واکنش وزارت صمت به مواضع همتی در مورد وضعییت فشل خودرو سازی

در پی سخنان چند روز قبل همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص فشل بودن خودروسازی در ایران، رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی باید ثابت کند صنعت خودروسازی ایران فشل است، از صنعت خودروسازی در کشور دفاع کرد.
رحمانی وزیر صمت، روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی، در راستای نهضت ساخت داخل در محل وزارتخانه راهکار اصلی برای حل مشکلات صنعت را توجه به ساخت داخل با محوریت واحدهای صنعتی بخش خصوصی دانست و گفت وزارت صنعت همه تلاش خود را به‌کار گرفته تا دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با نهضت ساخت داخل به این رویکرد بپیوندند. وی افزود در همین راستا وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات از این مهم استقبال و حمایت‌های خوبی نیز داشته‌اند.
وی اقدامات واحدهای صنعتی بزرگ از جمله خودروسازی، فولاد، مس را در راستای رفع نیازمندی‌های داخلی‌سازی مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد این واحدها گام‌های خوبی برای تحقق اهداف توسعه و گسترش تولید و ساخت داخل برداشته‌اند.
رضا رحمانی افزود وزارت صمت، ورود هر کالا و محصولی را که با کیفیت و کمیت مناسب در داخل تولید می‌شود، ممنوع کرده یا واردات آنها را از طریق تعرفه مدیریت می‌کند. وی کالای ایرانی را در اولویت مصرف هر شهروند ایرانی دانست و با اشاره به ضرورت جلب همکاری حداکثری مردم برای مصرف کالاهای تولید داخل،‌ گفت وزارت صمت وظیفه دارد برای ایجاد زمینه‌های خودکفایی و قطع وابستگی، فرهنگ استفاده از کالای داخلی را در سطح کشور عمومیت ببخشد.
وی همچنین از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور خواست اطلاعات دقیقی درباره‌ی میزان تولیدات خود در بخش‌های مختلف ارائه کنند.
رحمانی در ادامه به برنامه جامع وزارت صمت در راستای حمایت از دانشجویان برتر و نخبه اشاره کرد و گفت به شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور تکلیف شده است تا نیروهای نخبه را جذب کنند.
وزیر صمت همچنین اظهار داشت برخی صنایع از جمله صنایع غذایی، در حال تبدیل به قطب صنعتی در منطقه هستند.

اظهارات رحمانی در واکنش به سخنان همتی در حالی عنوان می‌شود که وی چند روز قبل ضمن ابراز مخالفت خود برای پرداخت نقدینگی به خودروسازان، گفته بود خودروسازان نقدینگی‌های در اختیار خود را هدر می‌دهند. وی همچنین با انتقاد از خودروسازی و با اشاره به اینکه آنها بارها گفته‌اند تا ۶ ماه دیگر همه چیز درست می‌شود، اظهار داشته بود نه تنها بر خلاف قول آنها صنعت خودوسازی در ۶ ماه درست نشده، بلکه بدتر هم شده است. وی افزود بانک مرکزی برای نشان دادن حسن نیت خود ۴ هزار میلیارد تومان و ۸۴۰ میلیون یورو در اختیار خودروسازان قرار داده است، اما انها با بیان ایمکه حاضر نیستند ریسک قیمت ارز را بپذیرند،‌از پذیرش ارز دولتی خودداری کرده‌اند.
وی همچنین با فشل خوندن صنعت خودروسازی گفته بود بانک مرکزی نمی‌تواند تاوان این خودروسازی را بپردازد.
صنعت خودروسازی یکی از پرچالش‌ترین صنایع در جمهوری اسلامی است و با وجود جذب فراوان نقدینگی، همچنان از کمبود منابع مالی گلایه دارد و به بهانه کمبود منابع مالی از انجام بسیاری از تعهدات خود نیز سرباز می‌زند.
حضور صنایع خودروسازی در بازار بورس نیز نتوانسته است ورشکستگی مستمر صنایع خوروسازی را جبران کند، و در عین حال این صنایع با دائما زیان‌ده نمایاندن خود، از پرداخت سود سهامداران و نیز رساندن قیمت سهام خودرو به قیمت واقعی خودداری می‌کنند.
برخی از تحلیل‌گران اقتصادی با واقعی دانستن زیان خودروساز‌ها معتقدند یکی از دلایل اصلی زیان‌ده بودن دائمی خودروسازها زیادبودن تعدا کارگاران این کارخانجات و کاهش بازده اقتصادی کارخانه‌های خودروسازی به علت زیادبودن تعداد کارگران است.
در عین حال، صنایع خودروسازی در داخل کشور سال‌هاست با ارائه خودروهای معیوب و غیراستاندارد به جامعه، آسیب‌های محیط زیستی فراوانی را در جامعه ایجاد کرده‌اند و جان مردم را در معرض خطرات زیادی قرار داده‌اند.
در ماه‌های اخیر هم که به بهانه‌ی تحریم‌ها بسیاری از آپشن‌های اصلی خودروها را حذف کرده‌اند، علاوه بر آنکه بیش از پیش خودروهای غیراستاندارد به مردم عرضه کرده‌اند، با وجود افزایش نجومی قیمت خودرو، حقوق مصرف‌کننده از نظر مالی را نیز زیر پا گذاشته‌اند.