عمران خان و سفر به عربستان با رضایت ایران برای میانجیگری

عمران خان فردا برای ایفای نقش میانجیگرانه خود به عربستان میرود و این در حالی است که بسیاری معتقدند تهران به او چراغ سبز حرکت رو به جلو را داده است . وی روز گذشته که در راس هیاتی از جمله شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه و ذوالفقار بخاری، دست یار ویژه نخست وزیر پاکستان به ایران سفر کرده بود دریک نشست مطبوعاتی با حسن روحانی رئیس جمهورایران شرکت کرد . روحانی در نشست مطبوعاتی با وی بار دیگر با تاکید بر اینکه مسایل منطقه راه حل سیاسی دارند و از طریق گفتگو بین کشورها قابل حل و فصل هستند، خاور میانه و خلیج فارس را منطقه‌ی بسیار حساسی برای جهان دانست و بر ضرورت تامین امنیت مرزها تاکید کرد. وی همچنین ضمن اشاره به ضرورت گسترش روابط دوجانبه بین ایران و پاکستان، بر لزوم گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و فعال شدن بازارچه‌های مرزی بین دو کشور را یکی از راهبردی‌های ضروری برای تقویت روابط بین دو کشور دانست و بر آن تاکید کرد.
روحانی در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی با عمران خان ضمن تاکید بر نگرانی جمهوری اسلامی در خصوص حادثه‌ی رخ‌داده برای نفتکش‌ ایرانی در دریای سرخ، با بیان اینکه جمهوری اسلامی تحقیقات خود را تا دستیابی به نتیجه نهایی و روشن شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایران ادامه خواهد داد،‌ اظهار داشت هر کشوری که در منطقه ناامنی ایجاد کند، پاسخ لازم را هم دریافت خواهد کرد. وی همچنین اظهار داشت در گفتگو با نخست‌ وزیر پاکستان، نسبت به خطرات اسرائیل برای امنیت منطقه وی هشدار داده و با اشاره به تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم یران بر ضرورت بازگشت امریکا به برجام کنارگذاشتن تحریم‌ها تاکید کرده است.
عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در نشست مطبوعاتی گفت که این کشور ابتکارعملی برای تنش زدایی از روابط تهران و ریاض دارد و قصد دارد طرح خود را در سفر آتی اش به ریاض با مقام های سعودی در میان بگذارد. عمران خان گفت منطقه نباید شاهد جنگی در منطقه باشد زیرا بروز یک درگیری میان ایران و عربستان سعودی بر همه کشورهای منطقه اثر خواهد گذاشت. او با مثبت خواندن مذاکرات خود با مقام های جمهوری اسلامی اعلام کرد روز سه شنبه به عربستان سعودی می رود تا ابتکار کشورش برای تنش زدایی در روابط تهران و ریاض را پیش ببرد. عمران خان تاکید کرد که او نقش تسهیل گر و نه میانجی، در روابط ایران و عربستان را خواهد داشت. پیشتر گزارش های رسانه ای حاکی از این بود که نخست وزیر پاکستان در سفر به تهران، حامل پیام عربستان سعودی به مقام های جمهوری اسلامی خواهد بود اما وزارت خارجه پاکستان روز شنبه این گزارش ها را رد کرد. عمران خان در دیدار با روحانی همچنین اعلام کرد که هنگام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از او خواسته بوده تا برای کاهش تنش میان تهران و واشینگتن تلاش کند. او گفت که از هیچ تلاشی برای احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا دریغ نمی کند.
بنظر میرسد ایران وعربستان گامهای مقدماتی برای بهبود روابط را برداشته اند .تلاش ایران برای اجرایی شدن طرح ائتلاف هرمز موسوم به امید، تلا‌ش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تقویت همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله مواردی است که جمهوری اسلامی از طریق آنها تلاش می‌کند تا ضعف رابطه تجاری خود با جهان و مشکلات ناشی از تحریم را تعدیل کندو بنظر میرسد رابطه با عربستان نیز در این راستا قرار دارد . حال باید دید با توجه به تمایل دو گشور گامهای بعدی چگونه بر داشته خواهد شد .
نکته دیگری که در صحبتهای روحانی به چشم می خورد این بود که گسترش بازارچه‌های مرزی با پاکستان در حالی ابراز می شود که مرز ایران و پاکستان یکی از ناامن‌ترین مرزهای زمینی ایران است . در شرایطی که به علت پرخطر بودن مرزهای زمینی جمهوری اسلامی با پاکستان، حتی پاسگاه‌های مرزی نیز امنیت کافی ندارند و مرزبانان مرزی در در مناطق مرزی با پاکستان بارها به گروگان گرفته شده‌اند، بنا به گفته برخی از تحلیل‌گران اجتماعی، اگر در ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرز ایران و پاکستان، کنترل امنیتی کافی صورت نپذیرد به جای تقویت امنیت منطقه، می‌تواند مفری برای تشدید ناامنی و آزادی تردد نیروهای متخلف نیز باشد.