سخنگوی دولت و مسئله انتخابات آتی

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مهم‌ترین چالش گروه‌های مختلف سیاسی در کشور، مساله انتخابات و شرکت یا عدم شرکت مردم در انتخابات است.
علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوشنبه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در دانشگاه تهران در خصوص انتخابات و مباحث مربوط به قانون اساسی، به بازتاب وسیع سخنان رئیس جمهور توسط رسانه‌ها اشاره کرد و با انتقاد از کسانی که با تفسیر نادرست سخنان رئیس جمهور اقدام به تخریب وی کردند، گفت وی تاکنون بارها این اظهارات را به صورت علنی و غیرعلنی درباره‌ی ارکان جمهوری اسلامی بیان کرده است.
ربیعی با اشاره به اینکه جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای خیمه‌ی جمهوری اسلامی است، گفت هیچیک از موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور خارق‌العاده نیست. وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص برگزاری همه‌پرسی، آن را در راستای اجرای اصول قانون اساسی دانست گفت این پیشنهادات بخش عمده‌ی مسئولیت‌های اوست. ربیعی افزود اظهارات رئیس جمهور برای تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی بیان شده و اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است. ربیعی افزود همه نخبگان نظام قبول دارند که قانون اساسی دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند بقای نظام جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی سخنان رئیس جمهور تاکید کرد وظیفه فعال کردن این ظرفیت‌ها و قانون اساسی به عهده رئیس جمهور است. ربیعی همچنین با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص شرایط لازم برای توسعه و رشد کشور، اظهار داشت رئیس جمهور همواره تاکید کرده است می‌توان زندگی اقتصادی محدود و کوچکی داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت‌های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه تا زمانی که مردم احساس نکنند رای‌شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی‌یابند، افزود رئیس جمهور خواستار برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است.سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رئیس جمهور منکر موجودیت و قانونی بودن نهاد شورای نگهبان نیست، گفت اشاره رئیس جمهور به مجلس اول هم به دلیل تکثر این مجلس و هم به این دلیل است که به دلیل حساسیت خودجوش ملت، آنها با وجود نامزهای رادیکال، بدون وجود شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نام رای دادند.
این اولین بار نیست که مقام‌های ارشد سیاسی کشور، پس از اظهارنظر رئیس جمهور درباره موضوعات مهم سیاسی، با تفسیر جدیدی از سخنان رئیس جمهور تلاش می‌کنند تا از تندی و تلخی اظهارات رئیس جمهور در واکنش به اظهارات و انتقادات تند و صریح او بکاهند.
رئیس جمهور بارها در انتقاد از قانون اساسی، خواستار برگزاری رفراندوم شده،‌ و بارها تاکید کرده حاضر است در دفاع از حقوق مردم، هزینه‌های آن را نیز از طرف خود بپردازد،‌ اما با شدت گرفتن انتقادات علیه اظهارات وی در خصوص قانون اساسی یا نحوه‌ی ادامه‌ی نظام، عقب‌نشینی کرده و تفسیری متفاوت از آنچه که در ابتدا بیان کرده‌، ‌عرضه کرده است. اظهارات چندروز قبل رئیس جمهور در خصوص بازنگری در نقش شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها و تاکید رئیس جمهور بر اینکه برای معرفی کاندیداها و اعلام فهرست نهایی کاندیداها نیازی به وجود شورای نگهبان نیست و اشاره رئیس جمهور به اینکه در انتخابات اول در جمهوری اسلامی، شورای نگهبان وجود نداشته و تعیین صلاحیتی نیز نبوده است، با انتقادات زیادی مواجه شده است.