جدال بی سابقه میان دو رییس قوه سابق قضاییه

در واکنش به اظهارات آیت الله یزدی عضو شورای نگهبان و دبیر جامعه مدرسین خطاب به آیت الله آملی لاریجانی رییس سابق قوه قضاییه ورییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، که با اظهاراتی تحقیرآمیز انتقادات تندی نسبت به او مطرح کرده بود، صادق لاریجانی، طی نامه‌ای با انتقاد از اظهارات او، با نمایشی خواندن اظهارات یزدی، آنها را ادامه بخشی از نمایشی دانست که در کشور بر علیه او به راه افتاده و آن را سناریویی از پیش طراحی شده علیه خود دانست. لاریجانی همچنین با انتقاد از اقداماتی که در روزهای اخیر صدا و سیما در انجام تبلیغات منفی علیه او انجام می‌دهد، اظهار داشت این حرکات به نقطه‌ای رسیده که سکوت جایز نیست. لاریجانی در نامه خود خطاب به یزدی، با بیان این موضوع که بر اساس پیگیری‌های به عمل‌آمده مشخص شده اظهارات منتشرشده و منتسب به آیت‌الله یزدی علیه وی صحت دارد، این اظهارات را موهن خواند و آنها را خلاف واقع دانست. صادق لاریجانی همچنین با بیان این موضوع که اظهارات منتشرشده شده در این خصوص که اگر رئیس دفتر وی را دستگیر کند، وی به نجف خواهد رفت، گفت دفتر وی این شایعه را تکذیب کرده است. لاریجانی افزود وی از هیچ فرد متخلفی حمایت نخواهد کرد،
لاریجانی همچنین در واکنش به اظهارات یزدی در این خصوص که لاریجانی در قم هم فرد مهمی نبوده، گفت خود را طلبه‌ای بیش نمی‌داند، ‌اما در عین حال به اظهارات تحسین‌امیز آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی خود اشاره کرد و با اشاره به آثار مکتوب خود و همچنین اقداماتش در حوزه و دانشگاه، از اینکه آیت‌الله یزدی در هیچ زمینه‌ای تحقیق و پژوهشی نکرده، انتقاد کرد. لاریجانی در ادامه با ضعیف خواندن فعالیت‌های آیت‌الله یزدی در حوزه، ضمن نامربوط دانستن اظهارت یزدی در شورای نگهبان، دلیل سکوت اعضای شورای نگهبان در مقابل اظهارات نامربوط او در شورای نگهبان را احترام به پیرمردی او دانست و با اشاره به اینکه کسی از یزدی انتظار ندارد سخنان افرادی مانند محقق نایینی، محقق عراقی و اصفهانی را بفهمد، وی را از این نظر که حتی عبارت‌های فارسی قوانین مصوب مجلس را هم نمی‌فهمد مورد تمسخر و تحقیر قرار داد. رئيس سابق قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه اکبر طبری رئیس دفتر وی نیست، بلکه یکی از افراد زیرمجموعه رئیس دفتر وی در قوه قضائیه است گفت او اعتراضی به این دستگیری ندارد و این فضاسازی‌ها را نشانه پروژه بزرگی می‌داند که برای تخریب او ایجاد شده است. لاریجانی در ادامه با اشاره به این که سینه او مخزن اسرار اتهامات معاونان، قائم‌مقام‌ها و آقازاده‌های مسئولان است، گفت این سناریو برای تخریب وی، هزینه‌ای است که او دارد برای برخورد با فساد این اطلاعات می‌پردازد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه همه این اقدامات فضاسازی برای تخریب اوست، گفت هیچکس تخلفات زیر مجموعه اطلاعات سپاه و شهرداری را به قالیباف و طائب تسری نداده که درباره او چنین شده است. آقای لاریجانی به نکته مهم توجه ندارد که قوه قضائیه و ضرورت حفظ سلامت در آن، با جنس تخلفات و فساد در شهرداری یا حتی اطلاعات سپاه متقاوت است. قوه قضائیه نهادی اصلی متولی رسیدگی به فساد است و ضرورت سلامت این نهاد با دیگر نهادهای اجرایی یا حتی امنیتی قابل مقایسه نیست. قوه قضائیه سال‌هاست از ورود بسیاری از افراد باسواد و توانمند به داخل قوه قضائيه به عنوان قاضی و پست‌های کلیدی، به بهانه‌های اخلاقی و دینی جلوگیری می‌کند،‌ اما مدت‌هاست که منتقدان می‌گویند قوه‌ی قضائیه یکی از فاسدترین نهادها و از جمله نهادهایی است که فساد به شکل ریشه‌داری در آن توسعه یافته و نفوذ کرده است.
