تقاضا برای توقف تضعیف مجلس و انحلال شورای سران سه قوا

پس از سخنرانی تند و شدیدالحن پروانه سلحشوری در انتقاد از واکنش حکومت نسبت به ناآرامی‌های اخیر در آبان‌ماه، علی مطهری نیز روز سه‌شنبه در نطق پیش از دستور خود در مجلس، ضمن انتقاد از تضعیف مجلس، گفت ضعیف شدن مجلس منجر به نفوذ استعمار خارجی و استبداد داخلی منجر خواهد شد. وی همچنین وی با اشاره به اینکه جایگاه مجلس تضعیف ‌شده است، سقوط دولت محمد مصدق را پیامد انحلال مجلس دانست که توسط خود او منحل شده بود. مطهری دلایل تضعیف مجلس را مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز شورای هماهنگی سران قوا دانست و با بیان این موضوع که مجمع تشخیص جایگاه شورای نگهبان را پیدا کرده است، گفت مجمع به جای اینکه در حیت بررسی لایحه یا طرح در مجلس حضور پیدا کنند و نظر بدهند،‌در مصوبات مجلس دست می‌برند و آنها را تغییر می‌دهند. مطهری در ادامه افزود محدودیت‌های ایجادشده برای مجلس باید برطرف شود. وی همچنین با انتقاد از مداخله‌ی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در تصمیم‌گیری، گفت شورا باید منحل شود. علی مطهری در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با اشاره به حوادث آبان ماه، گفت نحوه مواجهه با این حوادث نشان داد که سران قوا نبض جامعه را در دست ندارند و قادر به کنترل درست آن نبودند.
این نماینده مجلس همچنین ربط دادن اعتراض‌های مردمی به مجاهدین و سلطنت‌طلبان را ناشی از تحلیل غلط دانست و ضمن تایید نقش آنها در تداوم ناآرامی‌ها، گفت بررسی‌های نهادهای اطلاعاتی داخلی نشان می‌دهد که این ناآرامی‌ها توسط توده‌ی فقیر جامعه صورت گرفته است.
مطهری در بخش دیگر اظهاراتش گفت برای حوادث اخیر باید رئیس جمهور استیضاح می‌شد. وی افزود به علت شرایط خاص جامعه، گرچه نمی‌توان رئیس جمهور را استیضاح کرد، اما لازم است وزیر کشور به عنوان مسئول اصلی این تصمیمات استیضاح شود.
این عضو فراکسیون امید در ادامه تاکید کرد باید به مردم کمک‌هایی بشود تا سهمیه‌بندی بنزین را جبران کند. وی سهمیه ویژه نوروز را یکی ازاقدامات لازم دانست که می‌تواند تا حدودی موجب تسکین مردم شود.
وی افزود در نامه‌ای به ایت‌اله خامنه‌ای اشکالات اقدامات مجمع را برای وی توضیح داده است،‌اما ترتیب اثری داده نشده است. مطهری در ادامه با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت مردم در انتخابات، گفت صندوق رای تنها راه اصلاح امور است. وی همچنین انتخابات را آزمونی بزرگ برای ملت دانست و گفت مشارکت بالای مردم می‌تواند رفتار امریکا و اروپا نسبت به جمهوری اسلامی را تغییر دهد.
مطهری با مطرح کردن تضعیف مجلس از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز شورای سران سه قوا و نیز رد حضور نمایندگان جریانهای اپوزیسیون مخالف در تظاهرات آبانماه عملا انتقادات را متوجه رهبر جمهوری اسلامی کرده است و همین دلیل آن شده که موج تبلیغاتی جدیدی علیه وی از سوی حجت الاسلام پناهی سخنران نزدیک به بیت
رهبری در تشویق و ترغیب شورای نگهبان برای رد صلاحییت وی ایجاد شود .
