سخنان ظریف در جمع ایرانیان نروژ

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در ادامه سفر خود به کشورنروژ سفر کرده بود روز چهارشنبه در دیدار با ایرانیان مقیم نروژ در اسلو، اظهار داشت امروزه ایران به کمک مردم ایران است که توانسته است سرپا بماند. وی افزود بسیار دشوار است کشوری در شرایطی باشد که هیچ قدرتی از آن محافظت نکند، و در صحنه بین‌المللی، مجبور باشد بدون هیچ کمکی، تقریبا همه اقدامات را خودش انجام دهد. 

وی همچنین با اشاره به اینکه ممکن است شهروندان عربستان سعودی به علت مناسب بودن روابط بین‌المللی با امکانانت بهتر و آسان‌تری بتوانند به دیگر کشورها سفر کنند، گفت اما وقتی فرد اعلام می‌کند ایرانی است در بیرون از ایران با احترام بیشتری با او برخورد می‌کنند. 

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تاکید بر این که رعایت حقوق مردم برای جمهوری اسلامی یک ضرورت امنیت ملی است گفت وضع حقوق بشر در ایران باید بسیار بهبود پیدا کند و خود افراد جمهوری اسلامی نیز نسبت به وضع حقوق بشر در ایران انتقاد دارند،‌ اما وی با انتقاد از کسانی که معتقدند جمهوری اسلامی مردمش را سرکوب می‌کند گفت اگر جمهوری اسلامی مردم را سرکوب می‌کند پس چطور همچنان سرپا است و با وجود چهل سال تحریم، مردم همچنان حضور دارند و انواع سختی‌ها را تحمل می‌کنند. وی با تایید این موضوع که جمهوری اسلامی در جاهایی تندروری و کندروی دارد گفت اما مردم می‌دانند این کاستی‌ها و کمبودها همه از داخل است. ظریف در بخش دیگری از سخنانش در جمع ایرانی‌های مقیم سوئد در اسلو، با اشاره به اینکه رای مردم حق‌الناس است تاکید کرد مردم ایران قیم نمی‌خواهند، و خودشان تصمیم می‌گیرند. وی در ادامه تفاوت دولت‌ها در ایران را واقعی خواند و خاطرنشان کرد این نقطه قدرت جمهوری اسلامی است که مردم خودشان دولت‌ها را انتخاب می‌کنند. ظریف خاطرنشان کرد تنها دوره‌ای که چهل  سال است که حتی یک وجب از خاک ایران کم نشده است،‌دوره جمهوری اسلامی است.وزیر امور خارجه ایران در ادامه اظهاراتش با ابراز خشنودی از حساسیت مردم بر مساله خزر، اظهار داشت وی تا زمانی که زنده است هرگز اجازه نخواهد داد حتی یک قطره از آب دریای خزر از ایران گرفته شود.وی همچنین با اشاره به شایعاتی که درباره واگذاری خلیج فارس به چینی‌ها بیان می‌شود از مردم خواست با بیان این شایعات اجازه ندهند که قبح این مسائل ریخته شود و به موضوعی عادی تبدیل شود. 

اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص این موضوع که جمهوری اسلامی مردمش را سرکوب نمی‌کند، بار دیگر مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است و مردم وزیر ار خارجه را به این علت که این همه زندانی سیاسی و امنیتی را در زندان‌ها نمی‌بیند و آنها را به عنوان مشکلات کم‌اهمیتی که مردم نیز انها را به عنوان مشکلات کوچکی درون نظام می‌دانند، مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

موضوع اعترافات قلابی مازیار ابراهیمی متهم ترور دانشمندان هسته ای که موجب بی‌آبرویی نظام در نادیده گرفتن حقوق متهمان و نشان‌دهنده‌ی فشار بر مردم برای پیشبرد اهداف جمهوری  اسلامی است، همچنان موضوع داغ محافل سیاسی و مردمی است و بنا به گفته تحلیل‌گران نشان‌دهنده این است که بر خلاف اظهارات ظریف،‌جمهوری اسلامی تا کجاها می‌تواند به مردم خود ظلم کند و برای پیشبرد اهدافش ابتدایی ترین حقوق انسانی را به بدترین شکلی نادیده بگیرد.در عین حال آنچه که محمدجواد ظریف به عنوان حرمت ایرانی‌ها در خارج از کشور در مقابسه با شهروندان کشورهایی مثل عربستان عنوان می‌کند، بنا به گفته کارشناسان نه تنها ربطی به جمهوری اسلامی ندارد، بلکه این اعتبار مسبوق به سابقه‌ی تاریخی ایرانی‌ها و ایران است و اعتباری است که ایران و سرزمین پارس در افکار عمومی جهانی دارد 

همچنین بنا به گفته متخصصان اظهارات وزیر امور خارجه ایران در این خصوص که اجازه نخواهد داد که حتی یک قطره از آب دریای خزر در اختیار دیگران قرار گیرد نوعی سفسطه سیاسی است و در حالی عنوان می شود که با تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، و بنا به گفته خود مسئولین و به ویژه خود محمدجواد ظریف، در خصوص شرایط جدید رژیم حقوقی دریای خزر، این اقدام بخشی از حق ایران در دریای خزر را به کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای جدید‌التاسیس قرار خواهد داد. بنا به گفته کارشناسان، گر چه قبل از این هم دریای خزر به صورت پنجاه درصدی بین ایران  و شوروی تقسیم نشده بود،‌اما دو کشور بر اساس دسترسی خود به آبهای جنوبی و شمالی خزر از منافع دریای خزر بهره مند بودند و اگر همان موقع نسبت به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر اقدام شده بود، سهم ایران به میزان قابل توجهی بیش از زمان حاضر می‌شد که خلیج فارس قرار است نه بین دو کشور، بلکه بین تمامی کشورهای جدیدالتاسیس دریای خزر تقسیم شود. 

در واقع اتحاد جماهیر شوروی به جای اینکه از سهم خود، سهم حقوقی کشورهای جدید از دریای خزر را پرداخت کند، با تعیین رژیم جدید حقوقی از سهم ایران برای این کشورها برداشت خواهد کرد و حتی اگر هم، معیار تعیین میزان مالکیت بر دریای خزر بر اساس مرزهای جغرافیایی تعیین شود، ایران باید بتواند از تمامی سهم خود از دریای خزر، قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برخوردار شود نه سهم جدیدی که بر اساس مالکیت کشورها و نه مرز جغرافیایی بین کشورهای هم‌مرز با دریای خزر تقسیم خواهد شد.