روحانی و مقابله با چالشهای تحریم دردیدار با رهبری

حسن روحانی در دیدار رهبر جمهوری اسلامی با اعضای هیات دولت، که به مناسبت هفته دولت انجام شده است با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در کمک به زلزله‌زده‌های کرمانشاه اظهار داشت استقلال جمهوری اسلامی در تولید گندم همچنان استمرار یافته است. وی همچنین با اشاره به موفقیت دولت در ایجاد تعادل و ثبات در کشور در زمینه اقتصادی افزود کشور با وجود تحریم‌ها در ذخیره و تامین کالاهای اساسی در شرایط خوبی قرار دارد. حسن روحانی بار دیگر به شکست امریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه اشاره کرد و اظهار داشت این اولین بار است که امریکا در دو نوبت در مجامع حقوقی توسط ایران محکوم می‌شود. رئيس جمهور تاکید کرد اگر مذاکرات با 4+1موفق باشد می‌تواند شرایط را عوض کند. اما در عین حال اظهار داشت اگر گفتگوها ناموفق باشد جمهوری اسلامی به مسیر فعلی خود ادامه خواهد داد. روحانی اقدام امریکا در تحریم علیه ملت ایران را نیز بار دیگر تروریسم اقتصادی علیه زنان و کودکان و مردان ایرانی دانست. 

روحانی همچنین تاکید کرد قدرت‌های جهانی می‌دانند اکر تحریم کل نفت ایران صورت گیرد و فروش نفت ایران به صفر برسد، آبراه‌های بین‌المللی نمی‌تواند امنیت سابق را داشته باشد. روحانی همچنین با اشاره به تورم نقطه به نقطه تاکید کرد که تورم از ادیبهشت سال جاری رو به کاهش است. 

اظهارات روحانی در خصوص این موضوع که اگر نفت ایران تجارت نشود، آبراه‌های بین‌المللی نیز امنیت نخواهند داشت بار دیگر در حالی توسط رئیس جمهور ابراز می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعاهای غرب در خصوص تلاش برای توقیف و همچنین انفجار نفت‌کش‌ها در آب‌های بین‌المللی را تکذیب می‌کنند.

همچنین اظهارات حسن روحانی در خصوص اقدامات موفقیت امیز دولت در کرمانشاه در حالی انجام می‌شود که مردم مناطق زلزله‌زده همچنان در کانکس‌ها زندگی می‌کنند و به علت مشکلات اقتصادی مربوط به بازپرداخت وام‌هایی که توسط دولت به زلزله‌زده‌ها پرداخت می‌شود، تعدادی از مردم همچنان نتوانسته‌اند ساخت و ساز خود را در این مناطق آغاز کنند. ضمن اینکه بنا به گفته کارشناسان اجتماعی، برخی از افرادی که در کانکس‌ها مستقر هستند، زلزله زده نیستند و با هدف استفاده از امکانات سکونت در کانکس‌ها زندگی خود را از شهرهای دیگر به کانکس‌ها در سر پل ذهاب انتقال داده‌اند و بدون هیچ‌گونه نظارت و بررسی، علاوه بر آنکه موجب وهن چهره شهر در اقدامات کمک‌رسانی شده‌اند، که نشان‌دهنده‌ی بی‌کفایتی دولت در نظارت بر امور هستند، مدیریت در بهبود شرایط مناطق را نیز با مشکل مواجه کرده‌اند و هیچ نهاد دولتی ونظارتی بر حضور افرادی که همچنان به عنوان زلزله زده در کانکس‌ها حضور دارند اما در واقع از شهرهای دیگر و با هدف استفاده از امکانات سکونت به این مکان‌ها آمده‌اند، نظارتی ندارد.