تببین سیاستهای فشار حداکثری دونالد ترامپ در سنای آمریکا

برایان هوک مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای امریکا اعلام کرد دولت آمریکا آماده است تا بدون پیش‌شرط با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند. وی با بیان این که امریکا معتقد است باید از طریق دیپلماسی، تحریم اقتصادی و کارزار فشار حداکثری به اهداف خود در مورد ایران دست یابد، افزود امریکا به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست. هوک افزود امریکا یک کارزار فشار حداکثری بی‌سابقه را علیه ایران آغاز کرده و در صدد است تا بتواند تأمین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را مختل کند و انگیزه‌های ایران را برای مذاکره افزایش دهد. وی همچنین اظهار داشت امریکا خواستار یک توافق فراگیر است و هدف این است که این توافق چهار محور شامل اقدامات ایران در منطقه، برنامه هسته‌ای و موشکی و مسئله زندانیان آمریکایی در ایران را در بر بگیرد. مسئول گروه ویژه اقدام ایران خاطرنشان کرد تا زمانی که امریکا هنوز در برجام بود، ایران همچنان همکاری‌های موشکی خود با حزب‌الله را افزایش می‌داد. وی افزود ایران در بحران‌های منطقه‌ای نیز دخالت دارد.وی در ادامه نسبت به پایان اعتبار تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران هشدار داد و خاطرنشان کرد یک سال و دو روز دیگر این اعتبار پایان می‌یابد و پس از آن روسیه و چین قادر خواهند بود تسلیحات متعارف به ایران بفروشند. هوک اظهار داشت شورای امنیت باید این تحریم تسلیحاتی را قبل از منقضی شدن اعتبارش تمدید کند.
بر خلاف تلاش‌های امریکا برای فشار حداکثری به جمهوری اسلامی برای پذیرش شروط امریکا برای مذاکره، جمهوری اسلامی همواره تاکید می‌کند فشار حداکثری امریکا را با مقاومت حداکثری پاسخ خواهد داد و در مقابل فشارهای ایالات متحده برای به زانودرآوردن جمهوری اسلامی کوتاه نخواهد آمد.
تقریبا تمامی مجاری بازرگانی، ‌بانکی و تجاری به روی ایران مسدود است، اما جمهوری اسلامی با وجود همه محدودیت‌ها توانسته است با استفاده از راهبردهایی که طی سال‌ها تحریم اموخته است، نه تنها قیمت ارز را ثابت نگه دارد، بلکه بخش‌هایی از تجارت خود را نیز ادامه دهد.اما واقعیت این است که بنا به گفته اقتصاددان‌ها و کارشناسان اقتصادی مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، از طریق تثبیت یا کاهش قیمت ارز قابل جبران نیست. گرچه حفظ نسبی ارزش پول ملی، یکی از راهبردهای اقتصادی برای محافظت از اقتصاد است، اما ثبات قیمت ارز در مقابل مشکلات اقتصادی گسترده در کشور، که به شکل رکود گسترده و محدودیت و توقف تولید در کشور و نیز محدودیت بازرگانی نمود یافته است، اهمیت بسیار اندکی در بهبود شرایط اقتصادی دارد.
اما در عین حال اگرچه برایان هوک ادعا کرده است فشار حداکثری به جمهوری اسلامی با هدف افزایش انگیزه جمهوری اسلامی برای مذاکره صورت پذیرفته است، اما فشار حداکثری امریکا تنها توانسته است تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی ایران در داخل کشور را مختل کند و فشار بی‌سابقه‌ای را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است، اما نه تنها انگیزه‌های ایران را برای مذاکره افزایش نداده،‌ بلکه حتی بر خلاف انتظار ایالات متحده، تاثیر چندانی هم بر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی جمهوری اسلامی در منطقه و نیز کاهش حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه و نیز حزب‌الله نداشته است و این فشار را تنها بر فروپاشی اقتصادی و رکود کم‌سابقه‌ی اقتصاد ایران موثر بوده است..