اینکه به ولایت فقیه جایگاه عقیدتی داده شده و برای آن جایگاهی فراتر از قانون اساسی در نظر گرفته شده، اینکه موضوع التزام به ولایت فقیه به عنوان معیار سنجش وفاداری به نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته، مورد انتقاد قرار داد.
وی همچنین تفکیک افراد بر اساس اعتقاد به ولایت فقیه به خودی و غیرخودی را مورد انتقاد قرار داد و این موضوع را که التزام به ولایت فقیه موجب شده تا شهروندان به شهروند درجه یک و درجه دو تبدیل شوند، عاملی برای فسادآلودشدن چهره‌ی جمهوری اسلامی دانست.
شکوری راد در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به تقویت و قدرتمندتر شدن مدام و مستمر نهادهای غیرانتخاباتی و نحیف شدن نهادهای انتخاباتی، رای مردم را همچنان موثر دانست و اظهار داشت عامل نظارت استصوابی مدام دامنه انتخاب های مردم را تنگ‌تر و محدودتر می‌کند.
برخی ابراز امیدواری می‌کنند با توجه به ناآرامی‌ها و اعتراض‌‌های گسترده اخیر در ایران و زمینه‌ای که بنا به گفته بسیاری از تحلیل‌گران برای شعله‌ورتر شدن آتش خشم ملت علیه نظام و حاکمیت وجود دارد،، حاکمیت درانتخابات اخیر با مسامحه و مسالمت بیشتری موضوع تایید صلاحیت‌ها را مورد توجه قرار دهد، اما از سوی دیگری بسیاری نیز تاکید دارند که با توجه به روحیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه دادن امتیارات بیشتر موجب جری‌تر شدن افراد خواهد شد و مطالبات بیشتری را رقم خواهد زد، نه تنها نسبت به خواسته مردم مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد، بلکه محدودیت و فشار بیشتری نیز بر تایید صلاحیت‌ها اعمال خواهد کرد.
شکوری راد در ادامه اظهاراتش در افتتاحیه کنگره حزب، اصلاحات را در مقایسه با انقلاب، راهبردی منطقی‌تر و مناسبت‌تری برای شرایط امروز جامعه اعلام کرد و گفت انقلاب نمی‌تواند فردای بهتری را برای مردم رقم بزند. دبیرکل حزب اتحاد ملت همچنین با اشاره به برخوردهای خشونت‌بار با معترضین، با بیان اینکه رفتارهای خشونت‌بار با معترضین موجب شده تا علاوه بر مشکلات پیشین، درد از دست دادن عزیزان هم به دردهای معترضان افزوده شود، خواستار رسیدگی به مشکلات و دردهای آسیب‌دیده‌ها شد. اصلاح‌طلبان و به ویژه حزب اتحاد ملت به عنوان یکی از احزاب پرنفوذ در نظام، به علت رویکردهای مسالمت‌آمیزخود نسبت به حاکمیت، موجت شده برخی از ناظران اعلام ‌کنند اقدامات مسالمت‌جویانه و رفتارهای منفعلانه‌ی آنهاست که موجب مدام واپس‌کشیدن نیروهای منتقد و جامعه‌ی مدنی و پیش‌روی مداوم نظام برای گرفتن امتیازات بیشتر از نهادهای مدنی شده است.