در عین حال نباید این مسئله را در سخنان مطهری از نظر دور داشت که اینکه تصور می‌کند که تخصیص سهمیه بنزین سفر نوروزی یا دلجویی از مردم برای تخصیص چندلیتر بنزین می‌تواند ناامیدی گسترده مردم از کاستی‌های حاکمیتی را جبران کند چندان با واقعیتها نسبتی ندارد و مخالفتهای مردم گسترده تر از آن است که بتوان با چنین اقدامات کوچکی انها را بر طرف کرد .
2- فرمانده سابق سپاه و تقاضا برای رد صلاحیتها در شورای نگهبان
در حالی که چالش‌های اصلاح‌طلبان و حامیان پیشین اصلاح‌طلبان در خصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات همچنان ادامه دارد، محمدعلی جعفری فرمانده سابق سپاه، خواستار تغییر رویکرد مردم در انتخاب‌های‌شان شد و گفت تنها چیزی که مردم را از بن‌بست خارج می‌کند، این است که رویکرد مردم در انتخابات تغییر کند.
وی تاکید کرد دولت باید با نگاه رهبری هماهنگ باشد و کشور بر همان اساس اداره و مدیریت شود. جعفری افزود اگر کسی در مبانی اعتقادی خود نسبت به جمهوری اسلامی اشکال داشته باشد نباید توسط شورای نگهبان تایید شود و شورای نگهبان باید با دقت چنین مواردی را رصد و مدیریت کند. جعفری با ااشاره به ضرورت حذف تفکر لیبرالی از اداره جامعه، تاکید کرد باید کسانی که در چاررچوب نظام هستند پای کار باشند. وی افزود افرادی باید در نظام حضور داشته باشند که اسلام ناب را قبول داشته باشند و آن را پیاده کنند. فرمانده‌ی قرارگاه بقیه‌الله، ضمن تاکید بر اینکه افرادی می‌توانند اسلام ناب را در کشور پیاده کنند که به علوم انسانی غربی گرایش نداشته باشند، گفت اسلام ناب رهبری را رهبری تعریف می‌کند.
دایره خودی‌ها در جمهوری اسلامی روز به روز تنگ‌تر می‌شود و با وجود اینکه با حذف بسیاری از افراد منتقد حاکمیت و نظام تقریبا یک دست شده و حتی اصلاح‌طلبانی در حاکمیت حضور دارند که خواستار حفظ نظام هستند و با کلیت نظام مشکل جدی ندارند و تنها خواستار تغییرات دورون حاکمیتی هستند، با این وصف این اظهارات نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی در آستانه‌ی چهارمین دهه‌ی تاسیس خود، تاب پذیرش کمترین میزان اختلاف در جزئیات اداره جامعه را نیز ندارد.
جعفری همچنین با بیان اینکه پس از جنگ رویکرد دشمن در مواجهه با انقلاب اسلامی تغییر کرد، گفت با توجه به پیروزی جمهوری اسلامی در جنگ، دشمنان تاکتیک خود را تغییر داده‌اند.
جعفری با بیان اینکه در دهه دوم انقلاب هدف دشمنان انقلاب توقف انقلاب اسلامی بود، افزود امریکایی‌ها پس از جنگ، اقدام به سست کردن باورهای مردم و همچنین تشدید تهدیدهای سیاسی کردند. وی همچنین بی‌‌انکه نامی از خاتمی ببرد او را در این اقدام با مخالفان انقلاب اسلامی همراه دانست و گفت وی به آنها تذکر داده است که هدف خود را لو ندهند و تندروی نکنند.