لاریحانی در بخش دیگری از نامه اعتراضی خود به یزدی، اظهارات وی در خصوص اینکه چرا به جای حوزه علمیه کاخ ساخته را نیز مورد انتقاد قرار داد و با بیان این موضوع که قبلا درباره این موارد توضیح داده، گفت ساختمان حوزه وقف است و توسط پدرش وقف شده و در بازسازی آن، وی هیچ نقشی نداشته و در ساخت مدرسه از کمک بانیان استفاده شده است و ساخت مدرسه علیمه ارتباطی به او ندارد.
رئیس سابق قوه قضائیه، در بخش دیگری از نامه خود به سخنان یزدی درباره رکود قوه قضائیه در زمان ریاست وی اشاره کرد و با استناد به هفده میلیون پرونده در سال ۹۷ گفت این تعداد بالای پرونده نشان‌دهنده رکود قوه قضائیه نیست. وی همچنین افزود در زمان ریاست او بر قوه قضائیه، هرسال میزان خروجی پرونده‌ها یا بیش از ورودی است و یا چیزی در حدود آن بوده است .لاریجانی افزود دادگاه‌های مفاسد اقتصادی هم که برگزاری آنها موجب خوشحالی مردم و تقدیر آنها شده، از موضوعات مربوط به دوره خود اوست و کارهای اصلی‌اش که همان تحقیقات و رسیدگی‌های دادسرایی به پرونده‌ها است، عمدتا در زمان او انجام شده است. ظهارات تند و صریح و همچنین افشاگرانه لاریجانی و یزدی علیه یکدیگر از وجهی موجب خشنودی مخالفان جمهوری اسلامی شده است و از طرفی، شگفتی زیادی را بین مردم ایجاد کرده است.
بسیاری از عامه مردم و حتی متخصصان امور حقوقی سال‌هاست بر ناتوانی یزدی از اداره دستگاه قضا تاکید می‌کنند و بارها گفته شده است که وی با حداقل دانش حقوقی در صدر مهم‌رین نهاد حقوقی و قضائی کشور قرار گرفته است. با این وصف وی سال‌ها در راس قوه قضائیه قرار داشت و بنا به گفته‌های متخصصان قوه قضائیه در دوران مسئولیت او بیشترین قهقرای حقوقی و قضایی را طی کرد و به نازل ترین سطح خود رسید. شگفتی این برخورد دو طرفه از این نظر شدیدتر و بیشتر است که در حالی که یزدی پس از ریاست بر قوه قضائیه همچنان در شورای نگهبان حضور دارد و بر چگونگی پذیرش و انتخاب افراد مناسب برای حضور در انتخابات مداخله می‌کند، لاریجانی در اظهارات اعتراضی اخیر خود، وی رادر جلسات شورای نگهبان و همچنین در جایگاه یکی از اعضای شورای نگهبان فردی بسیار ضعیف ارزیابی کرد که از فهم ساده‌ترین موضوعات نیز عاجز است. با این وصف آیت‌االه خامنه‌ای وی را در یکی از مهم‌ترین پست‌های نظارتی به کار گرفته است. برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران، دلیل مواجهه به لاریجانی و تلاش برای خارج کردن او از صحنه سیاسی را ادامه سیاست تکراری آیت‌الله خامنه‌ای برای حذف مقربان و همچنین دورکردن آنها از دایره اطراف خود می‌دانند، ضمن اینکه برخی نیز معتقدند اقدامات اخیر برای حذف لاریجانی که همچنان که خود لاریجانی هم می‌گوید ممکن است سناریویی از پیش طراحی شده باشد، در راستای فعالیت‌های مرتبط با پدیده جانشینی باشد.
برخی می‌گویند این اقدام،‌ ممکن است یکی از اقدامات بیت برای حذف لاریجانی به عنوان آخرین افراد از حلقه مقربان باشد تا فرایند جانشینی بتواند با کمترین تعداد رقیب،‌و با حذف آنها از عرصه سیاست به آسان‌ترین شکل ممکن و با کمترین هزینه صورت پذیرد.