حسن روحانی و مدعای ایجاد اشتغال و مبارزه با فقرمطلق

حسن روحانی رئیس جمهور، روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، در بخشی از اظهاراتش گفت ایجاد اشتغال و مبارزه با فقر مطلق دو هدف مهم دولت دوازدهم بوده است. وی خاطرنشان کرد دولت تمام توان خود را برای تحقق این دو هدف به کار بسته است.حسن روحانی در آغاز ریاست جمهوری با وعده حذف فقر مطلق، فعالیت انتخاباتی و شعارهای انتخاباتی خود در زمینه‌ی اقتصادی را آغاز کرده بود، اما آنچه روسای جمهوری اسلامی ایران از مقابله با فقر مطلق عوان می‌کنند، عمدتا در همان اقدامات حمایتی خلاصه می‌شود که این دولت‌ها با ارائه‌ی کمک‌های حمایتی به افراد فقیری که از حداقل درامد برخوردارند، انجام می‌دهند. خود وی نیز گفت رئیس کمیته امداد امام صراحتاً به او گفته است دولت وی فقر مطلق را پشت سر گذاشته و امروز در کشور فقر مطلق وجود ندارد.روحانی افزود در دولت وی، به منظور تحقق وعده اشتغال، تقویت تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار جدی قرار گرفته‌اند و برای جذب سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدامات بزرگی انجام شده است.
این اظهارات حسن روحانی در خصوص تثویت تولید و تحقق وعده حسن روحانی در خصوص افزایش اشتغال در کشور در حالی عنوان می‌شود که رحمانی فضلی وزیر کشور نیز روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت، اظهار داشته بود تولید در کشور افزایش یافته است.
این اظهارات بر خلاف واقعیت‌هایی است که در حوزه اشتغال و تولید در کشور وجود دارد. بسیاری از کارخانجات یا در حال تعطیلی وورشکستگی هستند و یا اینکه ورشکست شده‌اند.
در راستای محدودیت تولید و مشکلاتی که بر سر راه تولید در کشور وجود دارد، در سال‌های اخیر اعتراض کارگران در کارخانجات به حداکثر خود رسیده‌اند و تقریبا روزی نیست که کارگران یکی از این کارخانجات در اعتراض به حقوق معوقه خود و یا کاهش تولید در کارخانه دست به اعتصاب نزنند.
حسن روحانی در بخش دیگری اظهاراتش با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید واقعیت را به درستی اطلاع‌رسانی کنند، آنچه از قول او در خصوص راه‌اندازی اینترنت ملی منتشر شده را نادرست خواند و آن را نتیجه‌ی تحلیل و برداشت نادرست رسانه‌ها و فضای مجازی در این خصوص عنوان کرد.
وی گفت آنچه در خصوص توسعه‌ی ‌شبکه ملی ارتباطات و اینترنت ملی بیان شده، به معنی محدود کردن اینترنت بین‌المللی نیست، بلکه هدف این است که علاوه بر اینترنت جهانی، فرصت استفاده از اینترنت ملی نیز برای مردم مهیا باشد.
اظهارات حسن روحانی در این خصوص که توسعه‌ی اینترنت ملی محدودیتی برای استفاده از اینترنت جهانی ایجاد نخواهد کرد، در حالی عنوان می‌شود که نیازهای مجازی مردم در حال حاضر به خوبی با شبکه جهانی اینترنت پوشش داده می‌شود و اگر هدف محدود کردن دسترسی مردم به شبکه جهانی اینترنت نباشد، استفاده همزمان از دو شبکه در حالی که اینترنت ملی با محدودیت‌های بسیاری من‌جمله دسترسی به شبکه گسترده‌ی اطلاعات مواجه است، توجیهی ندارد.
ضمن اینکه وی گفته بودپهنای باند ر ا با هدف ایجا شبکه ملی اطلاعات و توسعه اینترنت ملی تقویت کرده است.
رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش اصلاح قیمت بنزین را یکی دیگر از افتخارات دولت خود دانست و گفت این اقدام دولت کمک جدیدی برای اقشار کم‌درآمد و متوسط به پایین بوده است. روحانی با بیان این موضوع که مردم نباید به شایعاتی که گفته می‌شود دولت کمک معیشیتی را پس از چند ماه قطع خواهد کرد توجه نکنند، افزود کمک‌های معیشتی دولت به مردم در راستای اصلاح قیمت بنزین همچنان ادامه خواهد داشت.
این اظهارات حسن روحانی در خصوص ادامه کمک‌های معیشتی در حالی عنوان می‌شود که حسن روحانی قبل از انتخاب به عنوان رئيس جمهور، سیاست محمود احمدی نژاد در خصوص توزیع نقدی یارانه حاصل از اصلاح قیمت انرژي را به تندی مورد انتقاد قرار داده بود. همچنین در دور دوم ریاست جمهوری نیز در تبلیغات مربوط به انتخابات دوم که ابراهیم رئیسی وعده افزایش ۵۰ هزارتومانی یارانه را داده بود، اسحاق جهانگری به تندی این طرح انتخاباتی را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود مردم به این وعده ها که قصد دارد از جیب مردم پول را بردارند و توی جیب دیگرشان بگذارند توجهی نکنند. حسن روحانی و حامیان او در دو دوره انتخابات ریاست جمهوی، به تندی سیاسیت‌های توزیعی یارانه را مورد انتقاد قرار داده و ضمن اینکه این سیاست‌ها را پوپولیستی نامیده بودند، تاکید کرده بود که این سیاست‌های غلط در دولت وی تکرار نخواهد شد.
بسیاری از مردم نیز که افزایش قیمت‌ها در دوره احمدی نژاد به ستوه امده بودند علنا خواستار حذف یارانه و بازگشات قیمت‌ها به قبل بودند.
حسن روحانی همچنین اظهار داشت مصرف بنزین در هفته‌های اخیر به طور متوسط 20 میلیون لیتر کاهش یافته است. بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند آثار ابن کاهش مصرف بنزین در میزان تردد خودرو ها در خیابان‌ها مشهود نیست.