بیانیه ابولفضل قدیانی در تحریم انتخابات

ابوالفضل قدیانی فعال سیاسی و یکی از اعضای سابق مجاهدین انقلاب اسلامی که مدتها در زندان بسر میبرد و از منتقدان جدی حاکمیت می باشد با انتشار بیانیه‌ای شدیدا‌الحن و تند نسبت به مقام‌های جمهوری اسلامی و هم‌چنین اصلاح‌طلبان خواستار تحریم انتخابات شد و این اقدام را اقدامی فعالانه در مواجهه با جمهوری اسلامی عنوان کرد.
وی در این بیانیه با انتقاد از اصلاح‌طلبان که خواستار تغییرات تدریجی در حاکمیت هستند، اصلاح‌طلبان را به تمایل حضور در قدرت متهم کرد و گفت تمام تلاش‌های آنها برای پیگیری اصلاحات از طریق حضور در انتخابات تلاش آنها برای حضور در قدرت و کسب منفعت از آرای مردم و انتخابات است. وی در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به این موضوع که پست‌های مهم مدیریتی در دستگاه‌های اجرایی و قضایی و انتظامی تنها به واسطه سرسپردگی به قدرت غصب می‌شود، ضمن انتقاد از نظارت استصوابی، با اشاره به اینکه در این حکومت شایسته سالاری از هیچ جایگاهی برخوردار نیست، با انتقاد از علی خامنه‌ای وی را متهم کرد که وی حتی با وجود این نظارت‌های گسترده، همچنان نه به دولت و نه به مجلس و نه به بدنه مدیریتی جامعه اعتماد ندارد و مجلس و دولت را تحت نظارت و فرمان خود قرار داده است. وی همچنین با اشاره به تاسیس نهادها و بنگاه‌هایی که از دایره نفوذ مجلس و دولت خارج هستند، آنهارا به غارت بیت المال متهم کرد و بخشی از مشکلات و بحران‌های کشور را ناشی از حیف و میل منابع توسط این نهادها دانست. وی همچنین امید به اصلاح ساخار حاکمیت در جمهوری اسلامی و ساختار سیاسی، از طریق انتخابات را متوهمانه خواند و با بیان این موضوع که حتی نگرانی‌هایی که مردم با ترس از رخ دادن آنها به دولت روحانی رای دادند هم توسط دولت روحانی برای مردم اتفاق افتاد. وی افزود بر خلاف آنچه که اصلاح‌طلبان برای ترساندن مردم از رای ندادن به روحانی می گفتند،‌ در صورت روی کار آمدن رقیب حسن روحانی، اتفاقی بدتر از آنچه در این دولت رخ داده، نمی‌توانست رخ دهد و شرایط در دولت روحانی با شرایط کشور در صورتی که جلیلی یا رئیسی انتخاب شده بودند، تفاوت چندانی نداشت. وی مساله اصلی جامعه را زندگی تباه شده بسیاری از مردم و از دست رفتن جان جوانان دانست و گفت ادامه سلطه ولایت فقیه بر جامعه همچنان موجب تداوم این وضعیت خواهد شد. وی با اشاره به رخداد دوم خرداد ۷۶ که اصلاح‌طلبان با ادعای تغییرات بنیادی در حاکمیت به میدان آمدند، بیست و دوسال خطا و آزمون برای استفاده از فضاهای حداقلی را خطای اصلاح‌طلبان و آن را کافی دانست و با اشاره به اینکه صندوق رای به مضحکه انتخابات تبدیل شده، تحریم انتخابات را نه اقدامی انفعالی، بلکه اقدامی فعال برای خودداری از انتخابات فرمایشی دانست. وی با بیان اینکه انتخابات مجلس باید توسط تمام نیروهای دموکراسی‌خواه از تمامی گرایش‌ها و تمامی ظیف‌ها تحریم شود ، از تمام فعالان سیاسی، مدنی و صنفی خواست از هر فرصتی برای اعلام اعتراض استفاده کنند. قدیانی در پایان این بیانیه افزود در صورت فراگیرشدن کنش اعتراضی مردم، می‌توان در نهایت خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی را مجبور کند که به انتخابات آزاد تن دهد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد بدون خشونت و با کمترین هزینه، امکان برگزاری رفراندوم قانون اساسی، لغو حکومت ولایت فقیه و برقراری جمهور دموکراتیک فراهم شود و تحقق آن را در صورت اعتراض فراگیر و کنش اعتراضی مردم امکان‌پذبر دانست.
گرچه بسیاری از شهروندان و فعالان سیاسی با اشاره به بی‌اثر بودن نهادهای انتخاباتی شرکت در انتخابت را بیهوده می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل بی اثر بودن نهادهای انتخابی، شرکت در انتخابات امری بیهوده است، اما در عین حال درباره این موضوع که عدم شرکت در انتخابات اقدامی فعالانه برای مقاومت در مقابل حاکمیت استبدادی است، نیز تردید دارند. بسیاری از تحلیل‌گران عدم شرکت در انتخابات را نه تنها موجب تضعیف حاکمیت نمی‌دانند بلکه اعتقاد دارند این اقدام می‌تواند علاوه بر یکدست شدن حاکمیت، زمینه را برای حذف تدریجی نهادهای انتخاباتی و تقویت ساختار انتصابی حکومت هموار کند و در آستانه‌ی جانشینی رهبری جدید ، به تضعیف ساختار انتخاباتی کشور کمک کند.
بسیاری از منتقدان تحریم انتخابات، انتخابات را نه از وجه انتخاب بین بد و بدتر که اصلاح‌طلبان به اشتباه برای متقاعد کردن مردم برای شرکت در انتخابات بر آن تاکید کرده‌اند، بلکه به خاطر اهمیت حفظ ساختار انتخاباتی در کشور ضروری می‌دانند و اعتقاد دارند که عدم شرکت و حضور در انتخابات حاکمیت را به تحقق خواسته‌ی دائمی خود مبنی بر تحقق جامعه‌ی ولایی و تضعیف نهادجمهوریت نزدیک می‌کند و با یکدست شدن رای دهنده‌ها و تحدیدشدن آنها با ولایت‌مداران، شرکت در انتخابات به بیعت شبیه خواهد شد تا انتخابات برای تعیین ساختارهای نیمه دموکراتیک