وزیر امور خارجه و طرح صلح و امنیت درخلیج فارس

در ادامه تلاش دولت برای ارائه‌ی طرحی برای کاهش تنش در خلیج فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز پنج‌شنبه از مقامات و شخصیت‌های مختلف و رهبران کشورها خواست تا درباره اهداف طرح امنیت خلیج فارس جلسه تشکیل دهند. ظریف با چاپ مطلبی با اشاره به تهدیدات منطقه و ناامنی‌ها و تنش‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، به کشورهای منطقه پیشنهاد داده است که می‌تواند از بین ماندن در ناامنی و بی‌ثباتی، و حضور در فضایی با صلح،‌ثبات و رفاه یکی را انتخاب کند. وی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به ناآرامی‌های یمن، ‌وقوع حوادثی همچون آرامکو را نتیجه این دست ناارامی‌ها دانسته و بر تشدید بی‌اعتمادی،‌ دشمنی و درگیری و جنگ،‌در اثر تداوم تهدیدهایی که در منطقه وجود دارد، ‌تاکید کرده است. وی همچنین با هشدار به تهدیدهای منطقه، نسبت به حضور نیروهای خارجی که برای نمایش قدرت خود به منطقه آمده‌اند،‌ به رهبران منطقه هشدار داده و تاکید کرده است حضور انها برای نمایش قدرت خود است نه محافظت از مردم منطقه.ظریف پیشنهاد ابتکار صلح هرمز را در همین راستا عنوان کرده و با هشدار نسبت به اتفاقات ناشناخته‌ای که ممکن است در منطقه رخ دهد، پویش صلح هرمز را که توسط رئيس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده، بستری دانست که بتواند از طریق سازمان ملل، پوشش بین‌المللی لازم برای چنین ترتیبات منطقه‌ای را فراهم آورد.
ظریف در ادامه یادداشت همچنین بر ضرورت قاطعیت کشورهای منطقه برای جلوگیری از هرگونه استفاده یا تهدیدی به استفاده از زور یا مشارکت در ائتلاف کشورهای منطقه علیه یکدیگر تاکید و خاطرنشان کرد کشورهای منطقه با تمام تلاش خود را برای حفظ احترام متقابل و حفظ منافع یکدیگر در همه ابعاد به کار بگیرند. وی افزود پویش صلح هرمز می‌تواند زمینه ضروری برای ایجاد امنیت، در خصوص مهم‌‌ترین چالش‌های کشورهای منطقه، من‌جمله امنیت انرژی و آزادی دریانوردی برای همه، و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی فراهم کند. ظریف تاکید کرد گروه‌های کاری مشترک می‌توانند بر روی طراحی اقدامات عملی برای دستیابی به این اهداف و به تدریج ایجاد اعتماد و گسترش همکاری‌ها کار کنند. وی همچنین از مقام‌های مختلف، من‌جمله نخبگان، سیاستمداران و رهبران کشورهای منطقه خواست تا زمینه‌ی لازم برای توسعه و گسترش همکاری‌های فرهنگی، گفتگوی بین دینی، کشورهای، گردشگری، همکاری علمی، تبادل دانشمندان و دانشجویان و پروژه های علمی و فناوری مشترک، را در قالب تشکیل کارگروه مشترک تشکیل دهند و دنبال کنند و نیز پیشنهادات لازم را در این خصوص ارائه کنند. وی در پایان با اشاره به فشارهایی که در جنگ ۸ ساله به ایران وارد آمده و نیز گلایه‌هایی که ممکن است کشورهای منطقه از هم داشته باشند، تاکید کرد علیرغم همه‌ی این دلخوری‌ها و گلایه‌ها کشورهای منطقه را به وحدت و یگپارچگی و تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه فراخواند.
مشکل دولت روحانی در ارایه این طرح آن است که بدون انکه زمینه های ایجاد رابطه دیپلماتیک میان ایران و عربستان و یا عربستان با قطر فراهم شود در مورد پیمان صلح سخن رانده است . انجام چنین طرحهای نیازمند تغییر سیاستهایی است که درمواضع نهادهای تحت حاکمییت رهبری مانند نظامیان و رسانه های رسمی مانند صداو سیما باید انجام شود و بنظر میرسد که این جریانات اهدافی را که ظریف ارائه داده است دنبال نمیکنند وحتی در مواردی در خلاف جهت آن حرکت میکنند . بنابراین تا حکومت ایران نتواند یکپارچگی خود را در حوزه سیاست خارجی بدست بیاورد. این طرحها راه به جایی نمیبرد .