این اتهامات به محمدخاتمی در حالی وارد می‌شود که حامیان پیشین خاتمی که امروز به مخالفان او تبدیل شده‌اند همواره خاتمی را به مماشات با حکومت متهم می‌کنند و بسیاری از مشکلات امروز در جامعه را عمراهی خاتمی با حاکمیت و جمهوری اسلامی می‌دانند و اعتقاد دارند اگر خاتمی برخرود صریح‌تری با حاکمیت می‌داشت و برای تغییر جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد،‌شرایط سیاسی کشور به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد. خاتمی بر خلاف اتهاماتی که به او وارد می‌شود همواره بر وفاداری و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی تاکید کرده و بارها گفته است نه تنها تقابلی با نظام جمهوری اسلامی ندارد، بلکه تغییرات لازم در جمهوری اسلامی را در قالب قانون اساسی دنبال می‌کند. موضوعی که منتقدان او اعتقاد دارند تنها به محکم‌تر شدن پایه‌های جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد. جعفری در ادامه اظهاراتش در خصوص اهداف انقلاب اسلامی، یکی از اهداف جمهوری اسلامی را استمرار ارزش‌های انقلاب اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت هدف اصلی پیاده‌سازی احکام اسلامی است. وی همچنین با اشاره به اینکه آیت‌الله خمینی همواره بر برقراری عدالت تاکید داشته است، سیاست‌های اقتصادی دولت‌های پیشین را نادرست توصیف کرد و گفت رویکرد لیبرالی به اقتصاد و بی‌توجهی به نقش مردم، در رفع مشکلات اقتصادی، با آغاز تحریم‌ها موجب رویارویی کشور با تهدیدهای اقتصادی شده‌اند
بر خلاف آنچه که جعفری عنوان می‌کنند اثربخشی تحریم‌ها در ایجاد بحران اقتصادی در کشور، نه به علت توجه دولت‌ها به اقتصاد لیبرالی، بلکه گسست ارتباطی با دنیا در حوزه اقتصاد و ایجاد اقتصاد ایزوله توسط جمهوری اسلامی در کشور است که به علت از دست دادن توان رقابت با دنیا و حضور در بازارهای جهانی، به یک اقتصاد ایزوله تبدیل شده و توان تقویت ساختار اقتصادی را از دست داده است.
فرمانده قرارگاه ثارالله در بخش دیگر اظهاراتش، با بیان این موضوع که دستور مقابله با جنگ نرم در سال ۸۶ به سپاه ابلاغ شده است، گفت سپاه‌های استانی با هدف و ماموریت مقابله با جنگ نرم ایجاد شده‌اند. وی افزود پس از بیش از ده سال، سپاه ساختار مناسبی برای مقابله با تهدیدهای نظامی و امنیتی پیدا کرده است.
جعفری پیش از این هم در یک نشست داخلی با فرماندهان سپاه، با اشاره به نگرانی سپاه از تغییر ساختار قدرت در انتخابات سال ۸۸، بر برنامه‌ریزی مجموعه سپاه برای خنثی کردن این تهدیدها و تغییر جهت انتخابات صحبت کرده بود.
تمامی این اظهارات در خصوص تلاش‌های سپاه برای مقابله با جنگ نرم، و مداخلاات سیاسی سپاه برای مدیریت شرایط در حالی عنوان می‌شود که سپاه همواره ادعا کرده است سپاه هیچگونه مداخله‌ای در امور سیاسی ندارد و تنها به وظیفه نظامی خود عمل می‌کند.
جعفری همچنین سوء مدیریت در داخل را از عوامل مهم برای تشدید مشکلات داخلی، اقتصادی و معیشتی مردم دانست و با اشاره به تشدید فساد و تبعیض در کشور بر ضرورت مقابله با فساد تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد اقدامات انجام‌شده برای مقابله با فساد همچنان ادامه یابد.
این اظهارات توسط سردار جعفری در حالی عنوان می‌شود که سپاه یکی از بازی‌گردان‌های اصلی فساد در کشور است و بنا به برخی اظهارات برادر وی، از جمله افرادی است که با خروج سرمایه از کشور یکی از سرمایه‌داران وابسته به جمهوری اسلامی در کاناداست و در فعالیت‌های دلالی اقتصادی ناشی از تحریم‌های اقتصادی، مشارکت دارد